Expert: Hästägare kan tvingas till nödslakt

Intressant att detta inte dykt upp tidigare.
Klart det kommer att tas bort hästar p g a foderbrist och höga foderpriser. Det tragiska är ju att den som har många hästar t ex uppfödare som har verksamhet inte kan skicka sina djur till slakt som övriga bönder. Finns ju inga slakterier som tar emot hästar. Därför blir ju alla "nödslaktade" som säger om övriga djur i debatten idag. Att det dessutom kostar mer att "nödslakta" en häst än en ko nämns ju inte heller.
 
Intressant att detta inte dykt upp tidigare.
Klart det kommer att tas bort hästar p g a foderbrist och höga foderpriser. Det tragiska är ju att den som har många hästar t ex uppfödare som har verksamhet inte kan skicka sina djur till slakt som övriga bönder. Finns ju inga slakterier som tar emot hästar. Därför blir ju alla "nödslaktade" som säger om övriga djur i debatten idag. Att det dessutom kostar mer att "nödslakta" en häst än en ko nämns ju inte heller.
Det har dykt upp ganska många gånger tidigare, minst en artikel på ämnet som diskuterats här men det har varit på tapeten flera gånger.
 
Det har dykt upp ganska många gånger tidigare, minst en artikel på ämnet som diskuterats här men det har varit på tapeten flera gånger.
OK det har jag missat för detta är det första jag ser.
Sedan hörde jag experten på en TV-kanal uttala sig och säga att det inte var sant för det var så dyrt ändå att ha häst. De enda som skulle drabbas var dom som rider på ridskola eftersom det nog blev dyrare att rida där.
 
Inte här där jag bor, här finns inget som tar emot hästar. Plus att om det ändå finns och dom får fullt upp med att slakta nötkreatur lär det inte finnas plats för några hästar heller.
 
OK det har jag missat för detta är det första jag ser.
Sedan hörde jag experten på en TV-kanal uttala sig och säga att det inte var sant för det var så dyrt ändå att ha häst. De enda som skulle drabbas var dom som rider på ridskola eftersom det nog blev dyrare att rida där.
Om det var samma som jag hörde så var det Lotta Björe. Hon sa att eliten inte riskerade att tvingas slakta sina hästar. Som exempel på dem som påvekas mest av högre foderkostnader nämndes ridskolor. Jag hörde inte att de sa att det inte var sant att en del hästägare riskerar att få slakta sina hästar. Men det kan förstås ha varit olika sändningar.
 
Inte här där jag bor, här finns inget som tar emot hästar. Plus att om det ändå finns och dom får fullt upp med att slakta nötkreatur lär det inte finnas plats för några hästar heller.

Jag vet inte hur det ser ut i Skåne. Här finns åtminstone tre att välja på inom rimlig körtid (3h).
 
Ganska många hästar har väl i sitt pass att de inte får gå till livsmedel då är det väl bara nödslakt som återstår eller gräva ner kroppen själv.
Några exempel som gör att en häst inte får avlivas på slakteri och bli livsmedel:
  • Hästen är behandlad med läkemedel som har livstids slaktkarens
  • Hästägaren har själv antecknat i passet att hästen inte ska användas till livsmedel
  • Hästen fick pass när den var äldre(är inte id-kontrollerad vid moderns sida)
  • Hästens originalpass är borttappat och den har fått ett duplikatpass
  • Hästen har ett äldre eller utländskt pass som saknar livsmedelssidor
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vad bör man som hästägare ha hemma när krisen kommer? Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om dina djur om en kris...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 553
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 036
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp