Excel och Vba

Cattis_E

Trådstartare
Jag har senaste dryga året fått arbetsuppgifter (och en ny tjänst som skapades "för mig") som innebär nästan uteslutande av arbete i Excel.
Jag arbetar med uppföljning av tågunderhåll och fordonsleverans jämfört med kontraktuella mål.

Jag har med tiden blivit ganska självlärd då jag förbättrat de tidigare filer för uppföljning som fanns och utvecklat många nya.
Minimerat arbetet med datainhämtning från övriga system så gott jag kunnat.
Det är också jag som uppdaterar statistiken och skickar rapporter varje vecka.

Jag tycker VBA är så himla kul!
Någon annan som har ett jobb som innebär just mycket VBA och makron?

Hur fick ni jobbet?
Hur har ni lärt er VBA (genom studier?)
Krävs några speciella kvalifikationer för ert jobb?

Lite nyfiken på vad/om det finns där ute.
Det är lite osäkert än så länge hur min tjänst kommer att se ut från mitten av December då "vu byter namn på tröjan" på grund av en upphandling där ett annat företag vann kontraktet.

Ber om ursäkt för eventulla felstavningar. Jobbdatorn har någon autoinställning engelsa som inte vill at tjag ändrar. Autokorrigerar helt galet ibland.

För 20 år sen jobbade jag en hel del vid mitt dåvarande jobb med VBA i word och Excel. Tyckte också det var himlans kul :) Jag hade rejäla programmeringskunskaper i grunden så självlärd på VBA delen. Men gissar att det ser väldigt annorlunda ut nu mot då och att jag inte skulle kunna det så där bara nu längre.

För 20 år sen jobbade jag en hel del vid mitt dåvarande jobb med VBA i word och Excel. Tyckte också det var himlans kul :) Jag hade rejäla programmeringskunskaper i grunden så självlärd på VBA delen. Men gissar att det ser väldigt annorlunda ut nu mot då och att jag inte skulle kunna det så där bara nu längre.
Du får prova;)
Tror inte skillnaden är enorm. Programmeringsspråk är ju ändå programmeringsspråk. Du kan behöva slå upp olika funktioner kanske.
Google brukar vara min vän gällande det. Och Vba hjälpen :D

• Gilla
Reactions: tgd

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka