EU stöd jordbruksfastighet

Klart ni har ett avtal, när ni lovat honom att använda bete på 2 ha. Spelar ingen roll att det inte finns skriftligt, ett muntligt avtal är lika bindande och uppenbarligen har ni pratat om det vid något tillfälle.
Ah ok! Men hur länge är ett sådant avtal giltigt? Livstid? Och vad ger det honom för rätt att söka på övriga ha dör jag betar?
Bara så jag vet vad som gäller.
 
Men då har ni ju ett avtal?!

Tror ni ska ha en lite ödmjukare inställning till detta. Kan mycket väl vara så att han är helt fel ute, men det kan också vara så att han har all rätt till det. Ta hjälp och red ut vad som gäller först. Då kan ni också få hjälp med vad som krävs av er för att kunna söka stöd. Hur ni behöver sköta marken, mängden träd osv.

Vad står de i köpeavtalet om befintliga arrendeavtal och stödrätter? Nu är stödrätter inte aktuellt längre, men utan det har ni tidigare inte kunnat söka stöd.
Stödrätterna är borttagna fr.o.m. i år.
Det kan inte stå hur en granne ska hanteras i ett köpeavtal.
Ett arrendeavtal är ett eget och separat avtal som måste vara skriftligt om det ska gälka alls
Grannen lånar alltså mark gratis, verkar det som, helt enkelt för att ingen sagt ifrån, ellet ordnat med skriftligt avtal.

Att "bonden" skulle ha rätt till annans mark om skriftligt avtal saknas, är extremt osannolikt.
 
Vi vet ju att han inte har arrende avtal men förra ägarna lät honom beta av delar av markerna!
Så det känns jätte konstigt att vi inte skulle ha rätt till våra
Stödrätterna är borttagna fr.o.m. i år.
Det kan inte stå hur en granne ska hanteras i ett köpeavtal.
Ett arrendeavtal är ett eget och separat avtal som måste vara skriftligt om det ska gälka alls
Grannen lånar alltså mark gratis, verkar det som, helt enkelt för att ingen sagt ifrån, ellet ordnat med skriftligt avtal.

Att "bonden" skulle ha rätt till annans mark om skriftligt avtal saknas, är extremt osannolikt.

Som jag skrev är stödrätter inte aktuellt längre, men utan det har de TIDIGARE inte kunnat söka.

Det är vanligt att det i köpeavtal regleras huruvida stödrätter medföljer i köpet eller inte. Det är ofta vanligt med en notering att en förutsättning för köpet är att fastigheten är fri från arrendeavtal osv.
 
Ah ok! Men hur länge är ett sådant avtal giltigt? Livstid? Och vad ger det honom för rätt att söka på övriga ha dör jag betar?
Bara så jag vet vad som gäller.
Prata med honom och säg att ni kommer söka stödet på er mark framledes, eftersom ni tänker bruka den själv och att det bete han nu nyttjar kommer ni använda själva.

Men det börjar ju bli kort om tid och har han redan lämnat in ansökan för i år så måste det ju redas ut först, så det inte blir dubbelansökan för samma areal.

De flesta stöden söker du i e-tjänsten SAM Internet under perioden 9 februari–13 april 2023
 
Jo, som @Bee skrev ovan, det är en djungel där ägarbyte av mark inte alltid upphäver.
Men känns ändå märkligt .
Då kan jag ringa på ”grannen Gretas” åkerlappar och söka bidrag. Om sen hen säljer sin gård till någon som vill veta så får jag ändå nyttja bidraget?
Som jag skrev är stödrätter inte aktuellt längre, men utan det har de TIDIGARE inte kunnat söka.

Det är vanligt att det i köpeavtal regleras huruvida stödrätter medföljer i köpet eller inte. Det är ofta vanligt med en notering att en förutsättning för köpet är att fastigheten är fri från arrendeavtal osv.
ja och så var det ! Men vi lät bonden få beta på en del men det betyder ju inte han ska söka på rubbet i all framtid hoppas jag.. jag har ju mina djur
 
Men känns ändå märkligt .
Då kan jag ringa på ”grannen Gretas” åkerlappar och söka bidrag. Om sen hen säljer sin gård till någon som vill veta så får jag ändå nyttja bidraget?

ja och så var det ! Men vi lät bonden få beta på en del men det betyder ju inte han ska söka på rubbet i all framtid hoppas jag.. jag har ju mina djur
Nä det håller jag med om. Vidhåller mitt tidigare råd om att ta hjälp (Hushållningssällskapet eller Ludvig & co) för att få rätt på det hela 😊
 
Man kan vi få stöd utan skriftligt arrendeavtal.
Källa på ditt påstående tack.
Har ingen källa för jag uttryckte mig mycket förkortat så att säga.
Jo man kan få stöd, men vid problem och oklarheter så förlorar den som utan avtal söker stöd för någon annans mark.
 
Jag kan egentligen detta för dåligt men vår mark söks det stöd för av annan person, för vi har inte fyra egna hektar med mark som går att söka stöd för.
Vårt avtal är INTE skriftligt och vi ”ärvde” det när vi köpte gården (dvs den som sökte stöd förut fortsatte göra det).
Det har varit kontroll här en enda gång för att kolla upp marken och den kontrollen gjorde att jag ändå kände att det var rätt skönt att inte vara ansvarig för skötseln och att rapportera in exakt rätt mängd mark ;) för de kollade till och med hur jag avdelat hagarna (mellan staketen var det ju inte betat och heller inte putsat).

Fundera på vad det är värt mot besväret att själv sköta marken (bli av med de betande djuren och själv putsa osv) och att söka stödet (tror iofs det är en webbtjänst numera? Och kanske är enklare? sök upp formuläret och kika) OCH hur viktig den som använt marken är för er i övrigt (om ni har samarbete kring något annat).
Och tänk på att den som sökt stödet nog inte gjort det för att jäklas med er utan har trott att hen får söka stödet, vill ni ha tillbaka rätten så meddela det men jag skulle inte tjafsa om hur det blev så här eller kräva något för vad som redan har varit.
Lycka till!
 
Ja om personen ifråga söker stöd för en mark denne varken äger eller brukar blir det såklart ett problem.
Ja och det är ju där vi är nu! Han har ju förvisso inte tagit med padocken som vi gjort i år men glatt ringat in/sökt på vår mark som vi brukar själva.
Vi betesputsar och håller undan sly och gräs även under och utanför stängen på vara marker vi använder.
Suck.
Hoppas vi åtminstone till nästa säsong ska rå våra egna marker och även kunna nyttja bidragen.
 
Jordbruksarrenden är inte giltiga om de inte är skriftliga.
Nej så är det, men det hindrar inte att man söker bidrag på marken.

I detta fallet är det en medveten strategi från personen då det innebär att markägaren enkelt kan ”ta tillbaka” sin mark. Det för dem mer positiva till att arrendera ut. Har, något förvånande, varit en mkt framgångsrik strategi. Inget tjafs någonstans och många är väldigt positiva till att lämna ifrån sig mark till personen ifråga.
 
Ja och det är ju där vi är nu! Han har ju förvisso inte tagit med padocken som vi gjort i år men glatt ringat in/sökt på vår mark som vi brukar själva.
Vi betesputsar och håller undan sly och gräs även under och utanför stängen på vara marker vi använder.
Suck.
Hoppas vi åtminstone till nästa säsong ska rå våra egna marker och även kunna nyttja bidrage
Tänk på att sista ansökningsdag är 13 april, så lite bråttom om ni vill ta tag i det i år 😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 492
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 286
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp