Sv: Exem mat.

*KL*
Ska nog börja ge min nyimport linfröolja. Men är det kallpressad man ska ge då? Eller kan man lika gärna ge varmpressad? :crazy:
Och kan man köpa det i vanlig matbutik? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Exem mat.

Jag har en eksem-nordis sen 9 år och har prövat det mesta. Det finns inget foder som tar bort eksemet, men flera olika tillskott som kanske kan hjälpa vissa individer. Men det är ju så med eksem att det som hjälper en elsemhäst inte nödvändigtvis hjälper en annan. Tyvärr.
Jag har provat örtmusli, alger, vitlökspulver, linfröolja, äppelcidervinäger i vattnet och aloe vera. Det är svårt att säga om något hjälpt min häst eftersom det alltid är en kombination av hur mycket insekter det är olika år och hur bra immunförsvar hästen har det året. Men man kan aldrig sluta använda täcke eller sluta smörja även om de verkar bättre av ett fodertillskott.
 
Sv: Exem mat.

*KL*

Min veterinär har sagt att hästar med eksem inte ska ha havre eller foder med socker i.
 
Sv: Exem mat.

Var och hur är det bevisat? Jag vet vilket foder tillskott du menar, däremot finns inget om eksem och definitivt inget som är bevisat. Har du någon information om när det skulle ha bevisats, får du gärna delge oss det.
Pro Equo har annars samma funktion som Probimin, dvs den lugnar och stabiliserar magen. Just detta är man som ägare till en eksemhäst nog tvungen att greppa under den senare delen av året, dvs när eksem perioden inte är igång. Då bör man se till att hästen går på en stabil foderstat, och inte göra några stora förändringar. När dessa ska ske, bör de vara långsamt och successivt.

I övrigt är eksem mer komplicerat än att ge enstaka foder tillskott, har hästen så lindrig eksem att det går över med välling så tror jag för min del att denna häst förmodligen inte ens behövt välling om man planerat lite. Den är ju inte billig, öppnad förpackning håller i 5 dagar, bagen är på 5 kg så det handlar om ca 1 liter per dag som hästen måste få i sig om bagen inte ska hinna bli förstörd.

Vet du, eller någon annan såklart;), om probimin och probade är samma sak???
 
Sv: Exem mat.

kl

marstalls isimix på granngården är väl speciellt framtagen, kika på den om det kan vara ngt.
 
Sv: Exem mat.

som sagt, ett foder som ts frågade efter, jag har inte sagt att det är bra eller dåligt. :)
 
Sv: Exem mat.

Isi-Mix är som jag förstått spannmål med ogräs och örter tillsatt. Varför anser du det ska vara så bra då??

Hur kan du svara så när du inte verkar veta något om fodret? Om det nu skulle vara så att det innehåller en massa ogräs så kan jag upplysa dig om att det är fullt normalt för en häst att äta ogräs, det enda sjuka är väl i så fall att man betalar för dyrt för det, men det bestämmer man ju själv.

Isi-mix ser ut som en vanlig musli, enligt innehållsförteckningen så innehåller det:
kornflingor, majsflingor, vetekorn, betfor, vetekli, melass, havrekli, torkat gräs (där har du ogräset) havsalger, linfrö, öljäst, kiselgur, fruktvinäger, vitlöksgranulat, dicalciumfosfat (bindmedel), salt och kalk.

Hur många hästägare som inte ger lite av dittan och dattan av det som jag har räknat upp ovan? Det ser man exempel på bara på denna sajt när det redovisas foderstater.

Kom inte med sådana uttalande bara för att du har hört det någonstans. Jag var beredd att prova fodret och har gjort det i ett år nu, min häst nobbar det aldrig, vilket hon kan göra med andra sorter. Tyvärr har den sista påsen innehållit för mycket vitlök, det gillar JAG inte men min häst verkar inte bry sig och eftersom hon glatt tuggar på så har jag överseende med denna ingrediens.

Fodret i sig själv räcker inte för exemhästar, jag tror själv att exemet är en symtom som kan ha massa olika orsaker från häst till häst. En del kanske är överkänsliga för maten, en del för insekter eller sol eller kombinationer av dessa. Det finns nog ingen gemensam kur för alla dessa hästar. Man måste prova sig fram.

Såga inte Isi-mix eller något annat foder förrän ni har provat.
 
Sv: Exem mat.

Man kan säga så här, ismix innehåller i princip det man inte bör ge en eksemhäst. Spannmål är väl inte det mesta hippa att ge, och här har man i princip lyckats få med det mesta i spannmålsväg.

Sen kan många eksemhästar klara ett visst mått av spannmål, men att generellt tillverka ett eksemfoder med just sådant man inte borde fundera på till en eksemhäst kan ju tyckas märkligt.
Att sen finna någon innehållsförteckningen på nätet, verkar ju vara himla hemligt.

Torkar gräs, ja då får man räkna med vad som helst. Läser jag te x köttbiprodukt på någon djurmatsburk, då åker den tillbaka in i hyllan igen. Som en jämförelse alltså, för det handlar om vad som helst. Men visst kan man fråga sig varför man vill betala 300 kr för 20 kg hö med örter och spannmål. Det är väl vad tillverkaren vill klassa fodret som.
 
Sv: Exem mat.

Man kan säga så här, ismix innehåller i princip det man inte bör ge en eksemhäst. Spannmål är väl inte det mesta hippa att ge, och här har man i princip lyckats få med det mesta i spannmålsväg.

Sen kan många eksemhästar klara ett visst mått av spannmål, men att generellt tillverka ett eksemfoder med just sådant man inte borde fundera på till en eksemhäst kan ju tyckas märkligt.
Att sen finna någon innehållsförteckningen på nätet, verkar ju vara himla hemligt.

Torkar gräs, ja då får man räkna med vad som helst. Läser jag te x köttbiprodukt på någon djurmatsburk, då åker den tillbaka in i hyllan igen. Som en jämförelse alltså, för det handlar om vad som helst. Men visst kan man fråga sig varför man vill betala 300 kr för 20 kg hö med örter och spannmål. Det är väl vad tillverkaren vill klassa fodret som.

Jag har roat mig att söka på nätet och de müsli sorter som jag hittade och som har innehållsförteckning (det är inte alla) har samtliga spannmålsprodukter. Utan att nämna fabrikat hur ska en bra färdigblandning se ut enligt dig?

Egentligen är det ju faktisk så att ett bra sammansatt grovfoder är tillräckligt för en häst. Har man en exemhäst och måste vara extra försiktig med allt man gör kanske mineraler och morötter/äpplen kan räcka. Jag kan hålla med om att det är tvivelaktigt att annonsera blandningen som något som är bra för exemhästar, som jag sa tidigare ingen exemhäst verkar den andra lik. Man måste prova sig fram.
Jag undrar också om alla schampon är bra, vad händer med huden och pälsens naturliga fetter och motståndskraft? Jag förstår att man måste tvätta, men är det inte så att även här behövs en väldigt fin balansgång för att hästens exem inte ska bli värre? Själv har jag en skimmel (utan exem) som rullar sig jämt och är konstant skitig men jag tror att det fungerar som solskyddfaktor, jag schamponerar henne mycket sällan.

Jag skulle gärna vilja veta var du köper djurmat utan köttbiprodukter, den affären har inte jag hittat. Om du får betala 300 för en påse Isi-mix, då köper du den bra dyrt... Har du någon gång sett innehållet i en påse? Har svårt för att tro det.

Som tur är så får vi ju välja själva, men att såga något fabrikat när man inte har några som helst belägg för det, det tycker jag är fel!
 
Sv: Exem mat.

Ja, du fick ju ett bra svar av Boj, så jag behöver inte tillägga något. Efter många år med en eksemhäst lär man sej lite grann, så tänk gärna efter själv innan du hyvlar ur dej saker.
 
Sv: Exem mat.

Det man kan invända emot, är som sagt när tillverkaren går ut med att ett specifikt foder är bra för eksem. Speciellt när detta foder innehåller just sådant som man vet att en eksemhäst faktiskt kan få reaktioner på.

Det bästa man kan ge sin eksemhäst, det torde väl vara en balanserad foderstat i första hand med inriktning på grovfoder. Det stör magen minst, mitt val har fallit på Hestekraft i den mån jag måste ge något extra. Varför, jo därför att den är mycket lätt att ge utan att hästen får några direkta reaktioner trots att de får en giva utan invänjning. Den stör inte magen på samma sätt, lite OT kan nämnas att många kliniker använder Hestekraft till sina OP patienter. Dessa brukar vara kända för att falla ur efter ett ingrepp, men man har lyckats stävja viktnedgången på så sätt.

Jodå, det finns djurmat utan köttbiprodukter börja vända och läs på förpackningarna så ska du se.
 
Sv: Exem mat.

Ja, du fick ju ett bra svar av Boj, så jag behöver inte tillägga något. Efter många år med en eksemhäst lär man sej lite grann, så tänk gärna efter själv innan du hyvlar ur dej saker.

lite mysko att du har en sån neggo attityd, eller fattar man ditt inlägg fel som du skrev till mig? och nu..."hyvlar" du på och vill du delge själv dina erfarenheter ang exemhäst o dess foder så läser jag det gärna. :)

åter till ämnet, finns det örter eller annat i foder som sägs vara bra för exemhästar? vet att det bedrivs endel forskning på hundfoder, och där har man ju anpassat dels på ras, sen även vissa hudåkommor.
 
Sv: Exem mat.

Ja, du fick ju ett bra svar av Boj, så jag behöver inte tillägga något. Efter många år med en eksemhäst lär man sej lite grann, så tänk gärna efter själv innan du hyvlar ur dej saker.

Nu fattar jag faktiskt inte vad du menar. Vadå hyvla ur dej saker? Bara för att jag inte äger en exemhäst själv, behöver väl inte betyda att jag inte vet något om exem och problematiken med det.

Har du provat Isi-mix? Eftersom du skriver så negativt om det måste du ju ha belägg för det, eller?
Jag försvarar inte någonstans produkten som någon exemmat om du läser mina inlägg så ser du att jag inte tror på att det finns någon specifikt foder för just exemhästar. Problemet är mycket större än så.

Men vad gör hästägare med andra hästraser? Någon som vet här på islandhästforumet? Det är ju inte bara islandshästar som får exem. Min kompis har en travare med exem, där är det exemtäcke och bra grovfoder + havre som fungerar bäst.
 
Sv: Exem mat.

Okej, jag har inte hund så jag vet inte hur det är med den typen av mat. Men jag har 4 olika sorters kattmat hemma och alla innehåller kött och animaliska biprodukter. Kycklingmaten innehåller 4% kyckling.
Så jag frågar igen, om du har katt var köper du din mat? För det är väl också djurmat?

Slut på trådkapning ifrån mig.
 
Sv: Exem mat.

Från detta inlägg är det slut på diskussionen ang andra sorter av djurmat, då får man vända sig till respektive sida.

Nej jag har ingen egen katt, men handlar ofta till grannen som är sån kallad renlevnadsmänniska. Hon köper bl a Hills Science Plan Veterinary Formula, utan köttbiprodukter. Likaså Aktive är utan densamma, den ska finnas i både torr och våt mat.
 
Sv: Exem mat.

lite mysko att du har en sån neggo attityd, eller fattar man ditt inlägg fel som du skrev till mig? och nu..."hyvlar" du på och vill du delge själv dina erfarenheter ang exemhäst o dess foder så läser jag det gärna. :)

åter till ämnet, finns det örter eller annat i foder som sägs vara bra för exemhästar? vet att det bedrivs endel forskning på hundfoder, och där har man ju anpassat dels på ras, sen även vissa hudåkommor.

Svaret var till banazir.

Jag kanske ska förklara min starkt negativa attityd mot s k eksemmat och dylikt som ploppar upp då och då för att göra än mer stressade eksemhästägare förvirrade (och fattiga).

En eksemhäst är allergisk, oftast är det knott men det finns också andra allergener den reagerar på. I viss mån kan vi hjälpa hästen genom att pricktesta den för att se om det finns fler allergener än vad vi antar den har (knott), den kan t ex vara allergisk mot mygga, kvalster.

Det finns inget direkt bot mer än att sköta hästen bra (täcke, installning etc) och ge den ett bra grovfoder. Linfröolja har visat bra effekt på hästens mag- och tarmsystem liksom Probimin, så långt vet man att mår hästens mage bra mår hästen bättre överhuvudtaget. Det gäller alla hästar generellt och särskilt eksemhästar. Då är kraftfoder en stor bov i det här - havre, korn och allt som man i god tro stoppar i hästen för att hjälpa den stjälper istället. Vissa örter sägs hjälpa - men där finns det inget direkt att peka på. Ringblomma och ett ogräs :grin: som växer i kväverik mark sägs fungera bra och jag lovar - jag har provat det mesta under alla år men en slutsats har jag och det är bra skötsel, bra grovfoder med kvot vid 6, linfröolja och Probimin. Samt gärna pricktest för full koll och en dialog med en duktig eksemveterinär för att utröna vad som händer. Just det att jag haft bra kontakt med en duktig eksemveterinär har gett mej mycket för att hjälpa den eksemhäst jag ägt.
 
Sv: Exem mat.

Kisel som extra tillskott. Har något i huvudet om att detta sägs vara bra mot eksem? Någon som kör med det? Kanske bara är mitt minne som sviktar.
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 348
Senast: Elo
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 537
Senast: SiZo
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
197
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp