Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kanske en dum fråga, men vad är det som gör att just islandshästar får exem men att det inte är vanligt bland andra hästraser? Finns det inget som gör att man kan förebygga exem?

Sv: Exem

Kanske en dum fråga, men vad är det som gör att just islandshästar får exem men att det inte är vanligt bland andra hästraser? Finns det inget som gör att man kan förebygga exem?

Oftast är det islandshästar födda på Island som får exsem, detta därför att det inte finns knott osv på island och dom blir då överkänsliga emot detta när det helt plötsligt finns en massa insekter ibland dom när dom är i Sverige.

Man kan förebygga genom att ha exsemtäcke på dom även då dom inte har exsem. Får dom exsem är det bara att smörja med salvor och ha dom inne nattetid och då knotten är som värst.

Nu ska jag inte svära att det är fakta men veterinärern som veterinärbeskta min foderhäst sa att för svensk födda islänningar så var procenten som får exem lika mkt som för bla bruksnordisar och några fler raser som jag inte kommer ihåg.

Det lät som det blir allt vanligare med exem på andra raser allt efter åren går.

Jodå många raser är ekembenägna, bl a nordsvensk som omskrevs tidigare. Shettis är ytterligare en ras, och faktum är att flera andra raser drabbas allt mer av eksem. Så tyvärr är detta inget som enbart förekommer hos islandshäst, annars är 94-97% av hästarna allergiska mot bitande insekter, och reaktionen blir i form av eksem.

Om du vill veta vad man kan göra för att lindra, förebygga är svårare. Sök på eksem, sen har du trådar att läsa några veckor framöver.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid... 2
Svar
23
· Visningar
547
Senast: Fetaost
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
835
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 945
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka