- Svar: 14
- Visningar: 1 709
Maten räcker inte till alla djur och foderpriserna kan komma att tredubblas. Många hästägare kommer därför att tvingas nödslakta sina fyrbenta vänner, tror experter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har dykt upp ganska många gånger tidigare, minst en artikel på ämnet som diskuterats här men det har varit på tapeten flera gånger.Intressant att detta inte dykt upp tidigare.
Klart det kommer att tas bort hästar p g a foderbrist och höga foderpriser. Det tragiska är ju att den som har många hästar t ex uppfödare som har verksamhet inte kan skicka sina djur till slakt som övriga bönder. Finns ju inga slakterier som tar emot hästar. Därför blir ju alla "nödslaktade" som säger om övriga djur i debatten idag. Att det dessutom kostar mer att "nödslakta" en häst än en ko nämns ju inte heller.
OK det har jag missat för detta är det första jag ser.Det har dykt upp ganska många gånger tidigare, minst en artikel på ämnet som diskuterats här men det har varit på tapeten flera gånger.
Finns ju inga slakterier som tar emot hästar.
Om det var samma som jag hörde så var det Lotta Björe. Hon sa att eliten inte riskerade att tvingas slakta sina hästar. Som exempel på dem som påvekas mest av högre foderkostnader nämndes ridskolor. Jag hörde inte att de sa att det inte var sant att en del hästägare riskerar att få slakta sina hästar. Men det kan förstås ha varit olika sändningar.OK det har jag missat för detta är det första jag ser.
Sedan hörde jag experten på en TV-kanal uttala sig och säga att det inte var sant för det var så dyrt ändå att ha häst. De enda som skulle drabbas var dom som rider på ridskola eftersom det nog blev dyrare att rida där.
Inte här där jag bor, här finns inget som tar emot hästar. Plus att om det ändå finns och dom får fullt upp med att slakta nötkreatur lär det inte finnas plats för några hästar heller.
Så jättegott om slakterier tycker jag inte att det finns och som sagt, jag skulle tro att de har fullt upp med att hjälpa alla bönder.
https://hastnaringen.se/slakterier-for-hast/
Gör det inte? Jag har hört från flera som kört hästar till slakterier, vad jag förstått är det inte alla slakterier utan några utvalda. Vet dock ej va som händer med köttet efteråt.Finns ju inga slakterier som tar emot hästar.
Gör det inte? Jag har hört från flera som kört hästar till slakterier, vad jag förstått är det inte alla slakterier utan några utvalda. Vet dock ej va som händer med köttet efteråt.![]()
Tänkte mer djurmat eller till oss när jag skrev att jag inte visste.Det blir mat, typ.