Existerar Lewa fortfarande??

break_a_leg

Trådstartare
När jag var yngre så var Lewa ett ganska populärt, "billigt" märke. Tillverkas det märket fortfarande? Inte för att jag hade tänkt köpa en sådan, bara lite nyfiken....

Nej, dem tillverkas inte längre, vilket jag tycker är synd. Det är ruskigt bra sadlar :bow:

Man ser dom ju fortfarande på annons ibland! Men jag hade min Lewa i ganska många år, på flera hästar :o Sedan blev den övergiven för en Stübben :D

Jo, jag vet det.
Jag har själv en Lewa från 80-talet så...dom finns men inte nya :D

lewa tillverkades väl i östtyskland om jag inte missminner mig, så det kan ju vara svårt att fortsätta med dem nu :D Men som sagt, jättefina sadlar!

Jag har en Lewa Comet II, den är superskön att sitta i! Har inte ridit i den ännu men den är i jättebra skick. Har inte används på ca 10 år men är välvårdad, så den håller nog ett tag till! Har lämnat den till sadelmakare som ska kolla den.

Det står att den är tillverkad in der DDR, var inte det Västtyskland?? (Osäker)

Det hänger faktiskt två Lewa i butiken nu. En Ingolf och en Comet II... så nog finns dom ännu även om de inte tillverkas längre.. :)

Okej det är så... Så bra var mina kunskaper om det gamla tyskland :o :D

De som hänger i vår butik är begangnade förstås ;)

Synd att det inte existerar längre, bra kvalité jämfört
med priset! Har själv en lewa sadel som jag ska sälja, men
vet inte vilken modell det är. Har inte så stor användning
av den då jag inte har någon häst och dessutom är den för
liten för mig (troligen 16½:a) skulle jag tro..

:D
Tyvärr visade det sig att min var sne i bommen så det är bara att kassera :( Tur att jag lät sadelmakare kolla den iaf, så jag inte hann börja använda den :)

Sv: Existerar Lewa fortfarande??

Min var oxå sned. Bara att kassera.. :cry:
Den skönaste sadel som jag någonsin ägt!

Har också en Lewa hängandes ute i stallet, har tyvärr ingen häst som kan ha den men himla skön är den i alla fall:d

Ja jag vet, men ämnet är fortafarande aktuellt. Å så går det när man söker på forumet..

Jag har sett ganska många Lewa sadlar som fortfarande används!

Såg en som jag tänkte köpa för ett tag sedan, kanalen såg så smal ut och det är väl inte så jättebra eller "duger" den att använda lite ändå??
Har alla Lewa sadlar så smal kanal????

Jag har sett ganska många Lewa sadlar som fortfarande används!

Såg en som jag tänkte köpa för ett tag sedan, kanalen såg så smal ut och det är väl inte så jättebra eller "duger" den att använda lite ändå??
Har alla Lewa sadlar så smal kanal????

Finns Leva sadlar i olika bomvidder.

Den vi har en Lewa Comet passar våra nordsvenskar väldigt bra.....

Förresten om någon har koll.

Lewa Comet är väl allround mot hopp?

Sedan fanns det en som hette Lewa Ingolf som var allround mot dressyr?

Jag har tyvärr slängt alla riktigt gamla Börjeskataloger ( fr 1980 talet) så jag kan inte kolla själv.

Men GISSA OM jag ångrar att jag inte köpte sådana sadlar då!

Vill minnas att Lewas sadlar till stor häst kostade NYA ca 1200-1600:- när de fanns på marknaden. Nu säljs begagnade Lewa i riktigt bra skick för runt 2500:-.

De tillverkades i DDR och kvalteten var ungefär lika bra som på Stubbensadlarna. ( Som då var litet mer än dubbelt så dyra....). Men det är Lewasadlarna som folk fortfarande vill ha och de är eftertraktade i jämförelse med lika gamla Stubbensadlar.

Lewasadlarna slutade tillverkas ungefär samtidigt som östtyskland uppgick i västtyskland......

/KT

/KT

Vill minnas att Lewas sadlar till stor häst kostade NYA ca 1200-1600:- när de fanns på marknaden. Nu säljs begagnade Lewa i riktigt bra skick för runt 2500:-.

Kanske beror på att andrahandsvärdet är väldigt högt eftersom de inte tillverkas längre. Annan faktor är att priset för över 10 år sedan inte är detsamma som idag. Omräknat till dagsvaluta så lär det bli högre.

Jag har också positiva minnen av lewasadlarna. Bra på ponnyryggar.

Många av dem var ju renhårsstoppade dessutom. Jag minns att sadelmakaren var riktigt imponerad.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 337
Hemmet Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu. I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket...
Svar
13
· Visningar
530
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka