Bukefalos 28 år!

Eukanuba vanlig v/s light

mackan

Trådstartare
Har nyligen för ett par månader sen bytt torrfoder till Eukanuba. Men nu börjar resultatet på min äldre kastrerade hankatt att visa sig, dvs han går upp i vikt på det. Är en stor kille (MCO) men dock aldrig varit fet, men han börjar bli rund. vill inte ha honom fet. Jag upplever dock att han äter MINDRE mängder av Eukanuban än han gjorde av det tidigare torrfodret, men jag antar att det är näringen i fodret som är boven. Hur skulle ni göra? Hur är light varianten på Eukanuban, är det ide att prova det, eller blir det bara att de kompensations äter.

har varit lycklig nog att faktiskt inte behöva ransonera det de äter tidigare så jättestrikt, då de ätit modest och han som sagt aldrig varit fet. Dvs de har haft möjlighet att ha mat tillgänglig under dagen, även om jag såklart har en "gränsmängd" hur mycket på ett dygn. de smäller inte i sig mat utan går och tar en kula lite då och då under dygnet. Har en liten katthona dessutom som är smal och i topptrim, och hon skulle definitivt må bäst av att kunna få fortsätta äta som hon vill under dagen, dvs inte ransoneras så mycket.

tips, synpunkter och råd?
tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Puttar tråden - är det INGEN av er foderkunniga som skulle kunna komma med tankar och synpunkter?

tillägg: katterna får blötmat ca 3 ggr i veckan som komplement. det vill jag inte rucka på, det behövs med torrfoder basen. men energi intaget för den store - och den lilla kombinerat :crazy: - vill gärna ha svar på mina frågor i tråden som sagt, väldigt väldigt gärna.

tack! :bow:
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Har själv haft lite av samma problem, en kastrerad hankatt och en okastrerad som i princip käkade lika mycket. Den kastrerade blev med tiden tämligen rund om magen, men den andra behöll sin vikt och såg ut att vara i strålande form trots sina 17 år. Informationen säger att en kastrerad katt behöver ca 30% mindre mat än en okastrerad, men hur gör man när dom har matskålarna på samma gång och äter på samma gång? Vi testade med att byta ut fodret för båda två (torrfoder APD från SEA Hund och katt) mot lightvarianten från samma tillverkare och det hjälpte i alla fall såtillvida att Tjocke inte gick upp mer i vikt. Trots detta behöll gamlingen sin fina form och visade inga som helst tecken på att få för lite mat. Detta trots att vi, precis som du, lät maten stå framme hela tiden, dock med tidsbestämda och regelbundna påfyllningar. Dom fick dock inget blötfoder alls. Så testa med lightvarianten.

Katter är ju skapade för att få i sig sitt vätskebehov via födan, och då är det ju helt klart så att torrfoder inte är lika bra som blötfoder. Så jag tycket nog du gör rätt här. Kolla dock så att fodrets protein till största del är animaliskt. Växtprotein är inte så bra för katter som animaliskt är.....

Några tumregler angående kattfoder:

• Katter är köttätare och är beroende av att få i sig protein, fett och vatten genom fodret
• Katter mår bäst av animaliskt protein
• Vatten är otroligt viktigt för katter att få i sig via foder då de inte känner av att de behöver dricka extra
• Katter har ingen som helst nytta av kolhydrater
• Högt intag av kolhydrater ger lätt problem, bl.a. övervikt, högt blodsocker som i sin tur kan leda till diabetes
• Max 10% kolhydrater är acceptabelt i ett foder.
• Glöm inte att kolla halten av magnesium, 0,04-0,08% är bra, ej över 0,08 såvida det inte rör sig om en digivande mamma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Tack så otroligt mycket för ditt noggranna, insatta svar! :bow:
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

*kl*
Skit i torrfodret helt och ge bara blötmat. Det är det enda vettiga sättet att hålla kastrater som har lätt för att lägga på sig i bra hull utan att tumma på kvalitén.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Intressant info, Haukur. Menar du att torrfoder i allmänhet gör kastrater fetare än vad blötfoder gör? Inte helt omöjligt att det kan vara så, men av vilken anledning? Innehåller torrfoder mer fett och protein än blötfoder? Alltså för mycket av den varan? Jag har två småttingar här hemma som börjar närma sig åldern för tidig kastrering, och jag vill ju inte att dom skall lägga på hullet mer än vad som behövs. Däremot är jag helt inställd på att deras föda skall bestå av endast torrfoder. Bekvämare, billigare och mer hygieniskt.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Tyvärr är det inte ett alternativ för mig att ge endast blötmat. Jag kompletterar med blötmat ca 3 ggr i veckan, får försöka kompensera tjockis kattens hull med att prova light istället som sagt.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Intressant info, Haukur. Menar du att torrfoder i allmänhet gör kastrater fetare än vad blötfoder gör? Inte helt omöjligt att det kan vara så, men av vilken anledning? Innehåller torrfoder mer fett och protein än blötfoder? Alltså för mycket av den varan? Jag har två småttingar här hemma som börjar närma sig åldern för tidig kastrering, och jag vill ju inte att dom skall lägga på hullet mer än vad som behövs. Däremot är jag helt inställd på att deras föda skall bestå av endast torrfoder. Bekvämare, billigare och mer hygieniskt.

Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål och spannmål=kolhydrater. Katter blir inte tjocka av fett eller protein, katter blir tjocka av kolhydrater. Katten är köttätare som lever på i princip bara kött, de kolhydrater den får i sig "naturligt" är väl i princip det som finns i bytesdjurets magsäck. Torrfoder är så långt ifrån natrulig föda för en katt som man kan komma.
Bra blömat (Mjaus t.ex.) innehåller bara kött vilket är i princip optimalt för en katt.

Jag förstår inte prisargumentet i det här, mina katter äter bara blötmat, inget torrfoder alls och jag kommer undan med under 400 kr/mån för alla tre, drygt 100 kr/månad och katt, det är inte dyrt. Jag fodrar 3-4 gånger om dagen så så jobbigt är det inte heller. Hygienaspekten får du gärna förklara.

Jag blir faktiskt lite irriterad på folk som inte vill sina katters bästa och försöker optimera förutsättningarna för dem utan bara SKA ge torrfoder av någon bekvämlighetsanledning.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Tyvärr är det inte ett alternativ för mig att ge endast blötmat. Jag kompletterar med blötmat ca 3 ggr i veckan, får försöka kompensera tjockis kattens hull med att prova light istället som sagt.

Jag orkar inte ta diskussionen VARFÖR? Utan påpekar bara -ofta innehåller lightfodren ännu mindre kött och ännu mer skit vilket ofta ger motsatt effekt. Men lycka till med att föda din köttätare på vegetariskt foder.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Haukur skrev:
Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål och spannmål=kolhydrater. Katter blir inte tjocka av fett eller protein, katter blir tjocka av kolhydrater. Katten är köttätare som lever på i princip bara kött, de kolhydrater den får i sig "naturligt" är väl i princip det som finns i bytesdjurets magsäck. Torrfoder är så långt ifrån natrulig föda för en katt som man kan komma.
Bra blömat (Mjaus t.ex.) innehåller bara kött vilket är i princip optimalt för en katt.

Först och främst vill jag bara säga att jag i princip håller med dig angående kattmatens innehåll. Blötmat innehåller ju mer kött, men det är väl närmast en självklarhet när man förstår hur dom olika foderslagen tillverkas. Men vad räknas i sammanhanget som "väldigt mycket spannmål" då? Exempelvis Eukanuba Maintenance Chicken and Livers innehållsförteckning ser ut så här:

Innehåll: Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid.
Analys: Protein 35,0% Fett 22,0% Mineraler 6,2% Växttråd (fibrer) 2,0% Vatten 8,0% Kalcium 0,95% Fosfor 0,85% Magnesium 0,090%.

Det här fodret har både en bra fett- och proteinhalt där vi ser att proteinkällorna är tre animaliska och två vegetabiliska. Möjligtvis kunde man önska sig att dom tre största proteinkällorna skulle ha varit animaliska, men trots det är detta ett bra torrfoder., Vad tycker du?

Haukur skrev:
Jag förstår inte prisargumentet i det här, mina katter äter bara blötmat, inget torrfoder alls och jag kommer undan med under 400 kr/mån för alla tre, drygt 100 kr/månad och katt, det är inte dyrt. Jag fodrar 3-4 gånger om dagen så så jobbigt är det inte heller. Hygienaspekten får du gärna förklara.

Nej, egentligen skulle man väl inte tala om pengar när det gäller att ta hand om kära familjemedlemmar, och jag har personligen inga problem med det heller. Dock så kan du knappast hävda att en diet med bara blötmat skulle prismässigt vara lika billigt som motsvarande bestående av enbart torrfoder. För dina fyrahundra kronor kanske man kan föda en eller två katter i en och en halv månad istället för en om dom får ett bra torrfoder istället, ibland kompletterat med blötfoder.

Hygienaspekten är viktig för mig därför att jag bor i ett annat land än Sverige, med en MYCKET högre medeltemperatur (framför allt på sommaren) och blötmat som blir över i katternas skålar blir tämligen snabbt ganska så oaptitligt. Risk finns också naturligtvis att maten blir skämd mycket fortare än i svenskt normalklimat.

Haukur skrev:
Jag blir faktiskt lite irriterad på folk som inte vill sina katters bästa och försöker optimera förutsättningarna för dem utan bara SKA ge torrfoder av någon bekvämlighetsanledning.

Du har naturligtvis all rätt i världen att bli irriterad på hur andra tar hand om sina kamrater. men trots allt måste man försöka optimera deras förutsättningar utifrån sina egna förutsättningar.

Om man av personliga anledningar finner att t ex torrfoder är det mest optimala i en kompromiss mellan båda parters (katt och katt-"ägare") förutsättningar, vem är då du eller jag att kritisera detta? Vi kan bara konstatera att det som kanske passar bra för oss inte alls passar bra för andra, och inte sätta oss på några höga hästar för den sakens skull.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Möjligtvis kunde man önska sig att dom tre största proteinkällorna skulle ha varit animaliska, men trots det är detta ett bra torrfoder., Vad tycker du?
Jag tycker att man lurar sig själv om man ser ett foder med bara 55% kötthalt som ett bra foder för ett djur som i princip BARA äter kött. Till en hund, kanske men det är ett rent skitfoder till en katt. Varför nöja sig men halvkasst när man kan få jättebra foder?

För dina fyrahundra kronor kanske man kan föda en eller två katter i en och en halv månad istället för en om dom får ett bra torrfoder istället, ibland kompletterat med blötfoder.
Jag vet inte om jag var otydlig men jag har TRE katter som totalt äter för 400 kr/månad. Om du då kan föda två katter i 1½ månad för samma pengar så är ju blötmat tom billigare.
Hygienaspekten är viktig för mig därför att jag bor i ett annat land än Sverige, med en MYCKET högre medeltemperatur (framför allt på sommaren) och blötmat som blir över i katternas skålar blir tämligen snabbt ganska så oaptitligt. Risk finns också naturligtvis att maten blir skämd mycket fortare än i svenskt normalklimat.
Torrfoder härsknar också i hög temperatur. Kattmaten här står inte framme, den blir uppäten inom 10 min.
Du har naturligtvis all rätt i världen att bli irriterad på hur andra tar hand om sina kamrater. men trots allt måste man försöka optimera deras förutsättningar utifrån sina egna förutsättningar.
Naturligtvis men ytterst få har vettiga anledningar till att inte ge bra foder, inget av dina argument tycker jag håller...
Har man inte råd att ge sina djur ett bra foder, tid att ge djuret foder så ofta som det krävs eller kunskap om varför man bör ge bra foder då tycker jag faktiskt att man ska låta bli att skaffa djur över huvud taget.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Haukur skrev:
Jag tycker att man lurar sig själv om man ser ett foder med bara 55% kötthalt som ett bra foder för ett djur som i princip BARA äter kött. Till en hund, kanske men det är ett rent skitfoder till en katt. Varför nöja sig men halvkasst när man kan få jättebra foder?

Då kunde man ju köpa valfritt nermalt slakteriavfall direkt och ge det till katten i så fall. Så har man ett foder som ger 100% animaliskt protein och fett, men inget annat. Klövar, mular, tarmar, köttrester, trynen, ja allt som inte omhändertas av slakteribranschen. Det kanske vore idealet?

Kunniga på området (till vilka jag räknar både dig och mig) är ÖVERENS om att en balanserad kost med största delen av näringsinnehållet från animaliskt protein är det bästa, och att kolhydrater i princip är helt värdelöst. Så långt tror jag vi är överens. Men du väljer att helt bortse från allt annat än 100% engagemang i kattens foder därför att du tror att kattens optimala välmående är helt kopplat till att dom får t ex Mjau kattmatt (som inte finns här förresten) därför att Mjau har "så hög kötthalt".

Om du kan uppnå ett balanserat välmående hos katten genom att ge den bra föda som av expertis bedöms som bra så är det väl egalt om det är torrfoder eller blötfoder? Jag vet att blötfoder är bättre, och jag har under mina närmare trettio år som kattkompis alltid hävdat det, men jag är inte så rigid så jag förkastar torrfoder när situationen kräver det.

Du däremot, verkar ha väldigt svårt att överhuvudtaget se något annat utfodringsalternativ än det som du förordar. Och är det så att någon tycker annorlunda är du snabbt där och implicit antyder att dom inte skall ha någon katt därför att dom väljer ett utfodringsalternativ som du inte uppskattar. Fult, mycket fult. Ser du hellre än övergiven katt utan mat än en med kärleksfulla och omhändertagande kompisar som ger den torrfoder?


Haukur skrev:
Jag vet inte om jag var otydlig men jag har TRE katter som totalt äter för 400 kr/månad. Om du då kan föda två katter i 1½ månad för samma pengar så är ju blötmat tom billigare.

Nejdå, det var snarare jag som formulerade mig otydligt. Jag menade naturligtvis att du ALLTID föder samma antal katter på färre antal kronor om du ger dom torrfoder till allra övervägande del istället för blötfoder.

Haukur skrev:
Torrfoder härsknar också i hög temperatur. Kattmaten här står inte framme, den blir uppäten inom 10 min.

Visst gör torrfoder det, men knappast lika fort som blötfoder, eller hur? Framför allt inte i trettiofemgradig värme......

Haukur skrev:
Naturligtvis men ytterst få har vettiga anledningar till att inte ge bra foder, inget av dina argument tycker jag håller...
Har man inte råd att ge sina djur ett bra foder, tid att ge djuret foder så ofta som det krävs eller kunskap om varför man bör ge bra foder då tycker jag faktiskt att man ska låta bli att skaffa djur över huvud taget.

Då vill jag att du skall redogöra för vad dessa "ytterst få" har för anledningar att välja torrfoder framför ensidig blötfoderutfodring. Om du inte tycker mina argument håller kan det ju vara intressant att höra dina, förutom dom som vi är överens om........

Sedan uppskattar jag inte riktigt din närmast elitistiska inställning till vilka som skall "tillåtas" skaffa djur. Om alternativet mellan att låta en övergiven och uthungrad kattunge få ett bra hem eller att låta den dö därför att man inte kan hålla den foderstandard som du anser vara A och O för en katts allmänna välbefinnande så vill i alla fall inte jag ställa upp på dina resonemang.

Min kärlek till djur i allmänhet och katter i synnerhet är alltför djup för att jag skall låta sådana "hänsyn" som du anför som argument styra över om jag skall rädda en katt eller inte. Jag delar dina åsikter om hur bra kattfoder skall vara sammansatt, men jag delar inte din åsikt om att det enda som under alla omständighete skall serveras är blötfoder. Därtill finns det alltför många olika parametrar som man, till skillnad mot dig, faktiskt måste ta hänsyn till.
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Jag orkar inte ta diskussionen VARFÖR? Utan påpekar bara -ofta innehåller lightfodren ännu mindre kött och ännu mer skit vilket ofta ger motsatt effekt. Men lycka till med att föda din köttätare på vegetariskt foder.

den diskussionen behöver du inte ens fundera på att ta, för jag är väl medveten om resonemanget. Dock har det gått utmärkt att fodra mina katter på torrfoder kompletterat med blötfoder 3 ggr/vecka ca, och anledningen att jag bytt till eukanuba från annat torrfoder är för att iallafall inom torrfoder familjen, ha ett av de bättre fodren. Utöver det betackar jag mig för dina åsikter om min dåliga djurhållning.

Så trevlig man kan vara då!
 
Sv: Eukanuba vanlig v/s light

Om du kan uppnå ett balanserat välmående hos katten genom att ge den bra föda som av expertis bedöms som bra så är det väl egalt om det är torrfoder eller blötfoder?
Visst, skulle det finnas ett torrfoder som är precis lika bra (eller bättre) än de blötfoder som idag finns på marknaden så why not. Hittills har jag inte sett ett enda torrfoder, oavsett prisklass som ens är i närheten av vad en katt naturligt väljer att äta. Se bara på vattenhalten i torrfoder jämför med vattenhalten i de bytesdjur katten normal tar. En katt tillgodogör sig största delen av vattenbehovet genom födan, katten är från början ett ökendjur, redan där har du ett diskvalifiserande problem hos torrfodren. Vidare har jag inte sett ett enda torrfoder som enbart består av animalier.

Du däremot, verkar ha väldigt svårt att överhuvudtaget se något annat utfodringsalternativ än det som du förordar.
[...]Ser du hellre än övergiven katt utan mat än en med kärleksfulla och omhändertagande kompisar som ger den torrfoder?
Jag har snarare svårt att se varför man skulle nöja sig med ett sämre alternativ när mycket bra alternativ finns både lättillgängligt och billigt. Jag har full förståelse för att inte alla kattägare orkar eller har kunnskap nog att BARFa (som jag ser som det absolut bästa alternativet) men att öppna en burk med färdig mat och ösa upp i en skål för (max) 150 kr/katt och månad det tycker jag inte är en omöjlighet.
Att jämföra en övergiven katt med en som får dåligt foder är ju fånigt, har man skaffat sig djur kan man väl lika gärna göra allt så bra som möjligt, vi pratar ju ändå inte om så värst stora skillnader i varken livsstil eller ekonomi.
Visst gör torrfoder det, men knappast lika fort som blötfoder, eller hur? Framför allt inte i trettiofemgradig värme......
Frågan är hur länge man ska behöva ha fodret stå framme. Häller man bara upp så mycket mat som katten äter upp så blir det ju inte ståendes alls. Jag antar att det tar även dig några minuter att äta upp din egen middag?
Då vill jag att du skall redogöra för vad dessa "ytterst få" har för anledningar att välja torrfoder framför ensidig blötfoderutfodring.
Jag vet faktiskt inte, hittills har jag inte träffat på några vettiga argument, men jag garderar mig till den dagen jag får höra dessa. Kan möjligen tänka mig att torrfoder kan vara enda alternativet vid vissa typer av extrema foderallergier.
Om alternativet mellan att låta en övergiven och uthungrad kattunge få ett bra hem eller att låta den dö därför att man inte kan hålla den foderstandard som du anser vara A och O för en katts allmänna välbefinnande så vill i alla fall inte jag ställa upp på dina resonemang.
Men allvarligt, hur svårt är det att hålla denna foderstandard? Möjligen om tant agda blivit för gammal och sne i sina leder så hon inte får upp locket på en konservburk men hur många har egentligen det problemet? Jag förstår inte vad det är som är så diskvalificerande jobbigt/problematiskt med att köpa ett foder som finns i varenda ICAaffär i hela landet, öppna burken och hälla upp lagom mängd i en skål.


Och ja, jag har faktiskt också fodrat mina katter med torrfoder förr i tiden, framförallt p.g.a okunnskap men även p.g.a ren lathet. Jag tyckte då att mina katter fungerade bra på torrfoder. När jag för ett par år sedan gick över helt på blötfoder (under stora protester från en av mina torrisknarkande katter) märkte jag dock enorm skillnad på katterna. Samtliga blev piggare och mer aktiva, samtliga gick ner i vikt och fick betydligt bättre päls och även klokvalité.
Jag har förlorat en katt till torrfodret (blev njursjuk som 14åring) och det misstaget gör jag ALDRIG igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en fin äldre herre som fyller 11 år i vår. Han har levt med mig de senaste 10 åren och är min absoluta (s)katt. Därmed är jag mycket...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
4 028
Senast: Idalo
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 140
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 284
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp