Exem på händerna

Mirre

Trådstartare
36416
Har fått som något märkligt exem på handen (såg att det börjat på andra handen också)mellan fingrarna. Kliar satan, är ömt och allmänt irriterande. Dålig bild men det är rött, flagar och stränar emot när jag rör på fingrarna. Kliar på hela händerna men det är bara på ett ställe som jag fått riktigt utslag så. Har stressat mycket sista tiden och det har varit mycket som krävt energi och varit påfrestande under lång tid, funderar på om det kan ha något med det att göra. Kan inte komma på något annat som skulle kunna orsaka det, har inte tagit i något nytt, inte bytt tvättmedel eller något sådant heller. Någon som upplevt något liknande och har någon aning om vad jag kan göra? Bör jag masa mig iväg till vc eller kan man hoppas att det försvinner av sig själv?
 
Jag hade gått till vårdcentralen och fått någon bra salva, om du inte har någonting hemma redan, men då antar jag att du redan hade testat det.

En av mina bättre vänner tränade hunden i en fuktig miljö och lyckades få eksem som det blev svamp i på händerna. Hon fick två salvor på vårdcentralen, men det ville inte ge med sig ändå. En annan av mina vänner hade kokat nässelsalva som jag gav henne och det blev bra på ett par dagar. Ett litet tips ifall du skulle ha tillgång till nässelsalva.
 
Testa med kortisonsalva som finns receptfritt på apoteket, jag fick stresseksem i handflatorna en sommar och blev ordinerad det av läkare. Håll torrt, smörj, försök att inte klia, sov med bomullsvantar och använd handskar om du ska slabba med vatten.
 
Sådär brukar jag få mellan alla fingrar under vinterhalvåret :down: Jag har landat i att hydrokortison, bephanten anti-exem och canoderm fungerar bäst för mig. Alla finns receptfritt på apoteket:)
 
Ser ut som fukteksem. Klassiskt om en jobbar tex med gummihandskar längre perioder. Se till att hålla torrt kring händerna, ej ha täta handskar och att smörja in dig. Du har redan fått tips på krämer i tråden, men går nog bra att bara ringa vc och rådfråga 😊
Stress kan mkt väl ha hjälp till att sänka immunförsvaret så detta brutit ut om än det inte är hela orsaken.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid i v 36 och har fått problem med små typ blåsor på fingertopparna, de försvinner efter ett tag och ger torr och röd hud som är...
Svar
1
· Visningar
2 580
Senast: Winifred
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 594
Senast: Petrow90
·
Kropp & Själ Började som knottror på underarmarna på blåmärkena jag hade där men reflekterade inte så mycket över det. Sen började det klia lite men...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp