Tips för att få bort röklukt

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 112

Bukefalos 30 år!

Hon får köra den när hon inte är hemma.

Det kommer inte lösa problemet men kanske lindra problemet t.ex. röklukten biter sig inte fast så det luktar rök jämt om man kör ozongeneratorn med jämna mellanrum. (Jag har inte sett något förslag som löser det akuta problemet.)
Nu är det självklart upp till @Görel men jag tycker att ozongeneratorer låter rätt läskiga. Astma- och allergiförbundet säger:

Bör man välja luftrenare med ozongenerering?
Astma- och Allergiförbundet avråder från luftrenare som använder ozongenerering. Ozon är en giftig gas som kan orsaka andningsproblem, astmaattacker och på lång sikt lungsjukdomar.

Sedan en tid tillbaka stinker det ofta tobaksrök i min lägenhet. Jag vet inte varifrån det kommer, ifall någon granne börjat röka eller om någon på något sätt satt igen ventilationen i någon lägenhet. Det är vedervärdigt och inkräktar på min tillvaro.

Givetvis är det anmält till hyresvärden och givetvis ska det kollas upp, men det känns mest på eftermiddagar och kvällar, och ingen har tid att komma så sent förrän nästa måndag så fram tills dess måste jag stå ut. Därför behöver jag era bästa tips för att få bort lukten så att jag slipper få astma i mitt eget vardagsrum och slipper sitta med vidöppet fönster för att kunna andas. Ättika hjälper inte.
Jag hade försökt leta upp ventilationen och täckt för den. Det är säkert farligt eller ngt och man kanske kvävs, vem vet, men det verkar vara den mest sannolika lösningen. Ingenting kan liksom dölja tobaksrök.

Sedan, om det var ett litet hus, hade jag kanske försökt söka ut vem det kan vara som röker -utanför ventilationsintaget, -i sitt vardagsrum eller ngt.

När jag bodde i studentrum stoppade "alla" handdukar i ventilationsuttaget (bakom elementet) (tills vi fick borrade hål i väggen med plastpropp för istället, vilket var bättre men kallare, så då blev det yllesockor på vintern istället (alltså i ventilationshålet hehe)) för att slippa lukter om de hade skumma grannar. Vi har där vi bor nu tex ventilation i taket där man kan lyfta ut "proppen" till utgången och få ett hål rätt och slätt, och däri hade jag kunnat stoppa in ett "filter" (kanske snott från dammsugarpåseförpackningen, klippt från spisfilter? eller en strumpa) eller ngt. (det finns säkert ngt som inte är bra med det som sagt, men passiv röking är ju också dåligt.)

Senast ändrad:
Jag hade försökt leta upp ventilationen och täckt för den. Det är säkert farligt eller ngt och man kanske kvävs, vem vet, men det verkar vara den mest sannolika lösningen. Ingenting kan liksom dölja tobaksrök.

Sedan, om det var ett litet hus, hade jag kanske försökt söka ut vem det kan vara som röker -utanför ventilationsintaget, -i sitt vardagsrum eller ngt.

När jag bodde i studentrum stoppade "alla" handdukar i ventilationsuttaget (bakom elementet) (tills vi fick borrade hål i väggen med plastpropp för istället, vilket var bättre men kallare, så då blev det yllesockor på vintern istället (alltså i ventilationshålet hehe)) för att slippa lukter om de hade skumma grannar. Vi har där vi bor nu tex ventilation i taket där man kan lyfta ut "proppen" till utgången och få ett hål rätt och slätt, och däri hade jag kunnat stoppa in ett "filter" (kanske snott från dammsugarpåseförpackningen, klippt från spisfilter? eller en strumpa) eller ngt. (det finns säkert ngt som inte är bra med det som sagt, men passiv röking är ju också dåligt.)
Det absurda är att det finns ingen ventilation i den hörna där det luktar. Det som finns är element. Har förstås letat ordentligt. Min soffa står i hörnan så därför är jag ofta där.
Det kan alltså lukta oerhört mycket i hörnan men inte i andra änden av vardagsrummet.

Huset är gigantiskt, ett helt kvarter med ett tiotal trapphus. Det började inte lukta förrän ett par månader efter att jag fick en ny granne i våningen under. Känner att jag inte kan konfrontera henne då jag inte är helt säker på att det kommer från hennes lägenhet. Däremot skulle jag ta upp det om jag möter henne i trapphuset. Bor högst upp så ingen granne ovanför.

Därför behöver jag era bästa tips för att få bort lukten så att jag slipper få astma i mitt eget vardagsrum och slipper sitta med vidöppet fönster för att kunna andas. Ättika hjälper inte.
Om du skall slippa astma så måste du hindra röken från att komma in i lägenheten.
Det räcker inte med att få bort lukten.
Luftrenare hjälper litet men inte helt.
Andningsmask hjälper, men jag antar att du inte vill sitta med det i soffan.

Ett sätt kan då vara att sätta bättre tätningslister i ytterdörren eller tejpa igen ventilationen.

Det absurda är att det finns ingen ventilation i den hörna där det luktar. Det som finns är element. Har förstås letat ordentligt. Min soffa står i hörnan så därför är jag ofta där.
Det kan alltså lukta oerhört mycket i hörnan men inte i andra änden av vardagsrummet.

Huset är gigantiskt, ett helt kvarter med ett tiotal trapphus. Det började inte lukta förrän ett par månader efter att jag fick en ny granne i våningen under. Känner att jag inte kan konfrontera henne då jag inte är helt säker på att det kommer från hennes lägenhet. Däremot skulle jag ta upp det om jag möter henne i trapphuset. Bor högst upp så ingen granne ovanför.
Hum kan det gå ett drag från ventilationen, i taket, till hörnet, där luften vänder nedåt och därför känns av. Jag skulle nog ändå kolla alla ventilationsuttag i rummet och kanske stå på en stege och nosa nära dem när det är röklukt.

Dvs slingan av röklukt går precis under taket i ett drag och när det möter hörnet vänder det nedåt som en ström iom att det är just ett hörn.

Hum kan det gå ett drag från ventilationen, i taket, till hörnet, där luften vänder nedåt och därför känns av. Jag skulle nog ändå kolla alla ventilationsuttag i rummet och kanske stå på en stege och nosa nära dem när det är röklukt.

Dvs slingan av röklukt går precis under taket i ett drag och när det möter hörnet vänder det nedåt som en ström iom att det är just ett hörn.
Det är vad jag tänker att fastighetsskötaren ska göra.

Kan du ta det med grannen utifrån perspektivet om hon också upplever problemet? Då lär du få veta om det är hon som röker. Annars är det inte osannolikt att hon också har problem med tanke på hur era lägenheter ligger.

Jag hade problem i somras när grannen renoverade badrummet. Arbetarna som var där valde stå och röka ut genom fönstret istället för att gå ut.
Det gjorde att jag fick in rök via mina ventilationsintag ovan fönstren.
Blev ännu värre om jag råkade ha vädringsfönstret öppet då blev det olidligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?