Excel kunnig tack!!

Alindra2000

Trådstartare
Har nu frågat alla jag kan komma på samt sökt på excel hjälpen på nätet men får inte fram hur jag skall göra. Har massa siffror på säljstatestik över ett helt år och för alla städer.

Nu vill jag att: Alla värden som uppfyller villkoret att ligga mellan 500 och 550 ska blåfärgas.

Men vet inte hur man gör det? Å hittar som sagt ingen som kan heller så ngn som är duktig på detta och kan förklara?? Vore mycket tacksam.

Sv: Excel kunnig tack!!

Det jag kan komma på på rak arm är väl att göra ett autofilter och sen anpassa sökningen till dina villkor och manuellt färga fälten blå. Men det är möjligt (troligt) att det finns ett enklare sätt.

1. markera alla cellerna
2. gå in i format-menyn och välj 'Conditional formatting' (borde heta ungefär 'villkorad formattering' på svenska)
3. I det nya fönstret välj 'cell value', 'between' och fyll i '500' och '550'
Klicka på knappen 'format'. Då kommer det upp ett nytt fönster till. Välj den formattering du vill ha (font färgar texten, patterns fyller cellen) och klicka på OK - formatfönstret stängs
4. Klicka på OK i Conditional formatting-fönstret. Det stängs och din villkorade formattering används i de celler du markerade.

Notera att 'between' inkluderar gränsvärdena. Dvs du ska skriva in det lägsta och det högsta värdet du vill blåfärga.
4. Spara inställningen

Tusen tack! Jag fick det att fungera nu.

Nu har jag bara ungefär 40 saker till som jag inte vet hur man gör;).

Jag hoppar också in i tråden med en fråga då...

Kan man få fälten att ha en färg vid värden under låt oss säga 75, och en annan färg om värdet överstiger 75?

Hur gör man isf?

Ja då har vi nästa fråga då... Om man skall använda absoluta referenser i detta nedan... Hur gör man då??

Räntesats Räntesats Räntesats
Städerna Summa 5% 4% 3%
-----------------------------------------------------------------
Luleå 3 630
Visby 3720
Stockholm 3680

Jag är verkligen värdelös på detta.. suck

Räntesatts ska givetvis stå ovanför 5% 4% och 3%

Senast ändrad:

absoluta referenser är dollartecken framför kolumn resp rad. Skrämmande att det är så svårt för folk att använda hjälpavsnittet i office.

Liknande trådar

Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en... 28 29 30
Svar
599
· Visningar
51 047
Senast: Oldie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 728
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 121
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 719
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025