Bukefalos 28 år!

Ettårigt Shetlandssto :)

W

Whatpicscantell

Hejsan!

Jag har ett Shetlandssto som är ett år och några dagar. Detta är min första häst och jag har en livslång hästvana (jag är 17 år i september) bland olika hästar. Jag brukar tänka att hästen är min lärare och om jag lyssnar till hästen så får man ett samspel där ingen dominerar - vilket jag tror är det behagligast i en vänskap. Jag frågar istället för kräver. Jag och hästen är vägledande tillsammans och det existerar ingen ledare. Vi lyssnar på våra åsikter, tankar och känslor och det är helt problemfritt.

Jag är ofta många timmar i hagen varje dag för att studera och umgås med henne. Både hon och jag uppskattar när jag tar del av "hennes värld", samtidigt som både jag och hon uppskattar när hon tar del av "min värld" (utanför hagen). Idag brukar vi träna mycket på att skapa "vår värld" genom att umgås mycket utanför hagen tillsammans. Jag borstar henne och vi går korta promenader så hon ska få upptäcka omgivningen. Om hon blir stressad eller känner att något blir läskigt, uppmuntrar jag hennes nyfikenhet och vi försöker att finna lugnet igen, trots att det kanske var läskigt.

Vad jag ser och känner så skiner hon upp i guld för varje modigt steg hon tar och jag kan se hur mycket hon har växt inom sig för att bli säkrare och tryggare inom sig vilket jag tycker är helt underbart att se och faktiskt känna. Jag har ägt henne i ungefär två veckor och ändå visar hon tydligt att hon finner en trygghet hos mig vilket jag också tycker är bland det finaste hon kan ge mig.

Nu till mina funderingar och frågor... Jag undrar lite vad jag kan göra för övningar med henne förutom ryktning och promenader? Hon har nämligen samlat på sig mycket energi dom senaste dagarna märker jag (hon äter enbart bete och grovfoder). Hon har svårare och svårare för att stå stilla och hon börjar bli irriterad på mig när jag ber henne lugnt att stå stilla. Vi umgås dagligen, två korta besök. På förmiddagen borstar jag henne med två borstar och promenerar några meter och på eftermiddagen är vi i hagen och sover eller myser tillsammans, vilket vi båda uppskattar. Jag vet att det inte är mig eller något jag gör som hon ogillar, utan det är mest att hon inte "orkar" stå stilla när jag borstar henne. Jag bör kanske berätta att vi gör detta löst. Om jag ber henne lugnt att så stilla så flaxar hon med huvudet och säger att hon inte vill. Om jag låter henne göra det hon vill så är det att hon vill gärna gå runt, hur lugn och samlad som helst, precis som om hon säger "Men åh, måste vi göra detta, så tråkigt och helt onödigt att borsta mig... *suck*".

Vad kan vi göra som slösar lite energi? Har ni någon ettåring? Vad gör ni tillsammans?
Jag är tacksam för svar och det skulle vara roligt att lära från andras perspektiv också! :laugh:
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Jag har en ettåring som jag låter gå med andra hästar, jämnåriga och äldre. På det sätter får hon utlopp för sin överskottsenergi och lär sig prata hästspråk.

Ur mitt perspektiv låter det som att du gör alldeles för mycket med din häst. Lämna henne ifred med en bra flock, gör något en eller två gånger i veckan.
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Vår flock består av en vallack som är åtta år och ett sto som är 19 år. En liten, men trygg flock för henne och hon är aldrig utanför. Dom leker och busar men jag skulle nog ändå tro att flocken är för "tråkig" (eller för få) för henne just nu då det är svårt att få upp dom äldre hästarna i lek.

Jag har börjat fundera på det med, och att det är därför hon tycker att det är jobbigt när jag ber henne stå stilla när hon hellre vill gå runt. Hon kanske börjar tröttna på hela rutinen? Jag känner mig lite kluven eftersom flera säger till mig "Passa på när hon är ung" och som du säger, en del säger "Låt henne vara och träna bara någon gång i veckan".
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Jämnåriga lekkamrater i en bra flock med även äldre vuxna individer. Då får hon både leka och blir uppfostrad - vilket du sedan har nytta av.
Även om det är roligt med en ny ponny så behöver du nog låta henne vara ifred i hagen och bara göra det nödvändigaste med henne.

/V
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

En ung häst är lättare att påverka, men också att förstöra om man påverkar för mycket.

/V
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Jo, där sa du något. Jag ska nog lyda era råd, för jag vill inte att hon ska vantrivas eller tycka det är jobbigt att se mig när vi möts i hagen.

När hon var helt ny så sökte hon sig till mig redan när vi lastade ur henne ur transporten, och därför fick jag känslan av att hon vill att jag ska vara här för henne när hennes mamma och övriga förra hagkompisar inte finns här. Det är en av anledningarna till varför jag besöker henne ofta, jag vill att hon ska veta att jag gärna finns här om hon behöver mig.

Som sagt, det är nog som ni säger, att hon egentligen behöver få mer tid till sig själv just nu. Tack för alla svar! Var rädd för att få ilska svar för man vet ju inte hur andra kan reagera utifrån hur andra hanterar sina hästar.
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Jag håller med tidigare talande. Låt henne vara och om det går, försök leta på en flock med fler individer och gärna med fler i hennes ålder! :)
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

När hon blir irriterad för att du ber henne stå stilla tror jag har lite att göra med att hon inte vet var er relation ligger någonstans.
Hästar är alltid beroende av att veta sin rang (eftersom de är flockdjur) därför måste man skilja lite på hästar och människor. Hästar har ett annat språk än vad vi har och det är också viktigt att vi lär oss det för att veta HUR vi ska be våra hästar om saker. Samtidigt som man också måste ha sagt till hästen (vanligen genom join-up) att du inger hästen trygghet, visar att du förstår hans språk och att om ni kommer till att ha ett möte, är det du som är ordförande. Detta skriver hästen självmant under, under en join-up. Och det är egentligen bara efter en join-up du verkligen kan skola hästen. Ni har alltså inget kontrakt påskrivet innan det och den behöver heller inte göra vad du ber den om.
Väldigt förmänskligad beskrivning :p

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Jag har ett Shetlandssto som är ett år och några dagar. Detta är min första häst och jag har en livslång hästvana (jag är 17 år i september) bland olika hästar. /.../


Låter trevligt. Ska hon bli körhäst sen har du tänkt?



Jag är ofta många timmar i hagen varje dag för att studera och umgås med henne. Både hon och jag uppskattar när jag tar del av "hennes värld", samtidigt som både jag och hon uppskattar när hon tar del av "min värld" (utanför hagen). Idag brukar vi träna mycket på att skapa "vår värld" genom att umgås mycket utanför hagen tillsammans. Jag borstar henne och vi går korta promenader så hon ska få upptäcka omgivningen. Om hon blir stressad eller känner att något blir läskigt, uppmuntrar jag hennes nyfikenhet och vi försöker att finna lugnet igen, trots att det kanske var läskigt.



Det är bra att vara i hagen och studera. Men som flera redan sagt, det är bara en ettåring - hon lär sig mycket av att vara i flocken. Det andra är inte riktigt aktuellt än.


Vad jag ser och känner så skiner hon upp i guld för varje modigt steg hon tar och jag kan se hur mycket hon har växt inom sig för att bli säkrare och tryggare inom sig vilket jag tycker är helt underbart att se och faktiskt känna. Jag har ägt henne i ungefär två veckor och ändå visar hon tydligt att hon finner en trygghet hos mig vilket jag också tycker är bland det finaste hon kan ge mig.

Två veckor är ingenting. :) Det är bra att hon är lugn och trivs med dig - men låt henne vara. Jag vet inte hur många promenader du tagit på dessa veckor, men håll inte på och greja med henne för mycket. Det är en unghäst som ska skolas in i en hästroll, av andra hästar.


Nu till mina funderingar och frågor... Jag undrar lite vad jag kan göra för övningar med henne förutom ryktning och promenader?

Nej. Inga mer övningar. Det är en bebis, och dessutom av en ras som växer väldigt långsamt. Ställ inte för höga krav - backa tvärtom. Det räcker gott att borsta av henne och sedan studera dem i hagen.


Hon har nämligen samlat på sig mycket energi dom senaste dagarna märker jag (hon äter enbart bete och grovfoder). Hon har svårare och svårare för att stå stilla och hon börjar bli irriterad på mig när jag ber henne lugnt att stå stilla.

Igen - det är en bebis. Det handlar varken om "utmaning av ledarskap" (som någon annan skrev), eller om att hon måste aktiveras mer.

Den är ung och har blivit överhanterad ett tag nu, börjar tröttna och blir irriterad. Låt henne bara vara häst och växa upp som normala hästar gör. Provocera inte fram en massa dumheter genom att tjata för mycket.

De ettåringar jag haft hand om har enbart hanterats när de basala grejerna ska fixas. Verka, vet-besök, leda till-från hage, ev borstas om av de är leriga. Inget mer. De aktiveras inte, utan går och växer upp och mognar i sina flockar i lugn och ro - eller snarare fullt ös med de andra bebisarna. :p

Jag tror säkert att du menar väl, men vill du enagera dig så mycket redan nu så är inte en ettåring en bra häst. Skaffa medryttarhäst ett tag, eller borsta på de andra också. :D

Berätta gärna hur det går med bebis!
 
Sv: Ettårigt Shetlandssto :)

Precis som flera andra har sagt ... Jobba inte för mycket...

Jag har haft massor med unghästar... För tillfället finns här en tvåårig korsningsponny och två ettåriga shettisar... Och så ålderdamen.. en fyraårig kallblodstravare.

De går på lösdrift. Daglig tillsyn får de. I samband med det klappar jag om dem.. Drar ett par tag med en borste... tittar igenom hela kroppen... och lyfter på en hov eller två.. thats it... Någon gång i veckan plockas grimman på... och så leder jag dem några minuter i hagen..

Det är i princip det jag gör med dem.

Till hösten och vintern blir det träning i att stå uppbunden på stallgången för ettåringarna.. Tvååringen lärde sig det förra vintern. Väl uppbunden så lyfter jag på alla fötterna. Kratsar om det behövs. Borstar några snabba tag om de är rena och lite mer om det behövs... Total effektiv hanteringstid ca 5 minuter om dagen.. Det räcker gott och väl...

Ju äldre hästarna blir desto längre håller jag på med dem.. Passar på att lägga på ett sele, eller nått medan jag håller på med dem... Kravlöst och mest i farten när jag håller på med annat... sen utökar jag tiden och kraven sakta.. för att de skall vara färdiga att börja tränas lite mer genomtänkt och målinriktat vintern mellan två och tre år...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 101
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp