EU-bidrag för hästbete

bettysmatte

Trådstartare
Markägaren som jag lånar bete av sa att jag kunde söka EU-bidrag pga av att jag använder hagen till mina två hästar. Har kikat runt lite på Jordbruksverkets sida, men fattar inte vad det är jag skulle kunna söka:confused: . Jag hittar ingenting om hästar, bara nötkreatur och får... Var hittar jag informationen (och rätt blanketter)?

Sv: EU-bidrag för hästbete

Det du ska leta efter är bidrag för betesmarker! Inte på djurslaget.
Enklast för att det inte ska bli något fel och för att dä aven ska bli registerad och få ett kundnr är att di kontaktar Länsstyrelsen eller Jordbruksverket direkt.

Första steget för att ansöka är att beställa ett kundnummer hos länsstyrelsen i det län där huvuddelen av den jordbruksmark man brukar ligger. Därifrån får man även SAM blanketten, alternativt kan man göra den på nätet men då ska man först ha ett lösenord från länsstyrelsen.

Här är lite användbara länkar.

http://www.f.lst.se/varverksamhet/lantbruk/eusjordbruksstod/gardsstod.4.e1f30510141c0632e80001.html

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...gardsstodfor.4.1dd1752101d8a8fd598000349.html

Lånar tråden lite och undrar vad handlar det om för pengar?

Kapar lite...:angel:
Jag har köpt en gård som vi ska flytta till i vår!:banana:
Undrar bara om det ör kört för oss eller om vi kan ansöka för 2008 eftersom hästarna gått där 2007...

Håller tummarna, det blir ju en hel del pengar på ca 10ha...

Kapar lite...:angel:
Jag har köpt en gård som vi ska flytta till i vår!:banana:
Undrar bara om det ör kört för oss eller om vi kan ansöka för 2008 eftersom hästarna gått där 2007...

Håller tummarna, det blir ju en hel del pengar på ca 10ha...

Har du stödrätter för dessa 10hk kan du söka bidrag..

Mvh Miaa

Jag har köpt en gård som vi ska flytta till i vår!

Viktigt är att skriva över stödrätterna när man köper gård. Stödrätterna följer inte med marken utan är personliga, enligt min mening otroligt dumt och krångligt. Det är alltså inte självklart att du får bidrag även om du köpt en stor gård. Bäst är att skriva in i köpekontraktet att stödrätterna ska överföras. Står man med en stor gård utan stödrätter så kan man riskera att stå utan bidrag! Även för små jordbruk så är det rejäla summor pengar. Vi har knappt 10 ha åker och får in 17000 per år som bidrar till att vi kan hålla landskapet öppet.

Förutom att skriva köpekontrakt hos mäklaren så måste du och säljaren fylla i ansökningsblankett för överföring av stödrätterna. Du måste också få ett kundnummer hos länsstyrelsen. Har man löst detta så är man med i systemet. Första året brukar man få söka "manuellt", därefter kan man söka på internet.

Äh kan jag alltså söka eu bidrag för sommarhagen tex fast någon annan äger hagen nu hänger jag inte med alls här:angel:

Hur är det om jag har stödrätter för 4 hektar, kan jag då ta med dem till annan mark om jag köper gård ?
Arrenderar för närvarande marken som jag har stödrätterna för. Men hoppas i framtiden hitta en liten gård med mark för 2-4 hästar.

Du äger dina stödrätter. Så svaret blir ja du kan ta dem med dig om du köper egen gård. Även om du skulle säga upp arrendet innan du köper eget så kan du ha dem vilande i fem år. Sedan överförs de till den nationella reserven.

Du kan söka bidrag som brukare om inte ägaren redan har bidrag för marken OCH om du har egna stödrätter. Inga stödrätter inget gårdsstöd, möjligen någon typ av miljöstöd.

Hmm!

Vi har redan skrivit papper..
Han vi köpte av lovade att hjälpa oss att fylla i alla papper innan mars..
Men han nämnde inget om stödrätter, men han måste ju m
en att vi får ta över stödrätterna eftersom han sa att vi skulle få bidragen...
"Håller tummarna"

Tack för alla svar!
Mkt att tänka på, man fastnar lätt i stallplanerings och renovera hus
drömmar!!:love:

Du äger dina stödrätter. Så svaret blir ja du kan ta dem med dig om du köper egen gård. Även om du skulle säga upp arrendet innan du köper eget så kan du ha dem vilande i fem år. Sedan överförs de till den nationella reserven.

Gården måste ligga inom samma zon (finns fem zoner i Sverige) för att det ska fungera.

Hmm!

Vi har redan skrivit papper..
Han vi köpte av lovade att hjälpa oss att fylla i alla papper innan mars..
Men han nämnde inget om stödrätter, men han måste ju m
en att vi får ta över stödrätterna eftersom han sa att vi skulle få bidragen...
"Håller tummarna"

Tack för alla svar!
Mkt att tänka på, man fastnar lätt i stallplanerings och renovera hus
drömmar!!:love:

Vänta inte med att skriva över stödrätterna! Saker som inte blir av i samband med köpehandlingarna brukar lätt "glömmas" bort. Gå in till länsstyrelsen och be att få alla blanketter och skaffa dig ett kundnummer redan nu. Allt blir lättare om du har kundnummer klart innan du kör igång allt. Om du ber att få förre ägarens kundnummer kan man på länsstyrelsen plocka fram kartor över gårdens arealer och broschyrer som kan vara till hjälp. Tänk på att du måste ange vad du ska odla på din mark! Du har visserligen en chans senare under året att ändra dig.

Skicka in ansökningshandlingen så snart du bara kan! Räkna med otroligt lång handläggningstid hos jordbruksverket. Vi skrev överföringshandlingarna i mars och beslutet kom i september!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 780
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 714
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 014
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka