ev farlig hund?

soffa

Trådstartare
Jag har en snäll glad lite sprallig men oftast väldigt lydig hund på ca 35kg hon går oftast lös (kopplas vid osäkra hund och barn möten då hon gärna vill hälsa) men nu till en en fundering jag fick häromdan. Det har flyttat in en familj relativt nyligen de har ett litet barn och en stor blandras hund.

Jag har stött på den här hunden ett par gånger då ställer han sig på bakbenen i kopplet och vrålskäller mot min det är knappt så att tjejen orkar hålla honom. Men det har gått bra men nu sist så vrålade hunden igen och tjejen gick undan med honom men min gömmer sig bakom mig och är uppenbart rädd och nervös och skakar har aldrig sett henne bete sig så då hon läser av andra hundar väldigt bra och brukar komma överens med de flesta men denna verkar förmedla något så att min blir livrädd trots att det är minst 20-30 meter mellan oss.

Luddigt men....

Sv: ev farlig hund?

Vad är det för hund, den andra? Långhåriga eller svarta hundar är ju svårare för andra hundar att läsa av, då ögonen syns sämre. Även om öronen har någon viss "konstig" form kan det krångla till saker och ting.

Det bästa är väl att prata med din granne om hennes hund, när åtminstone en av er är utan hund, och fråga henne det du undrar. Hunden behöver nödvändigtvis inte vara aggressiv, det kan vara osäkerhet som gör att en hund beter sig så. Fast är det ren kaxighet eller liknande låter det ju inte jättebra om personen knappt orkar hålla hunden, för då lär hon ju inte ha mycket att säga till om för att sätta honom på plats i såna lägen.

Hej tack för svar..
Han är ljusbrun och påminner om en mastiff i huvudformen öronen typ schabrador halvliggande, korthårig.

Osäkerhet brukar min kunna se igenom ganska snart och inbjuda till lek men här blev hon klart rädd även på håll.

Min hund har reagerat som din vid ett hundmöte. Det var en amerikansk bulldogg och det visade sig att det var fel på den hunden. Den har dödat en schäfer tidigare :( Ägaren säger att det är fel i huvudet på den och jag tror att min hund kände av det direkt. Gå och prata med grannarna och ta reda på vad det är de har i kopplet.

Fråga ägarna om hunden, och om de har haft några problem tidigare. Den behöver inte vara farlig bara för att den beter sig illa - men OM den faktisikt är opålitlig är det bra för dig att veta. Kanske blir de bara glada om du kan komma med lite träningstips ;).

Tack för svar..

Lager, Berin och Hedinn
Ni har nog rätt att det bästa vore att prata lite med grannen...

Men lägg upp det smart. Gör inte en sammanfattning av den här tråden och säg att du misstänker att hunden har fel i huvudet och vill döda din och att du nu ska komma med träningstips. Det kan troligtvis tolkas fel. Att stanna och prata lite om en av er inte har hunden med kan däremot fungera bra.

Precis, samt att sen även försöka komma till en gemensam lösning hur ni ska göra vid möten, då din granne knappast lär ha undgått att det blev problem. ;) Lite hur ni på bästa sätt ska göra för att få så lite problem som möjligt.

Då vänder vi lite på det hela;)

Min hund är en "stor" Rottweiler kille. När vi möter vissa hundar så blir han så otroligt glad. För ja det är glad han blir! Han ställer sig gärna på bakbenen i kopplet, viftar med frambenen och vill fram och hälsa. Han kan även små prata lite. Och hela tiden med öronen "framåt" och svansen glatt viftande. Vissa kan säkert uppleva det som att han vill äta upp den andra hunden. Men i de fall jag möter hundar som vi känner, som han får hälsa på. Så gör han likadant. Och det blir massa lek och bus. Han gör även så mot vissa hundar uppe på Brukshundklubben. Och alla instruktörer bara skrattar åt honom. Han gör så 3-4 ggr sen lägger han sig ner när han inser att han inte får hälsa.

Vi tränar regelbundet men just detta beteende är svårt att få bort. Och jag vet flera andra Rottweiler ägare som sagt att deras hundar också gjort så när de var yngre. Så det är ju faktiskt inte säkert att den andre hunden är aggresiv! Kan ju vara så att det är din hund som upplever den som aggresiv.

Vi kan ta ett till exempel. Min kille har väldigt hög svansföring och inom vissa raser sen han ju helt enkelt kaxig ut. Och då kan de bli arga på honom.

Så konfrontera ägaren till hunden och kanske rent av låt hundarna hälsa på varandra! Kan ju helt enkelt vara så att den andra hunden är super kär i just din hund. Även om din hund inte upplever det så!

Får vel bifoga en liten bild på denna livsfarliga Rottweiler;)
30832446.jpg

30832447.jpg

30777785.jpg

Lycka till!

Prata med henne,det ksnske är en väldigt osäker hund som hellre ställer sig och vrålar.

Ni kanske kan ta en promenad ihop/sitta eller stå och prata med varann på avstånd,dom behöver ju inte bli världsbästisar,men så att era möten senare fungerar.

Jag hade problem vid möten med en av hundarna här i byn,den vrålade alltid och till slut började min också bete sig illa.
Vi började med att på ett behörigt avstånd bara stå att prata,sen gick vi på promenad,dom är inte bästa kompisar,men vi kan mötas utan att nån går i gång.

Min var som MaRomers förut. Blev glad, i kombination med eg osäker (unghund). Resultatet blev en stor, svart hund som hängde i kopplet och vrålskällde, med raggen rest och svansen vajande. Om jag hade släppt kopplet hade han dundrat fram, saktat av och balanserat sagt 'hej? leka?'. Men inte lätt att veta. Skrämde vissa stackars hundar från vettet med det där sättet, veterinärens lilla hanhund brukade gömma sig på övervåningen vid blotta åsynen.

Idag är han, med uppfostring och mognad, betydligt mer balanserad även om han kan okynnesskälla, och låta/se ut som han menar allvar med det, fast han inte menar något med det. Och veterinärens ovan nämnda hund brukar våga kika fram efter en stund och sen leker de så fint.

MEN, det finns ju sådana som verkligen menar business (mött en sån, min rörde inte en min, tittade på den, tittade på mig och stod sen bara helt neutralt still. Jag höll på att börja grina av lycka..), så håller med att prata med grannen.

Men det finns ganska många sådana där som är jäkligt kaxiga i koppel och matte i sidan, men skulle matte släppa kopplet och gå åt andra hållet skulle de med svansen mellan benen fara efter matte. Dock finns det ju ett fåtal som om matte släpper kopplet och går åt andra hållet skulle flyga påoch attackera med. Jag har mött fler av den förstnämnda gruppen dock.

Men lägg upp det smart. Gör inte en sammanfattning av den här tråden och säg att du misstänker att hunden har fel i huvudet och vill döda din och att du nu ska komma med träningstips. Det kan troligtvis tolkas fel. Att stanna och prata lite om en av er inte har hunden med kan däremot fungera bra.

:laugh:
Jag är jätteblyg och inte tuff alls så jag tänkte avvakta något tillfälle då jag ser henne ute utan hunden och bara säga hej och så får det ge sig lite efterhand (och hmm jag är nog inte den som talar om för andra hur de ska göra med sina hundar) :)

Precis, samt att sen även försöka komma till en gemensam lösning hur ni ska göra vid möten, då din granne knappast lär ha undgått att det blev problem. ;) Lite hur ni på bästa sätt ska göra för att få så lite problem som möjligt.

Tack jag hade inte ens kommit så långt i min tanke om fortsättning och möten osv..

Jag blev nog mest fundersam över min egen hunds beteende...
och vad som låg bakom varför hon gjorde så...

Tack :)

Sitter och funderar lite här och det var nog inte själva beteendet hos den andra hunden jag reagerade på utan på mins reaktion då vi har en annan granne med en hund som också vrålar och ska leka, han är ganska burdus men honom såg hon direkt att han bara lät...Så varför reagerade hon så starkt på den här?

Han ser väldigt farlig ut din rottis :cool:

Tack, när jag läste ditt inlägg så det sista du skrev att skulle matte tappa kopplet så skulle han komma sättande. Tror nästan att det var så min hund uppfattade honom. Jag har aldrig sett henne rädd för en annan hund förut.
Hon brukar lägga sig direkt om det behövs så varför blev hon så rädd?

Tack för svar

Vi har nog inte varit närmare varandra än 15m, när han vrålar och ställer sig på bakbenen så går tjejen iväg med honom. Sist gick hon bakom ett hus och väntade men jag skulle dit för jag hade bilen där.

Så i mitt huvud får jag det till att hon förstärker hans upplevelse av "fara"
Hmmm då kanske endel av er andra har rätt att han kanske bara är osäker trots allt...Det hade ju varit det bästa..

Tack :)

Sitter och funderar lite här och det var nog inte själva beteendet hos den andra hunden jag reagerade på utan på mins reaktion då vi har en annan granne med en hund som också vrålar och ska leka, han är ganska burdus men honom såg hon direkt att han bara lät...Så varför reagerade hon så starkt på den här?

Han ser väldigt farlig ut din rottis :cool:

Ja han är precis livsfarlig;)

Vissa hundar reagerar på min hund och andra inte. Det kan inte vi människor veta. Det kan bero på vad hunden säger, kroppspråk och på hur du reagerar.

Det kan ocksa vara sa att din hund reagerar som han gor darfor att han reagearar pa att DU tycker den andra hunden ser obehaglig ut. Min tjej ar valdigt "tuned" till mig. Om jag blir radd och nervos reagerar hon valdigt starkt.
I vanliga fall kan folk knacka pa bilfonstret utan att hon reagerar alls... men for ett tag sedan nar jag korde for fort... ORDENTLIGT for fort:o och blev stoppad fick hon fnatt. Nar polisen kom gaende fran sin bil och paserade hennes bakfonster skallde och morrade hon fullstandigt hysteriskt. Hela min pick-up truck vaggade fram och tillbaka av hennes hysteria. Hon skramde livet ur polisen och det gjorde honom inte alls vanligare stamd mot mig:crazy:
Jag har blivit stoppad forr och vem som helst kan komma upp till bilen utan nagon reaktion fran henne... men den gangen VISSTE jag att jag korde for fort (UGH, jag insag det nar jag blev stoppad) och var rejalt stressad nar polisen kom.

Men lägg upp det smart. Gör inte en sammanfattning av den här tråden och säg att du misstänker att hunden har fel i huvudet och vill döda din och att du nu ska komma med träningstips. Det kan troligtvis tolkas fel.

:rofl::rofl:

Nej, då får du troligen en ilsken ägaren efter dig också :D. Men ett samtal med artig och trevlig ton helt enkelt. Ju mer en hund gapar desto mer osäker brukar den vara, en dominant och/eller säker hund behöver inte överkompensera.

Mammas gamla labbe är väldigt pratsam, 40 kg isbjörn som tjurigt mullrar får många att reagera. Detta trots att de flesta ser att det är en labbe - alltså automatiskt "snäll". :devil: Det är lätt att övertolka en situation om man blir lite nervös.

Hoppas att det går bra! :)

Tack för svar och jag förstår din tanke där men jag är sällan rädd eller nervös vid hundmöten litar så pass på min att det inte har byggts upp någon rädsla hos mig. Men jag vrålade ju Nej till min hund när hon tyckte att hon skulle jaga en helt främmande katt (vi hade inte sett den förut) som var extremt nyfiken och vägrade flytta på sig samtidigt visste jag ju att tjejen gått runt huset med den andra hunden. Hmmmm....

Allt är visst inte svart eller vitt....
mao så kan hon ha reagerat på skarpheten i min röst när jag vrålade nej det blev ju skarpare än vanligt för att jag visste att den andra hunden kunde vara precis bakom knuten...verkar nog som om du har lite rätt i allafall :)

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 655
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 030
Senast: cello
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 353
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 520
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈