Exemtäcket??? när???

Rebecka83

Trådstartare
när ska man börja sätta på exemtäcket.. det är nu andra året jag har ponnyn o ifjol blev det för sent... så hur ska man veta??

här är det nu barmark o runt 5-8grader varmt...
tacksam för hjälp!!!!

Sv: Exemtäcket??? när???

Min häst brukar behöva täcke och/eller förebyggande eksembehandling ungefär samtidigt som vi släpper ut dem på gräs, dvs när det finns så mycket gräs och är så pass torrt att de kan beta och inte bara trampar ner gräset och gör om hagen till lervälling..... Det brukar vara i april-maj (bor i norra Halland).

Det beror på vart du bor, du har ju skrivit Åland, jag vet inte riktigt hur vädret är där. Men jag sätter på min häst "pjyamasen" så fort jag ser att det börjar flyga i lyften och att det börjar bli varmare ute, så kanske i slutet av april början på maj.

Jag börjar som du i slutet av april. Det åker av i oktober nå´n gång, beror lite på temp och om det har varit frostnätter.

Det beror på vart du bor, du har ju skrivit Åland, jag vet inte riktigt hur vädret är där. Men jag sätter på min häst "pjyamasen" så fort jag ser att det börjar flyga i lyften och att det börjar bli varmare ute, så kanske i slutet av april början på maj.

ja jag bor på Åland... och det är ju en ö så lite fuktigare luft än i inladet är det nog...

*KL*
så man kan ha som indikator att när det börjar komma gräs så kan man börja sätta på exemtäcket då?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 491
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 068
Hemmet Sedan en tid tillbaka stinker det ofta tobaksrök i min lägenhet. Jag vet inte varifrån det kommer, ifall någon granne börjat röka eller... 2
Svar
30
· Visningar
1 525
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31