Experter på benlindor titta här!!!

corre77

Trådstartare
Hej!
Jag har ett allvarligt bekymmer:D Min häst har fått ska av benskydden och jag måste nu använda mig av benlindor, vilket jag inte gjort tidigare vid ridning. Vilka lindor är avsedda för att ha vid ridning? vilka ska min ha padd under?? Hur är det med fleecelindor?

Sv: Experter på benlindor titta här!!!

Du kan använda vilka lindor du vill vid ridning, elastiska, acryl eller fleece. Alla ska ha pad under, även fleece!

varför har du skydd/lindor för?

här råder det alltid delade meningar.;)

vid ridning används elastiska lindor med padd.

vid stall-/transportbandage används fleece och akryl med padd.

Använd elastiska (tycker jag bäst om) eller fleece vid ridning. Inte akryl har jag lärt mig! Och iom att den har skav så ha padd under oavsett :) Annars finns det en diskussion om man behöver ha det under fleece eller inte... Men man ska ALLTID ha det under elastiska :)

Varför ska man inte använda akryl?

Mest använder jag inte det till ridning för att jag har hört/läst så. (Bra stallbandage dock) Sen tycker jag det blir rätt klumpiga lindningar med det. Precis som med fleece iofs, därför gillar jag elastiska! ;)

Men du vet inte varför man inte ska använda akryl?

Kommer i ärlighetens namn inte ihåg.. :o Har som bara blivit att jag fortsatt så..

Är man expert på att linda, och lindar med ett jämnt tryck över hela benet och det inte blir minsta "rul" eller glipa, behöver man inte ha padd under elastisk linda med fleeceförlängning, då fleeceförlängningen ska ha samma funktion som padd.

Jag vägrar dock att chansa, även om jag enligt många anses som expert på att linda noggrannt, utan använder alltid padd även under vanliga fleecelindor.

Jag har sett för många misslyckade försök av hästmänniskor, som är matchningsfreaks där lindorna varit ruliga eller fått glipor, där grus krupit in och orsakat skav, eller lindorna hasat ner kring hovlederna och det blivit synliga ränder efter lindorna, pga ojämnt tryck på benen.

Med vänliga hösthälsningar

IngelaH

Akryl kan också skava. Själva akrylen blir het, om den råkar skava, då kan det bli brännsår istället.
Använd padd och linda med elastisk linda över.

Men om man har pad under kan den väll knappast bränna?

Själv lindar jag alltid med fleece eller akryllindor och padd under, undrade därför varför man inte skulle linda med akryl som ridbandage.

jag kan väl svara varför jag inte skulle använda det..

det är ganska enkelt- för att dom inte är elastiska. :)
när vi lindar våra ben, fötter osv, så använder vi elastiska bomullslindor eftersom det dels blir stumt annars och för att blodet ska kunna släppas igenom.
stallbandage som däremot ska lindas med fleece eller acryl, ska inte lindas hårt och är till för att hålla värme i benen.

lite knapplån

Jag använder bara elastiska lindor+padd när jag rider. Fleecelindor är ju så tjocka, speciellt om man har padd under... Blir som tjocka korvar på min hästs ben. Ingen annan som tycker det blir klumpigt att rida med? :confused:
Men som stallbandage är fleece+padd jättebra!

Jag använder alltid Mias mjuka teddypaddar och fleecelindor vid ridning. Tycker inte det blir klumpigt? Men det beror nog kanske på vad man har för lindor? Jag har Mias och Eskadron, det blir snyggt!

Men om man har pad under kan den väll knappast bränna?

Själv lindar jag alltid med fleece eller akryllindor och padd under, undrade därför varför man inte skulle linda med akryl som ridbandage.

Om man är noggrann och ser till att lindan håller sej innanför padden och inte går ut på benet, så ska det inte vara några problem med akryl.

Inressant dethär, eftersom jag är en av dem som rider med acryllindor ibland.
Menar du att du lindar hårdare när du lindar ridbandage än när du lindar stallbandage?
För det måste ju vara extra noga att lindan sitter uppe när de är på hela natten när hästen är obevakad i boxen. Och man ska ju inte linda hårdare än att lindan sitter på ordentligt...

Jag föredrar acryl framför elastiska, tycker det är för lätt att linda för hårt så att det blir tryck med elastiska, speciellt om man är ovan att linda.

Tänkte att jag kan posta lite bilder ang det här med att det ser klumpigt ut att linda med fleece om man jämför med acryl och elastisk. Jag tycker faktiskt inte det, visst blir det lite tjockare men inte klumpigt på något vis:).

börjar med elastiska;
blandat049.jpg

Acryl:
22maj027.jpg

Och fleece:
benskydd.jpg

alla med paddar under.

Jag tycker man ska ha fleece eller elastiska till ridning, alltid padd under.
Däremot om man bara vill ha färg på benen på hästen för utseendets skull och ingen direkt effekt så kan man linda fleecelindor utan padd..men då gör dom ingen nytta alls.

Vill man ha stöd så är väl elastiska bäst och om man vill ha värme och skydd är väl fleece bäst att ha när man rider, jag rider alltid med BoT paddar med fleecelindor om jag ska linda.

Sen de här med att det ser klumpigt ut när man lindar med fleece tycker jag har helt och hållet med hur bra man lindar, lindar man bra så ser det inte klumpigt ut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V