Vab eller inte

gullviva

Trådstartare
Min tonåring når dåligt med depression och stundtals ångest. Fått dispans fr FK att jag kan vabba för hen trots åldern .

Börjar gymnasiet i höst och risk finns att det kraschar då... Kan även gå hur bra som helst.
Redan fått beviljad semester men börjar då jobba strax innan hen startar skolan.
Frågade exjobbet om jag kan ta tjänstledigt 2v efter semestern för att vara stand by och slippa plötsligt vab om hen behöver stöd.

De sa då självklart men att jag kan få ta vab om jag vill så jag får lite pengar .
Generöst tänker jag först !

Men hur kan jag ta vab om hon lyckas gå till skolan?
Pengarna betyder ingen ting egentligen ..
Kan jag iaf bara vara ledig och ta vab om det sedan skulle behövas?
Är då ledig utan betalt men på jobbet registrerad som vab men anmäler endast vab till FK om det behövds? Då borde jag ej göra ngt fel?
Ta 2v vab känns fel då hon kanske ju är i skolan.
Vill inte fuska hehe
Men vill ha möjligheten till vab om det behövs då borde jag ju bara vara hemma ledig utan betalt men vab om det behövs?

Kan du jobba hemifrån de två veckorna? Så kan du vara stöttning på mornarna och vabba om det behövs, men annars jobba.
Inget yrke man kan jobba hemifrån på. Och tänkte ju ta tjänstledigt för de skulle slippa ta in folk på kort varsel om jag behöver vabba plötsligt . Vi behöver visst antal människor på plats varje dag från tidig morgon så vill vara sjyst och redan nu ta ledigt istället

Går det att vabba del av dag annars? Du vabbar två timmar på morgonen, går till jobbet sen om barnet kommer iväg.
Grejen är att hon kan må bra på morgonen för att sedan må dåligt och tror hon bara skulle känna lugn Av att jag är tillgänglig snabbt om bara för samtal.

Då har du väl gjort tillräckligt för din arbetsgivare genom att förvarna att du kan komma att jobba oregelbundet en tid i samband med skolstarten. Sen är det ju upp till arbetsgivaren om de vill bemanna lite extra för säkerhets skull.

Du kan ju aldrig veta hur länge och i vilken omfattning du kommer behöva vara borta så det går ju inte att planera ändå…

Då har du väl gjort tillräckligt för din arbetsgivare genom att förvarna att du kan komma att jobba oregelbundet en tid i samband med skolstarten. Sen är det ju upp till arbetsgivaren om de vill bemanna lite extra för säkerhets skull.

Du kan ju aldrig veta hur länge och i vilken omfattning du kommer behöva vara borta så det går ju inte att planera ändå…

Fast jag förstår ts behov av att vara tillgänglig för sitt barn hela dagen. Jag har ett jobb där jag kan ta samtal under dagen och gå undan ett tag och prata. Jag har själv haft det behovet och varit mycket tacksam för att jag har den möjligheten. Hade jag haft ett jobb där jag inte kunde göra det hade det blivit jobbigt. Min tolkning är att ts behöver vara tillgänglig under dagen men att jobbet inte tillåter det. Ibland är det inte så enkelt att bara vabba på morgonen för stötta barnet och sen är allt bra och man kan checka ut som förälder och vara otillgänglig på jobbet.

Jobbig situation @gullviva ! Hoppas att det löser sig ❤️ Jag vet hur jobbigt det kan vara att bolla alla krav samtidigt med både barn som behöver mer stöd än vanligt och jobb.

Fast jag förstår ts behov av att vara tillgänglig för sitt barn hela dagen. Jag har ett jobb där jag kan ta samtal under dagen och gå undan ett tag och prata. Jag har själv haft det behovet och varit mycket tacksam för att jag har den möjligheten. Hade jag haft ett jobb där jag inte kunde göra det hade det blivit jobbigt. Min tolkning är att ts behöver vara tillgänglig under dagen men att jobbet inte tillåter det. Ibland är det inte så enkelt att bara vabba på morgonen för stötta barnet och sen är allt bra och man kan checka ut som förälder och vara otillgänglig på jobbet.

Jobbig situation @gullviva ! Hoppas att det löser sig ❤️ Jag vet hur jobbigt det kan vara att bolla alla krav samtidigt med både barn som behöver mer stöd än vanligt och jobb.
Exakt det ställer till det om jag måste lämna mitt i arbetspasset eller ringer tidigt på morgonen att jag ej kommer samma dag.
Klart det löser sig på ngt vis men vill ju vara sjyst så de kan ersätta alla mina pass redan nu. Var villig att ta tjänstledigt så utan betalt men nu erbjöd de ju detta så vill bara veta vad jag får göra utan att det blir ngt regelfel

Jag jobbar i skolan och har elever som behöver den stöttningen, inget konstigt med det. TS har i mitt tycke gjort tillräckligt genom att förvarna sin arbetsgivare att det är så det kanske blir. Barnen går först för oss alla hoppas jag… Hur arbetsgivaren sen väljer att hantera den eventuella situationen i augusti är ju egentligen inte TS ansvar. De är förvarnade och får tid att fundera på hur de kan hantera situationen, TS har därmed gjort vad hen kan. Vilka andra alternativ finns tänker du?

Exakt det ställer till det om jag måste lämna mitt i arbetspasset eller ringer tidigt på morgonen att jag ej kommer samma dag.
Klart det löser sig på ngt vis men vill ju vara sjyst så de kan ersätta alla mina pass redan nu. Var villig att ta tjänstledigt så utan betalt men nu erbjöd de ju detta så vill bara veta vad jag får göra utan att det blir ngt regelfel
Du vet ju inte hur länge behovet kommer finnas, eller i vilken omfattning. Då hade det ju varit plättlätt att ersätta dina pass. Problemet är väl snarare att du faktiskt inte kan veta om/när/hur ofta eller hur länge… då får arbetsgivaren en förvarning om det, sen får arbetsgivaren fundera ut hur detta kan hanteras framåt.

Du vet ju inte hur länge behovet kommer finnas, eller i vilken omfattning. Då hade det ju varit plättlätt att ersätta dina pass. Problemet är väl snarare att du faktiskt inte kan veta om/när/hur ofta eller hur länge… då får arbetsgivaren en förvarning om det, sen får arbetsgivaren fundera ut hur detta kan hanteras framåt.
Ja så jag tänker?
Jag har gett förslaget att vara hemma 2v så de redan nu kan ersätta alla mina pass.
Nu handlar det bara om vad jag gör dessa 2v gentemot fk

Ja så jag tänker?
Jag har gett förslaget att vara hemma 2v så de redan nu kan ersätta alla mina pass.
Nu handlar det bara om vad jag gör dessa 2v gentemot fk
Ja det är ju en schysst och bra plan gentemot din arbetsgivare under två veckor. Sen är det ju fortfarande så att det inte är en långsiktig lösning (2 veckor går fort) därav min poäng att din arbetsgivare oavsett behöver tänka igenom hur man hanterar eventuell oregelbunden frånvaro med kort varsel från din sida. Ingen vet ju som sagt hur det kommer gå vare sig under eller efter dessa två veckor… Jag fick intrycket av att du kanske kommer fortsätta behövas på skoltid för ditt barn under en längre tidsperiod än två veckor, men jag kan ju ha tolkat dig fel?

Jag tänker att du planerar in tjänstledigt utan lön som du tänkt, och de timmar du ev behöver vara tillgänglig för barnet ändrar du till vab, både hos arbetsgivaren och

Ja det är ju en schysst och bra plan gentemot din arbetsgivare under två veckor. Sen är det ju fortfarande så att det inte är en långsiktig lösning (2 veckor går fort) därav min poäng att din arbetsgivare oavsett behöver tänka igenom hur man hanterar eventuell oregelbunden frånvaro med kort varsel från din sida. Ingen vet ju som sagt hur det kommer gå vare sig under eller efter dessa två veckor… Jag fick intrycket av att du kanske kommer fortsätta behövas på skoltid för ditt barn under en längre tidsperiod än två veckor, men jag kan ju ha tolkat dig fel?
Nej det vet jag ju inte men hoppas att det kommer gå bra såklart
Jag vabbade från o till under en längre tid men det har lugnat sig rejält o hon klarar sig utan hämtning lämning etc. Så jag kan jobba vidare

Men tänker att hon får nya resvägar nya miljöer och det kan påverka främst i början tills hon känner sig trygg

Kan man verkligen vabba på tid som man frivilligt avstått från att arbeta?
Det finns ju ingen utebliven inkomst att ersätta om inget arbete missas.
Där sa du ngt viktigt ...
Tro nog min arbetsgivare tror att jag ska alla vab direkt 2v men frågan är ju vad jag anger som orsak till fk om dottern ändå är på skolan?

Det går inte att få intyg som är skrivet så att det är själva behovet att du finns tillgänglig som motiverar vabben? Alltså oavsett hur varje enskild tidpunkt, på varje enskild dag går för barnet, så är det som behövs att du upprätthåller ständig beredskap och tillgänglighet.

Om du har en flexibel arbetsgivare kan de bevilja tjänstledighet utan lön i efterhand.
Tänker att ni är ense om att du ska ersättas på dina ordinarie arbetsuppgifter under dessa två veckor. Formellt placeras du på någon administrativ uppgift som ska vara lätt att gå i från. I praktiken är du borta hela dagarna oavsett hur mycket av dem som blir vab. Den övriga frånvaro som uppstår i systemet görs sedan, dag för dag, till tjänstledighet av rätt %.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 057
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 718
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 342
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

• Köpa stolpar