Bukefalos 28 år!

Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

det där är en skröna. lika korkat som att säga att man blir sjuk av att ha kort hår typ..^^

alex; visst kan du klippa, men 3 mm räcker väl?? tycker dom ska få ha lite päls kvar. jag klipper min gammling på sommaren pga han har såpass tjock sommarpäls att han svettas när det blir riktigt varmt. aldrig haft några problem med vinterpälsen för det.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

3 mm blir ingen skillnad, han har ju inte lång päls, bara TÄT. Så den är liksom inte längre än 3 mm nu heller, eller inte mycket iaf (har ju varken mätt eller provat köra med det skäret, men)
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

men är inte 3 mm standard på alla klippmaskiner?? jag tycker pälsen blir superkort när man klipper. det är vad min mkt kort-och finpälsade häst har naturlig på sommaren..
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Rätt olika skulle jag tro, min är iofs en hundmaskin, men där medföljde 1 mm skär. Det kan man göra kinesiska nakenhästar med om man inte noterar det faktumet utan just tror 3 mm är standard. Har jag..hört *harkel*

3 mm är nog dock standard att klippa hästar med ja, jag klipper hästarna med 3 mm skär, pappas riesen med 2.8 mm, min riesen (och alla andra av pappas tidigare) med 1 mm. Sen har jag en massa skär med större mm med, längsta eller hur man säger är 9 mm. Men när jag kapade av manen eller tja resterna av den, var det med 1 mm skär, så blev det jag tog sidan av mankammen med, och då insåg vad TÄT pälsen var/är.
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

R
Bada har jag provat att göra sällan, och mer ofta. Blir skitig som en liten gris även med täcket, och är uppenbart mindre kliig nytvättad. Just det har jag märkt på andra med förresten, icke eksemare

Orsaken till det är nog för att när huden blir torr så blir eksemen MYCKET värre. Och horzol hjälper noll har jag märkt tyvärr. Att tvätta manen så ofta är nog mer förödande i längden-det ger lindring em stund men sedan så torkar ju huden ut mer. Att använda återfuktande medel skulle nog hjälpa mer i ditt fall.

Men jag har i alla fall lyckats behålla damens man och svans i år :love: jag ska inte ropa hej förrän jag är över bäcken men hittills är allt kvar. Och det enda jag har använt är HANDKRÄM :bow: Ajöss till alla dyra skitmedel som inte hjälper ett skvatt, handkräm is the shit :devil:
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Fast flagigheten i mankam och svansrot blir bättre efter bad, håller i en vecka ungefär. Och rek har varit att bada en gång/vecka, vilket jag inte har vatten till dock. Men har ju provat inte bada, och blir mkt kliigare, ffa om jag smörjer med något (blir ju kladdigare då).

Tvättar iofs med återfuktande shampoo eller Hexocil kan ju bidra. Men tror det mest sitter i att ren häst = inte lika attraktiv för insekter. Märkt det förr med, att täta bad (dvs rena hästar), mindre bett. Och mindre bett blir ju mindre kliig.

Horsol är det som här hjälpt bäst, men bara marginell skillnad. Men är ju som med allt annat - högst individuellt. Provade ju nylanders - noll effekt. Just nu smörjer jag inte alls en period får vi se (nylandersen är slut). Funderar på att prova tvätta mankammen enbart men ofta ofta, med typ linimentshampoo (dvs man behöver inte skölja så noga = mindre vattenåtgång)
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Fast flagigheten i mankam och svansrot blir bättre efter bad, håller i en vecka ungefär. Och rek har varit att bada en gång/vecka, vilket jag inte har vatten till dock. Men har ju provat inte bada, och blir mkt kliigare, ffa om jag smörjer med något (blir ju kladdigare då).

Beror ju helt på vad man smörjer med. Jag fullkomligen HATAR salvor, de hjälper inte alls eftersom de inte kommer ned i huden. Lotions hjälper faktiskt jättemycket på min dam eftersom de kommer in på djupet samt kyler ned lite när man applicerar det. Man ser hur hästen verkligen njuter av det.

Tvättar iofs med återfuktande shampoo eller Hexocil kan ju bidra. Men tror det mest sitter i att ren häst = inte lika attraktiv för insekter.

Ja återfuktande medel fungerar väldigt bra på eksem har jag märkt. Men jag har inte tvättat min häst på säkert ett år nu och hon har klarat sig jättebra ändå. Och särskilt smutsig är hon ändå inte, din lortar kanske ned sig lite extra.

Horsol är det som här hjälpt bäst, men bara marginell skillnad. Men är ju som med allt annat - högst individuellt. Provade ju nylanders - noll effekt. Just nu smörjer jag inte alls en period får vi se (nylandersen är slut). Funderar på att prova tvätta mankammen enbart men ofta ofta, med typ linimentshampoo (dvs man behöver inte skölja så noga = mindre vattenåtgång)

Ja det är just detta med marginell skillnad- så har det varit för mig också. Provat både med horsol och nylanders och vad fan inte mer :mad: och det känns bara som bortkastade pengar eftersom hon ändå kliar sig blodig. Jag har däremot provat olivolja med underbart resultat :love: det var MARKANT skillnad men tyvärr så gillade inte huden det och sprack upp på halsen. :eek:
Men jag kan rekommendera dig att prova handkräm, använder aco från apoteket. Så länge huden hålls återfuktad så kliar det inte alls lika mycket. Och damen min har inte tillgång till träd just nu för tillfället och då ser faktiskt man och svans riktigt bra ut (ur torrhetssynpunkt alltså).
 
Sv: Ev nackdelar med att klippa sommartid, funderingar kring klippa eksemhäst?

Min är en SÄLLAN skådad lortgris, som sagt, tvättvattnet är SVART även vid tvätt varannan vecka :crazy:

Ang lotion, så provat aloe vera, olja och provat AVS 14, och nylanders är ju i lotionform. Ingen effekt alls tyvärr =/

Tror inte jag provat ngn form av salva/något i salvform på honom alls faktiskt *tänker efter*

Men som sagt, just nu har jag slutat smörja faktiskt, smörjer flugmedel på utsatta partier bara, men smörjer inte eksemen alls, utan 'bara' täcke. Inte gått så länge än, men inte sett någon försämring mot med nylanders/annat förutom horsol. Horsol hjälpte som sagt, ganska mkt direkt i början, men förutom det (att han kunde komma in, och äta INNAN han började klia sönder sig själv och boxen) ingen mer effekt. Och han kommer fortfarande in och äter först och kliar sen, så effekten tycks 'sitta kvar', men i övrigt ingen skillnad. Har massor av Horsol kvar dock, men känns som den isf gör bättre nytta att slänga på om det blir värre, och att underhållsbehandla är pengar i sjön mest. För det är ju inte billigt, nåt av det. Tyvärr.

Tänkt prova Prob sen, när ja snubblar över dte nånstans (orka beställa..). Men planen just nu är tät linishampotvätt, man kan ju iaf prova.

Ska ha handkräm i åtanke, men här tycks inte problemet vara uttorkning lika mkt. Han blir snarare 'fet' och 'flottig' i pälsen när han blir lortig, och 'mjuk och fin' tvättad. Man ser på täcket med, när han kliat sig att det blir som 'fettfläckar', fast svarta smutsiga, inifrån och ut, när han inte är tvättad på ett tag. Alltså även nu när han inte smörjs (innan när han smorde var det ju inte så konstigt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp