Evolutionary saddles

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 946
H

hopp_o_galopp

Tyckte detta såg lite häftigt ut! Vad tror ni - kommer det funka? Är det så bra som de får det att verka? Om inte - vad är dåligt? :)

http://www.american-flex.com/A-f Easy Slide Saddles.htm

PS. Får man länka till en sida? Om inte kan väl moderator vara gullig o ta bort länken så kan jag beskriva vad det gäller istället. :idea: DS.

Sv: Evolutionary saddles

Ja, du får länka till något om det ingår i diskussionen.

OK - ja, det ingår definitivt i diskussionen eftersom det är det som är i länken det handlar om! Haha - blev många "det"! :p

Sv: Evolutionary saddles

Finns nåt liknande märke i Sverige, Free 'n' Easy heter det.
Du kan läsa om det på http://www.sadlar.nu/

Det har varit trådar om American Flex och liknande sadlar tidigare. Ett av problemen med dessa sadlar (om de ej tillverkas efter häst och ryttare) är att om det är en väldigt bred häst blir utrymmet vid manken minimalt. Kollar du på bilderna de har på hemsidan så ser du vad jag menar. Vid en smäcker häst blir utrymmet framtill okej, men på en bred häst blir det obefintligt. Om de däremot tillverkar bommarna efter mått så borde det ju vara annorlunda.

Sen om man ser till American Flex, jag tror inte att en sådan sadel passar alla typer av ryggar bara för att panelerna är utformade som de är på dessa sadlar. Problemet jag kan se är att när man placerar en ryttare i sadeln, och bommen ej passar, hur ska då panelerna forma sig efter hästens rygg, då de beskrivs som mjuka och väldigt flexibla? För att kunna kompensera för en boms felaktiga passform måste panelerna isf vara väldigt fasta. Och om panelerna formar sig efter hästens rygg, som är mjuk, så borde panelerna likväl forma sig runt en träbom som ligger fel mot hästen, framförallt om det är en ryttare i på x antal kilo.
Tänk bara vilka bekymmer den orsakar om man har en bred häst och bommen är så takformad som visas på bilderna, kan inte vara speciellt skönt.

Men om bommen passar så är det ju jättebra med en sadel med bred anläggningsyta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 082
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 259
Senast: Amk
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 519
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka