Bukefalos 28 år!

Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

denne ponnyn är en liten en (maxad shettis):) hon behöver inte extra bred men hon har dum rygglängd, 105 är litet och 115 är för stort så jag får köpa 115 och sy in över ryggen :crazy:

men ska absolut pröva jacson, vilka kedjor har det märket ? har my one ?
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Kolla, en till som tipsade om jacson, samtidigt som jag skrev mitt. Du får gärna rapportera om du köper ett, funderar på ett sånt som 'ombytes'. Men du, ser nu att Jacsons tycks börja i 125 =/

Det här är ju den här herrns första år, utbrottsåret (han är två år). Kliade sig lite i höstas, och antagligen då första känningen kom, men kliade inte mer än 'en normal häst', jag bara blev förvånad att han började så sent (oktober), men gick ju över på ett par veckor, och var minimalt och inte mer än t ex min fblherre kan gnussa svansen och klia manen 'ändå' när det är insekter.

Våren började okej, sen bara sa det BANG och han började klia. Hade vanligt nättäcke då, men heltäckande. Jag smorde och tvättade (AVS 14, vanligt shampoo) och skrev en tråd om hur man visste om det var eksem eller 'bara vanligt kli'. Upphörde efter några veckor och jag andades ut. Sen gick det ett litet tag och sen sa det kaboom och det bröt ut på riktigt.

Dock är han fortfarande i jmf med många andra 'lindrig', därför jag är rädd det blir värre nästa år, läst på flera ställen att det kan bli värre andra året =/ Och jag lider nog med honom redan, även om det som sagt är lindrig jmf med många andra. Min kliar sig ju inte sårig t ex, och kan göra annat än att klia, även om han kliar mkt och frenetiskt. Han har flyttat en KRAFTIG mellanvägg flera cm. Samma vägg som en skodd, vuxen liten häst INTE kunde sparka undan när han rullade fast..

Men bara vänta och se ang nästa år :crazy:

Rapportera gärna ang shampoot!
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

så typiskt :crazy: bra små täcken är inte lätt att hitta.

det där känns igen, min förra exempålle (maxad D-ponny, connemarakorsn.) fick hösten det år (har för mig att det va i oct. med) sin första klåda. tänkte inte så väldigt mkt. på det för han blev inte heller "blodig". sommaren därefter så hade han rejäl klåda och på hösten blev det riktigt illa (blodigt/svullet).

det blev värre fram tills han va 4 sedan har det hållt sig "konstant" det märkliga med honom är att våren va jobbig, sedan upphörde klådan under midsommar några veckor för att sedan explodera till hösten igen. så har han sedan varit hela tiden

han såldes ut till kusten när han va 8 år. där han numera ska må ngt. bättre. honom badade jag i ett schampo som vet. skrev ut varje vecka (kommer inte ihåg vad det hette) samt att han fick anti histamin varje dag. det ihop med exemtäcke gjorde honom helt symtomsfri och han har hela tiden tävlat och tränats i hoppning upp till msv.

nuvarande lilla pärla fick även hon sina första "kli" symtom hösten hon fyllt 2, sedan har det eskalerat och gör väl det än :crazy: hon är fyllda 5 i år. varken jag eller vet. vet riktigt vad vi ska göra, han har föreslagit celestonavalerat, och vi har disskuterat lite om anti histamin så får väl testa det.

inte är det lätt vare sig för hästen eller dom som måste stå och titta jämte :crazy: ska uppdatera om några dagar när jag vet om schampot hjälpt ngt.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Har själv visserligen bara häst som kliar svansen, allt annat får vara i fred. Men på henne är det enda som jag hittat som hjälper är torrschampoo med tee tre oil i. Fanns tidigare på börjes i en svart flaska som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Vet inte om det hjälper någon annan men kan vara värt att prova.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Vet vilken du menar. Torrshampot alltså. Fick min ickekliiga och börja klia dock. Men det är ju det som är så svårt, de är ju individer, och det som hjälper en gör en annan sämre och har ingen effekt på en tredje.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Min är ju welsh, och två nu, så började hösten som åring. I övrigt har jag ju beskrivit.

Min vet tycks inte inne på antihistamin etc alls, eller ngt annat heller. Iofs bara pratat med henne, inte visat herrn. Ska höra med hemmavet med, mest bara för sakens skull: Antihistamin har ju i studier inte fungerat så bra, men har ju likförbaskat hjälpt vissa hästar så..
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jag använder prob olja + prob shampot. Han har blivit betydligt bättre men det är å andra sidan inte lika mycket knott hos oss nu heller. Så jag vågar hur som helst inte sluta med det, om det nu är det förbättringen beror på.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Mm, funderat på att prova det jag med, men inte fått tummen ur än
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

min "plan" är att testa prob produkterna nästa sommar när jag utvärderat horsolen :laugh: dom hade ju dessutom en något snällare "prislapp" :angel:
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jo helt ok prislapp. Är väldigt drygt med :)

Sen älskar jag deras salva med tjära i. Så lätt att jobba med och håller flugor och andra äckel borta från skapet och sådana ställen.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

min "plan" är att testa prob produkterna nästa sommar när jag utvärderat horsolen :laugh: dom hade ju dessutom en något snällare "prislapp" :angel:

Ungefär samma plan här. Inte så mkt för att utvärdera Horsolen, utan för att ha något kvar att 'ta till' om nästa sommar blir värre.

Nästa år är min strategi överlag att försöka se om jag kan hindra eländet från att 'bryta ut och ge symptom'. I år blev jag ju bokstavligen talat tagen på sängen. Men nästa år vet man ju 'vad som väntar' och om man klär på eksemtäcke tidigt, redan då behandlar förebyggande i övrigt etc, så kanske, kanske..
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Så tänker jag med.

Tänker börja behandla med prob tidigt och täcka innan dom där :devil: knotten kommer! Hoppas då att få en häst som slipper ha kli och dessutom som har fin man :p
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Horosol är det som fungerat bäst på min häst.
Har endast behandlat 3 ggr i sommar.
Därimellan sköter jag honom som vanligt, schamponerar och smörjer med olivolja.
Han har inte kliat sig hittills i år.
Inga sår eller förtjockningar, endast mjäll.
Nu kommer ju snart "höstkliet" får se om han klarar hela säsongen.
I så fall 1 gången på 9 år.
Visserligen har han blivit bättre år från år, men aldrig så bra som i år.
Nu har han börjat fälla sommarpälsen, trist men sant.
Jag jaktklipper honom när vinterpälsen börjar komma i slutet av augusti.
Det är mycket lättare att sköta honom då dessutom kan det komma riktiga värmeböljor och då blir det för varmt och kliar för mycket med tjock päls under täcket.
Jag tycker att du kan klippa en sträng precis under mankammen, har hästen tjock päls redan nu så är det svårt att sköta eksemen på bästa sätt, det är svårt att se småsår och få bort mjäll annars.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Sån sträng har jag ju redan klippt, plus att manen är bortrakad. Var ju när jag gjorde det som jag började fundera på att helklippa.

Inga sår h'r heller, 'bara' mjäll, och svullet (mankam, inte svans där är 'bara' mjäll)
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jag har sett mycket goda resultat av Ökozon(från blodig till symptom fri), och tyvär även fall där det inte har hjälpt.
Så det är kanske värt att testa.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jag har sett mycket goda resultat av Ökozon(från blodig till symptom fri), och tyvär även fall där det inte har hjälpt.
Så det är kanske värt att testa.

Det var väl det med värt. Just som du säger, så vissa hästar hjälper Ökozon jättebra, andra har det ingen effekt. Och 2500 kr, det är mycket pengar det. Så just Ökozon har jag faktiskt (trots att det var det vet tyckte jag kunde testa) strukit. Förstår inte varför det inte finns i 'litet startkit' typ, så man kan prova utan att riskera att kasta ut dyra pengar på något som inte fungerar =/
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Jag använder i år en kombination av Ökozon och Switch på min eksemhäst, och det fungerar över förväntan!!!

Förra året så delade jag ett Ökozon-paket med en kompis, och jag använder fortfarande av detta, det är alltså drygt och verkar ha god hållbarhet och hittills har jag ju använt ca 1/4 paket per år, så även om det är en stor "startinvestering" är det inte så dyrt i längden. Men man bör kanske ha någon att dela med...

Switch har jag på ca var 4:e vecka, och det verkar hålla undan knotten relativt bra, i kombination med installning nattetid.

Hittills i år har hästen inte kliat sig något, och går med enbart sin sommarpäls som skydd mot insekterna. Jag föredrar det framför täcke, om det är möjligt. Tidigare somrar har han fått täcke på sig när han börjat visa besvär, men det har han alltså inte i år.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Tillägg: Det är nog sant att Ökozon hjälper olika bra på olika hästar, dock har alla eksemhästar jag sett blivit hjälpta i någon mån, de flesta i ganska stor utsträckning.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

nu har jag prövat schampot 2 ggr. viss skillnad blir det, hon kliar sig mindre under 2-3 dagar samt att pälsen blir väldigt behaglig att ta på. den känns väldigt "ren". ska fortsätta under några v. till för "utvärdering" :angel:.

shampot heter Body Wach Plus och "märket" är EQ solutions. sedan står det non toxid readily biodegradable. produceras i canada. innehålls förteckning. contains a plant derived solution formulated from plant seed esters, non-ionic linear alcohol ethoxylate based surfactants, de-ionized water, jojoba oil and aloe vera glycerin.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Tips till exsem i man osv. Köp aloe vera på kruka,finns på ikea för 39 kr st.Mosa och blanda med krossad vitlök,smeta in ;) fungerar på de kusar vi provat på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp