Export av föl till Norge

QuickStar

Trådstartare
Har annons på min fölunge och har nu spekulanter på honom i Norge, vad bör man tänka på vid export dit?

Om jag fattat det hela rätt så måste han besiktigas av en distriktare inom 24h från avfärd - Vem står för den kostnaden?

Behöver han ha något annat just för att det är till ett icke-EU land?
Speciella vaccineringar eller andra intyg?

Annat som är bra att skriva i kontraktet?
Har redan skrivit i att det är svensk lagstiftning som ska gälla vid ev. tvist.

Annat?

//QuickStar med Norge - koll or not..... ;)

Sv: Export av föl till Norge

Den ska anmälas till tullen vid gränspassagen. Vilket sker med en exportanmälan till svenska tullen och en importanmäla till norska. Vid just gränsen mellan Norge och Sverige så sker det på samma gång. Förutom det så är det samma regler som gäller inom EU med ev krav på transporten m m.
Tänk på att det ska finnas med en faktura till tullhandlingarna så det kan vara bra att skriva ut den i två ex. Om du är momsreggad i Sverige kan du sälja på exportfaktura och göra det utan moms. Men då behöver du ha kopia på tullhandlingarna som visar att köparen betalat moms i Norge, till din bokföring.

Sv: Export av föl till Norge

Jag är inte momspliktig. Men det är ju inget problem att skriva en kontantnota då, om det funkar?

Köparen ska själv ordna transporten så det ända jag behöver göra är att se till att han har pass, är id märkt och är vet bes. inom 24h från avresan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka