Bukefalos 28 år!

Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Alexandra_W

Trådstartare
Stod igår och rakade av manen på ponnyn. Har ju haft den nerklippt till stubbman pga eksemet, men nu var det bara svintotussar kvar. Så jag kastade in handdukten och hämtade maskinen och rakade av den, helt. Baktanken är att det då förhoppningsvis blir lättare att behandla med Horsol och klådstillande med, lättare verkligen få ner det till huden.

Hursom, när jag klippte ner den och klippte lite av pälsen vid mankammen med insåg jag att han har rätt ordentlig sommarpäls ändå ponnyn. Inte lång eg, men tjock och TÄT. Och märks när han tvättas, man får spola vatten i en halv evighet på honom, och sen en halv evighet till för att få ut shampot, och det är nästan omöjligt hur mkt man än tvättar att få 'rent sköljvatten'.

Så nu slog mig tanken att helt enkelt göra kinesisk nakenhäst av honom ;) SKämt åsido, att klippa honom KORT, alltså väldigt kort, typ 1 - 1½ mm skär (normalt klipper jag med 3 mm eller 2.7 mm när jag 'vinterklipper' som jmf..). Med baktanken att det då blir lättare att tvätta och att hålla rent, och därmed mindre kliiigt?

Han får ju markant sämre skydd mot väta och liknande, men han bor ju sitt eksemtäcke, och lär så får göra ända fram tills hösten i alla fall. Frysa borde han knappast om jag så kirurgrakar honom ;)

Men, finns det några nackdelar med att sommarklippa? Meningen är han ska sätta full päls till vintern, dvs ska inte vara klippt då.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Man kan sätta hela hormonbalansen ur funktion om man klipper en häst tyvärr, men om du klipper ändå så låt pälsen sitta kvar där det inte är ngt täcke! Har du testat att inte hålla på och tvätta och rykta så jätte noga om hästen inte blir bättre då? Absolut ingen kritik, du känner din häst bäst och vet hur den funkar, det var bara en tanke.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Rubba hormonbalansen? Exakt hur menar du då/hur skulle det gå till?

Han ryktas i princip aldrig, borsta har jag provat olika, men lika kliig oavsett om han får vara 'orörd' som om han borstas dagligen. Borstandet utlöser dessutom gärna klibeteende. Så han är mest lämnad ifred, har eksemtäcket dygnet runt (även inomhus), får slippa det några h (inne) per vecka när det tvättas.

Bada har jag provat att göra sällan, och mer ofta. Blir skitig som en liten gris även med täcket, och är uppenbart mindre kliig nytvättad. Just det har jag märkt på andra med förresten, icke eksemare.

Borde nog tvättas minst en gång/vecka eg, men vi har vattenbrist så vi har kompromissat med varannan vecka, men som sagt han blir aldrig riktigt, riktigt ren oavsett.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Rubba hormonbalansen? Exakt hur menar du då/hur skulle det gå till?

Han ryktas i princip aldrig, borsta har jag provat olika, men lika kliig oavsett om han får vara 'orörd' som om han borstas dagligen. Borstandet utlöser dessutom gärna klibeteende. Så han är mest lämnad ifred, har eksemtäcket dygnet runt (även inomhus), får slippa det några h (inne) per vecka när det tvättas.

Bada har jag provat att göra sällan, och mer ofta. Blir skitig som en liten gris även med täcket, och är uppenbart mindre kliig nytvättad. Just det har jag märkt på andra med förresten, icke eksemare.

Borde nog tvättas minst en gång/vecka eg, men vi har vattenbrist så vi har kompromissat med varannan vecka, men som sagt han blir aldrig riktigt, riktigt ren oavsett.
Det där med ryktningen och tvättningen var bara en tanke från min sida att för mkt av den varan kunde hindra hästens naturliga skydd, men som jag också skrev så vet du bästm vad du gör med din häst och vad den behöver, det där med hormonbalansen lärde jag mej av en veterinär men jag har glömt orsakerna tyvärr. När det gäller exemhästar ska jag nog vara tyst för där har jag ingen erfarenhet, jag tänkte mer på insektsanfallen.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Fast om jag tvättar bort fettet etc, så han bor ju i sitt eksemtäcke dygnet runt. Det jag menade med att det inte spelar roll. Klippning ger ju sämre insektsskydd och regnskydd osv med, men det blir irrelevant iom att han går heltäckad hela tiden.

Och han badar ju så ofta just för eksemet, annars skulle jag inte bada så ofta just för att behålla naturligt skydd, och då är ju hans tjocka, täta päls PERFEKT mot insekter etc. Men iom att han är eksemhäst och går med eksemtäcke, så spelar det rätt liten roll vad jag gör med pälsen/fettet under det =)

Aldrig hört det med hormonbalansen, eller varit med om det (dock bara klippt höst - vinter - vår), däremot kan det bli lite knas med pälsfällning/sättning på våren om man klipper mitt i fällningen. Hänt mig en gång, alla andrta ggr har det gått bra, men sen den misslyckade undviker jag.

Nu borde det dock vara stensäkert ur fällnings/sättningssynpunkt att klippa`?
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Min ponny klipps för det mesta på sommaren.
Anledningen är att annars går det inte att rida. Hon får en tjock, visserligen mycket fin
och blank,matta av hår, men på tok för tjock. Dryper av svett efter 15minuters arbete.

Hon sätter fullt normal päls på vintern, oavsett om hon har blivit klippt eller inte på sommaren.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Man kan sätta hela hormonbalansen ur funktion om man klipper en häst tyvärr.

Det där lät som en skröna!! Hur många hästar som helst klipps ju för att inte bli för svettiga av ansträngning vid träning etc, och om nu verkligen hormonbalansen skulle rubbas så hade det med allra största sannorlikhet varit ganska välkänt!
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Det där lät som en skröna!! Hur många hästar som helst klipps ju för att inte bli för svettiga av ansträngning vid träning etc, och om nu verkligen hormonbalansen skulle rubbas så hade det med allra största sannorlikhet varit ganska välkänt!

Kanske det, jag har blivit itutad fel saker förr! Jag har hört andra otäcka saker om klippta hästar av kunnigt folk men det håller jag, vis av erfarenhet, för mej själv. Jag tror hästar mår bäst av kärleksfulla ägare som ger dom mat, vatten och kärleksfull omvårdnad. det är väl det viktigaste, och det tror jag samtliga här på Buke gör!
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

jag har klippt den exemponny jag har riktigt kort en sommar :angel: just för att kunna hålla henne ren och att det skulle bli lättare att behandla huden. hon har oxå väldigt tät päls

jag klippte antagligen alldeles för kort för det kliade väldigt på henne ett antal veckor efteråt (antar att det blev lite som det kan bli både för hund och människa, att det kliar i huden när pälsen/håret växer ut) så gör jag om det kommer jag att välja ett annat skär som klipper längre ut

mina har iofs. redan börjat fälla sommarpälsen, har ingen aning om det kan bli "svinpäls" i vinterpälsen :crazy: för rimmligen bör ju åtminstonde mina ha börjat "skiffta" :confused: har ju sett ett antal hästar som fått svinpäls till sommarpäls när vinterpälsen klippts för sent/skadad sommarpäls.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Mm, tror dock inte det är risk här, att de börjat fälla.

Men du upplevde alltså en försämring av att klippa? Eksem/klimässigt alltså.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

jag upplevde att hon fick mer klåda - överallt :crazy: dock la det sig efter några veckor när pälsen växt ut lite grand så gör jag om det så kommer jag inte klippa lika kort ;)

jag klippte oxå hela hästen :angel: både kropp, man och tom. pannlugg. inget kunde se värre ut än vad tottarna gjorde :angel: hon såg för lustig ut :crazy: får se hur det slutar i år, hon har haft mkt. större problem denna sommaren än vanligt. 3 för året nya täcken har fullständigt strimmlats (går inte att laga alls) på lika många veckor, det trots att hon inte har något i hagen att skubba mot mer än backen:crazy: och att hon badas varje vecka i hexocil samt beh. med både horsol (första året vi prövar det) flusa och renons.

har fått en flaska schampo skickat från en kompis i usa, helt baserad på aloe vera som ska vara klådstillande och väldigt mild -för hudproblem. får se om det ger någon förbättring. känns aningen hopplöst faktiskt, vad mer kan jag göra ?
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Vad har det varit för täcken? Herrn här fick ju ett Boett (snäll moster sponsrade) och jag är IMPAD över att det hållit, trodde jag aldrig. Han kliar frenetiskt, på allt (och har träd etc), men än håller det. Tack och lov.

Jag har kört hexocil, vanligt, desinficerande och återfettande, och nu sist ngnt insektsavvisande shampoo. Ingen skillnad att tala om.

Horsol tyckte jag gav skillnad i början, men nu är jag tveksam, iofs törs jag inte sluta för tänk om det blri ÄNNU värre då =/

Jag ber böner till gudarna att det inte ska bli värre än såhär, men är ju tyvärr inte alls omöjligt eftersom det här är första året =/
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Förstår hur du tänker, man klipper och tvättar bort hästens naturliga skydd. Men det håller inte i praktiken för oss med eksem hästar.

Det är jätteviktigt att hålla dom rena, min tvättas minst en gång per vecka. Men sen har han också eksem täcke, klådstillande och flugmedel för att skydda mot knott och elende som retar upp eksemet.
Nu behöver inte min klippas, han har kort päls och är lätt att hålla ren.


Alexandra, om hästen är så svår att få ren så skulle jag klippa den, det allra viktigaste är ju att pälsen är så ren som möjligt, det naturliga skyddet är ju ändå borttvättat och han är ju täckt.

Finns ju många som klipper sina tävlningshästar så 'farligt' kan det ju inte vara.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Nej, blev dock lite fundersam ang din erf av mer kliig. Det blir ju inte alls bra. Nu kanske han inte blir så, men..

För ska jag klippa blir det ju jättejättekort..
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

jag köpte ett nytt boett på mässan i år, men har bara haft ekonomi till ett därifrån i år, sedan 2 från ullared och ett från hööks. boett har ju hållt bäst (har helt klart bäst passform med), men även det är kaputt nu. känns lite surt att behöva köpa fler i år :angel:

hexocil baden har väl hjälpt upp det, men inte så som det gjorde förra året, horsolen vet i sjutton om jag kan säga att det gett någon effekt alls, å andra sidan vet jag ju inte hur hon mått utan. div. salvor, krämer och spray för exem har jag inte tyckt gett någon effekt alls, min förra pålle fick under några år vara "försökskanin" :angel: stackars häst :crazy:

förra exemhästen hade sina boett täcken i flera år (så han hade 2 boett byten jämt) innan dom va helt kaputt, han hade även 1 hööks som "reservtäcke" men dom höll max 2 säsonger på honom.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jag har täcket från Jacson. Det är jättebra passform och är inte trasigt någonstans trots att han står i hagar med skog och har kliat en hel del. Priset är snällt mot plånboken, ca 650 :-
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Äsch då, om även boett gick sönder =/ Då var det inte så lättlöst heller. Stackars liten också =/ Jag lider ju som fan med min, och som sagt hans täcke håller trots skog och box, så din lär ju ha det mkt, mkt värre.

Du får prova Jacsons? Hört flera som tycker de är lika bra som boett, och de kostar ju mindre än alla andra utom typ ullareds och såna? Ingen erf själv dock (har bara tidigare erf av hööks och källquists, inget av dem skulle palla dne här herrn)

Jag känner ju som du ang horsolen, i början tyckte jag det hjälpte, han kunde komma in, och ställa sig och äta utan att börja klia hysteriskt. Det gör han fortfarande, men tycker kliet överlag ökat markant ändå, men frågan är ju hur han skulle vara UTAN Horsol. Och jag törs inte prova.

Faktiskt inte smörjt den här med så mkt, Horsol är det enda 'nya' jag provat, i övrigt så bad och AVS14 (som inte fungerar men mest är för att matte ska känna hon gjort NÅGOT). Hade en förut som inte hade eksem, men en immunsjukdom så hon var HYSTERISKT känslig för insektsbett. Hon fick vara försökskanin för allt. Eksemtäcken, shampon, salvor, lotions, insektsmedel. Inget mer än täcka så mkt som möjligt, TÄTA bad och ta in fungerade, så med tanke på att varken horsol eller eksemtäcket är gratis, så har jag avstått 'VM i desperat testande' med den här. Vet tyckte prova Ökozon, men fan..jag vet inte..
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

jo, då är det ju tom. bra mkt. billigare än hööks :laugh:

inser att jag måste handla fler i år (detta året har blivit pissdyrt och spräckt täckes budgeten flera gånger om :()
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Har dessutom hört flera som är nöjda med det, jämförelsevid mot hööks täcke som har gått sönder snabbt. Finns för extra breda hästar också om man nu har det.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

i år har det varit hemskt, men det är inte bara jag här runt som upplever att detta året varit svårare för exempållarna.

ja visst lider man med dom. min sitter på ändan och "ror" samt rullar "hysteriskt" och har egna "rejs" runt runt. att ta in hjälper inte heller eftersom hon kliar sig lika mkt. inne om inte mer (har ju inga väggar ute):crazy:

ullareds exemtäcke är väl ingen direkt hitt men vad kan man begära för 225 kr :angel: tänkte att det kan vara bra som reservtäcke när ord. täckena ska tvättas och lagas :angel:

hade dock inte räknat med att hon skulle lyckas "strimmla" dom så totalt...massa tyg är ett minne blott och det som ev. skulle kunna tråklas ihop - ja, man ska veta vart dom (säkert 50 bitarna :angel:) hör hemma i pusslet. får se det possitiva- nu har jag gott om laglappar :crazy:

ska testa schampot i morgon, kan ju rappotera resultatet ;) även om jag inte tror att det är något "dundermedel" lite luttrad har iaf. jag blivit under åren :crazy:

vad gör man :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp