Experter på benlindor titta här!!!

Sv: Experter på benlindor titta här!!!

TACK!

Bara börja träna då. :DDock har jag fått för mig om att man ska börja i mitten, gå ner, upp och sen avsluta på mitten. Vad tycker ni?

Och självklart finns det inte något som är detsamma för oss alla.;)

Korrekt och korrekt, alla har nog sin syn på vad DE anser är korrekt...

Men...

Så här gör jag när jag lindar ridlindor i fleece

skrev jag och menar därmed, att jag håller med dig :bow:.

Den beskrivning jag gjorde gäller fleecelindor, i övrigt ner det gäller elastiska lindor, lindar jag från mitten, ner, upp och ner till mitten.

Men med fleece räcker inte lindan till att linda ner från mitten, upp och ner till mitten igen, eftersom den inte är elastisk, respektive tillräckligt lång, för att det ska bli estetiskt tilltalande och funktionellt riktigt.

Senast ändrad:

Jag tyckte det var en jättebra beskrivning!:bow:

Kl

Finns det fler som gjort som IngelaH fast med någon annan sorts linda?

Elastiska fram

23750991.jpg
23750993.jpg

Acryl bak - Senaste fynden, SÅÅÅ himla super att matcha till vinrött, grönt eller beiga schabrak... Ekonomiskt, för en halvt sjukpensionär som mig. SÅÅÅ häftiga.

23751209.jpg
23750990.jpg

Fram - Tror att det är fleece eller tunt ylle... RIKTIGT gammalt arvegods från en märkesfantast, som kräktes över dem för några år sen och skulle kasta dem... :angel: De är super som nattlindor o "för säkerhets skull" - lindor i hagen.

23751000.jpg
23751208.jpg

Senast ändrad:

Detta har jag hört/läst om benlindor. Jag skulle gärna vilja höra vana benlindares syn på dessa påståenden:

1. Det är farligt att linda över kanten på padden med elastiska lindor eftersom det skaver/stasar benet.

2. Fleecebandage utan padd skyddar mot strykningar, dock inte mot slag.

3. Man kan aldrig linda ett ben så pass hårt att själva benet får "stöd". Med tanke på att hästen är så tung skulle man stasa sönder benet innan lindan skulle stadga upp benet nämnvärt. Lindor fungerar således endast som strykskydd/senskydd.

4. Hästen får svaga ben om man vänjer den vid stödbandage och sedan kan man inte rida utan.

5. Stallbandage ökar inte cirkulationen i benet utan förhindrar den snarare än hjälper till.

Sedan en fråga ang svanslidning vid transport, som kommer från eget huvud: Jag tycker att det ska skava på svansroten att linda med elastisk linda utan padd, men samtidigt kan man ju inte linda så löst att den glider av. Hur gör ni som lindar svansar? Jag har kanske funderat mest eftersom jag inte behövt göra det själv :o

Sedan en fråga ang svanslidning vid transport, som kommer från eget huvud: Jag tycker att det ska skava på svansroten att linda med elastisk linda utan padd, men samtidigt kan man ju inte linda så löst att den glider av. Hur gör ni som lindar svansar? Jag har kanske funderat mest eftersom jag inte behövt göra det själv :o

När jag jobbade i ett fälttävlansstall i England för sisådär 100 år sedan lindande vi alltid svansarna inför tävling.
De blöttes och lindandes kvällen innan för att bli snygga på tävlingsdagen. Lindorna utgjorde även svansskydd under transporten förstås.
Då använde vi nästan bara bomullslindor, ingen pad under. Det hände att det var elastiska lindor, men det var sällan. De var svårare att linda lagom hårt tyckte jag.
Det gäller förstås att linda "lagom" hårt så att lindan sitter, men inte så hårt att den stasar - speciellt som den satt hela natten... :o
Man får känslan i händerna hur hårt lagom hårt är, precis som vid lindning av hästben.

att börja i mitten och linda uppåt och sen nedåt gör man för att inte riskera att lindan halkar nedåt så det är toppen om man kan göra.

Det man även ska försöka är att få lindan att se horisontell ut, är lindan alltför snett lindad ökar också risken att den drar sig uppåt eller nedåt.

Elastiska fram

23750991.jpg
23750993.jpg

Hmm, jag tror att jag har exakt lika dana lindor! Så därför måste jag fråga, jag trodde att lindan absolut inte fick gå nedanför padden:o Samtidigt så köper jag att man ska hindra grus och liknande att komma in... Sen ser det ut som om du lindar mycket hårdare än vad jag gör? För mig ser det tjockare ut. :crazy: Ska man tänka att man drar åt?

Och, oroa er inte, jag har ingen häst utan jag övar på ett stolsben:o Tur är väl det:angel:

Hmm, jag tror att jag har exakt lika dana lindor! Så därför måste jag fråga, jag trodde att lindan absolut inte fick gå nedanför padden:o Samtidigt så köper jag att man ska hindra grus och liknande att komma in... Sen ser det ut som om du lindar mycket hårdare än vad jag gör? För mig ser det tjockare ut. :crazy: Ska man tänka att man drar åt?

Och, oroa er inte, jag har ingen häst utan jag övar på ett stolsben:o Tur är väl det:angel:

Jag brukar försöka att linda precis så att lindan bara viker sig runt padden. Och inte så långt ner runt kotan som på bilderna. Hårt tror jag bara är att bilden lurar ögat. För när jag lindar neråt, så drar jag inte åt särskilt hårt utan möjligen när jag lindar uppåt igen, för att få "lindan att räcka till"...

Stols och bordsben är väldigt bra och även vissa soffben, som brukar vara lite "tjockare".

Detta har jag hört/läst om benlindor. Jag skulle gärna vilja höra vana benlindares syn på dessa påståenden:

1. Det är farligt att linda över kanten på padden med elastiska lindor eftersom det skaver/stasar benet.

2. Fleecebandage utan padd skyddar mot strykningar, dock inte mot slag.

3. Man kan aldrig linda ett ben så pass hårt att själva benet får "stöd". Med tanke på att hästen är så tung skulle man stasa sönder benet innan lindan skulle stadga upp benet nämnvärt. Lindor fungerar således endast som strykskydd/senskydd.

4. Hästen får svaga ben om man vänjer den vid stödbandage och sedan kan man inte rida utan.

5. Stallbandage ökar inte cirkulationen i benet utan förhindrar den snarare än hjälper till.
:bow:

jag har under mina år sett så fruktansvärt många skador som uppkommit av belindor, benskydd och stallbandage. Som ovanstående skrev kan man aldrig linda ett ben så pass hårt att själva benet får stöd, med tanke på att hästen är så tung skulle man stasa sönder benet innan lindan skulle stadga upp benet nämnvärt. Om det inte är omöjligt att linda sig till stöd, lindar man alltså benet i avséende att förhindra strykningar och strykskador. Frågar man sig då hur många hästar det är som faktiskt stryker sig och är i behov av skydd mot strykskador är det väldigt få. Min slutsats är att det är alldeles för många som lindar sina hästars ben och alldeles för få som egentligen vet varför de gör det och villka konsekvenser det faktiskt kan få.

Själv förespråkar jag rena ben, värmer man hästen i 20 minuter skritt före ridpass, använder sitt sunda förnuft samt tränar på den nivån hästen klarar av finns ingen anledning till att linda benen för att få stöd!

man får absolut inte dra åt elastiska lindor! det kan ge riktigt fula skador på benen.

mitt tips är att be någon i sitt stall visa hur man gör.

Okej!

Problemet är att alla här lindar med fleece lindor utan padd.., ska försöka be någon iallafall, de måste ju kunna :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V