Experter på benlindor titta här!!!

Sv: Experter på benlindor titta här!!!

jag lindar stallbandage lösare än vid ridning. jag tror det är större chans att man på lång sikt skadar hästens ben om man sätter stallbandagen för hårt, än att hästen skulle skada sig pga av en linda lossnar. som du sa så står ju hästen obevakad rätt många timmar och under dom timmarna så hinner ju också hästen få av sig lindorna på egen hand. Har själv aldrig varit med om att nån av hästarna som jag har lindat och stått med lindor överallt på morgonen.

väljer man att linda med bomullslindor ( http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-610147 ), så är det svårt att linda för hårt. Dessa är de (enligt mig) bästa och snyggaste lindorna vid träning.

hmmm... det är precis så jag fick igår (grus som kröp in) när jag red, hade fleece lindor och paddar...nåt bra tips på bra lindning???

Tänkte att jag kan posta lite bilder ang det här med att det ser klumpigt ut att linda med fleece om man jämför med acryl och elastisk. Jag tycker faktiskt inte det, visst blir det lite tjockare men inte klumpigt på något vis:).

börjar med elastiska;
blandat049.jpg

Acryl:
22maj027.jpg

Och fleece:
benskydd.jpg

alla med paddar under.

Ser ju bra ut!!! Jag klippte av mina fleecelindor (en linte snutt) så blir det inte sååå tjockt! Tack för engagemang!

Är man expert på att linda, och lindar med ett jämnt tryck över hela benet och det inte blir minsta "rul" eller glipa, behöver man inte ha padd under elastisk linda med fleeceförlängning, då fleeceförlängningen ska ha samma funktion som padd.

Jag vägrar dock att chansa, även om jag enligt många anses som expert på att linda noggrannt, utan använder alltid padd även under vanliga fleecelindor.

Jag har sett för många misslyckade försök av hästmänniskor, som är matchningsfreaks där lindorna varit ruliga eller fått glipor, där grus krupit in och orsakat skav, eller lindorna hasat ner kring hovlederna och det blivit synliga ränder efter lindorna, pga ojämnt tryck på benen.

Med vänliga hösthälsningar

IngelaH

Hmmm...det var precis så det blev (grus som kröp in) igår när jag red!! Har du nåt bra lindningstips??

Hmmm...det var precis så det blev (grus som kröp in) igår när jag red!! Har du nåt bra lindningstips??

Så här gör jag:

Ordentligt utslätad padd, som ligger bra runt hästens ben.

Börja linda mitt på benet och linda nedåt.

Linda ganska tätt, runt halva lindans bredd

Linda två varv extra runt kotan precis ovanför kotspetsen. Varför två varv? - Jo, för lite extra skydd mot stötar och slag.

Se även till att lindan går något nedanför padden, så inte skräp kryper in vid rörelse.

Linda sedan upp ända upp något över paddens överkant, så att inget skräp kan krypa in här heller vid rörelse.

Flärpfästet ska alltid vara på utsidan av benet på hästen i riktning bakåt, så att hästen inte "skrapar" upp lindan vid rörelse. Detta är något som ligger så hårt inrotat i mig, sen jag var tävlingshästskötare att jag än idag kan linda av lindorna femtioelva gånger per ben om flärpen kommer "fel".

Träna, träna och åter träna. Man blir aldrig fullärd varken på att linda hästben eller något annat inom hästväsendet, utan kan alltid lära sig bättre och mer.

:bow:

Tycker akryl och fleece är lätt att linda med.Har nu börjat med elastiska också,märker att man får dra åt en del ändå,hade problem med att de gled så jag började linda lite hårdare.Får man in två fingrar mellan pad/linda och benet är det väl inte FÖR hårt lindat:confused:

Så här gör jag:

Linda två varv extra runt kotan precis ovanför kotspetsen. Varför två varv? - Jo, för lite extra skydd mot stötar och slag.

Se även till att lindan går något nedanför padden, så inte skräp kryper in vid rörelse.

Linda sedan upp ända upp något över paddens överkant, så att inget skräp kan krypa in här heller vid rörelse.

Flärpfästet ska alltid vara på utsidan av benet på hästen i riktning bakåt, så att hästen inte "skrapar" upp lindan vid rörelse. Detta är något som ligger så hårt inrotat i mig, sen jag var tävlingshästskötare att jag än idag kan linda av lindorna femtioelva gånger per ben om flärpen kommer "fel".

Träna, träna och åter träna. Man blir aldrig fullärd varken på att linda hästben eller något annat inom hästväsendet, utan kan alltid lära sig bättre och mer.

:bow:

Tack!!!!
Du verkar precis som jag vara lite pedant:p

*kl*

Hur lång ska en padd vara för att passa optimalt? Min anglo har smala "kycklingben" och nästan alla paddar jag köpt har varit både för breda och för långa. Jag kan nästan linda runt många av paddarna jag köpt 1½ varv runt benen :crazy: Ska paddarna vara såpass långa att ändarna nästan är kant-i-kant när man virat dem runt benen innan man börjar linda, eller ska de vara något längre?

Dags att börja syjuntan snart så man får passande paddar :rofl:

Intressant tråd!

Jag har aldrig lindat ben på häst själv, men skulle väldigt gärna vilja veta hur man ska göra på ett korrekt sätt. Någon?

Tack på förhand.:)

Senast ändrad av en moderator:

KL

Vad är akryl för något?
Jag har bara hört flecce och elastiskt.

Själv lindar jag med padd och elastisk.
Varför? Det blir inte för tjockt och ser mycket snyggare ut än med flecce. Sen tycker jag att det blir klumpigt och inte lika stabilt med flecce.

Här lindad bak

Korrekt och korrekt, alla har nog sin syn på vad DE anser är korrekt...

Men...

Så här gör jag när jag lindar ridlindor i fleece med Mia RS paddar (Jag tycker inte att det ser så klumpigt ut med fleecelindor med paddar under, som många tycker...):

23685052.jpg
Vänster bak
23685056.jpg
Vänster fram

23685053.jpg
Vänster bak
23685057.jpg
Vänster fram

Senast ändrad:

23685054.jpg
Vänster bak
23685058.jpg
Vänster fram

23685055.jpg
Vänster bak
23685051.jpg
Vänster fram

KL

Brukar man linda shettisben? De borde ju ha samma behov som stora hästar? Om de blir ridna lika mycket och av proportionellt lika ryttare... Men en linda är ju lika bred som halva benet är långt...

Det finns speciella ponnylindor, som är smalare och kortare. Men om de är så smala och korta att de är anpassade till och med för shettisar, kan jag inte svara på. Men titta på internetsajter för hästutrustning.

23685054.jpg
Vänster bak
23685058.jpg
Vänster fram

23685055.jpg
Vänster bak
23685051.jpg
Vänster fram

TACK!

Bara börja träna då. :DDock har jag fått för mig om att man ska börja i mitten, gå ner, upp och sen avsluta på mitten. Vad tycker ni?

Och självklart finns det inte något som är detsamma för oss alla.;)

Jag har tiittat i olika affärer men gett upp hoppet. Då ska det alltså finnas! Jag letar vidare.. Tack för ditt svar.

Funderade på att klippa till egna men är rädd att de fransar sig då.. Vill inte sy kanterna för då kanske det blir tryck där tänkte jag..

*tar sig för pannan*

åh, det visste jag ju. Tänkte bara inte så långt.. Då ska jag köpa fleece. Tack för påminnelsen...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V