Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag är oerhört tacksam över min egen hälsa som jag har arbetat hårt för att återfå och om mina kunskaper om matforskning och kostomläggning når en enda person som blir frisk så är det värt all energi.

Om du inte redan visste; egna studier med egna metoder och dra slutsatser på egen hand - är ungefär av värde noll när det gäller att veta om det överhuvudtaget är relevant och är effektivt.

Eller finns din forskning publicerad? Prövad?

Att dra fram det när det gäller en person som har malignt melanom som metastaserat till vitala organ och därmed tillskrivs ett par månader tills döden inträder - ja, det är lågt. Vi vet till stora delar vad malignt melanom har för betingelser, och det är inte om man äter mungobönor eller inte.

Men om du verkligen tror att det har effekt, övertyga någon att göra en seriös studie. Tills dess bör du vara försiktig med att basunera ut s.k. "kunskap" baserad på dina egenskapade placeboeffekter. Det var därför jag reagerade ganska hårt också på tjenixens tidigare inlägg, där mandalaki skulle förklara orsak-verkan på någons örtbehandling genom foruminlägg. "Självklart" berodde förändringen på en enda sak, när man i dessa studier, i verkligheten - ofta hittar en massa korrelationer och det är svårt att hitta belägg för orsak-verkan. Alternativare bryr sig inte - för det skapar ändå en ny anekdot och det är tillräckliga bevis för att fortsätta luras.

Otroligt respektlöst. Och empatistört. Men jag antar att de mest hängivna alternativarna liksom inte tål att någon inte nappar på deras idéer, att inte nappa tar de som kritik mot idén. Därför går de över lik för att sprida sin mission.

Det är kritik och prövande som skapar kunskap för alla utom alternativare som (ofta) genom egengenomförda studier på sig själv går ut med anekdoter och rekommendationer om hur de skapat sin placeboeffekt. Fast det sistnämnda är de sällan medvetna om att det var den enda signifikanta effekten de fick.

Mission tillhör religionen. Då behövs inte kunskap.

Om du inte redan visste; egna studier med egna metoder och dra slutsatser på egen hand - är ungefär av värde noll när det gäller att veta om det överhuvudtaget är relevant och är effektivt.

Eller finns din forskning publicerad? Prövad?

Att dra fram det när det gäller en person som har malignt melanom som metastaserat till vitala organ och därmed tillskrivs ett par månader tills döden inträder - ja, det är lågt. Vi vet till stora delar vad malignt melanom har för betingelser, och det är inte om man äter mungobönor eller inte.

Men om du verkligen tror att det har effekt, övertyga någon att göra en seriös studie. Tills dess bör du vara försiktig med att basunera ut s.k. "kunskap" baserad på dina egenskapade placeboeffekter. Det var därför jag reagerade ganska hårt också på tjenixens tidigare inlägg, där mandalaki skulle förklara orsak-verkan på någons örtbehandling genom foruminlägg. "Självklart" berodde förändringen på en enda sak, när man i dessa studier, i verkligheten - ofta hittar en massa korrelationer och det är svårt att hitta belägg för orsak-verkan. Alternativare bryr sig inte - för det skapar ändå en ny anekdot och det är tillräckliga bevis för att fortsätta luras.

Läs mitt inlägg nr 187. Åter igen så har mina inlägg ingenting med hennes hälsotillstånd att göra. Jag hoppas det är fullständigt klart nu? Jag skriver vad jag tycker om hennes artikel, den artikel som länkades till ( oberoende/oavsett hennes hälsotillstånd) Jag visste inte att personen som skrivit artikeln var dödsjuk, det framgår inte av artikeln. Dvs mitt inlägg har ingenting med personen att göra, inte heller med personens hälsotillstånd. Det enda jag skrev om hennes hälsotillstånd var att jag nu förstår bättre varför hon kanske inte haft energi att kontrollera de tips hon fått och helt enkelt sågat allt. Om jag fått jättemycket humbung och svammeltips hade jag troligtvis inte heller haft energin att orka sålla mygg från kameler.

Mumin

Men du tog ju inte tillbaka något eller ursäktade något du skrev utan istället så fortsatte du med ett inlägg i samma stil?

Men sure, är man döende och får en massa tips så kanske man inte alltid orkar sålla bland skiten. Personligen så skulle jag ha gjort en kostomläggning till typ mungobönsgroddar och broccoliskott om det gav en större chans för överlevnad. :D
Det där skrev du efter att mandalaki förklarat hur läget var. I samma nonchalanta och respektlösa stil.

Men du tog ju inte tillbaka något eller ursäktade något du skrev utan istället så fortsatte du med ett inlägg i samma stil?

Det där skrev du efter att mandalaki förklarat hur läget var. I samma nonchalanta och respektlösa stil.

Vi får nog komma överens om att vi helt enkelt inte förstår varandra för jag förstår inte det här inlägget heller. Du har på några rader text gjort avgörandet att jag är nonchalant och respektlös? Det förstår jag inte ens hur man kan göra. Har du läst mitt första inlägg alls? Framgår det inte tydligt där att jag avser diskutera kostens betydelse? Jag har redan sagt att jag inte på något vis menade det jag skrev på det viset ni har uttryckt. Vad mer skulle du vilja ha? Jag är en väldigt glad och snäll person som har mycket humor. Jag har alltid mycket smileys i det jag skriver då jag generellt alltid är glad. :D Min smiley hade med mina egna erfarenheter kring mungoböner att göra och ingenting att göra med ngn cancersjuk mamma. Ni har misstolkat mitt inlägg på ett sätt som jag inte förutsåg när jag spontant skrev det.

Jag är inte intresserad av att fortsätta denna diskussion och sätter punkt här. Jag var intresserad av att diskutera artikeln, inte författarens hälsotillstånd (som jag inte hade någon vetskap om i mitt första inlägg och inget intresse av att diskutera öht.) Jag tyckte i hennes artikel att det var tråkigt att hon ger en bild av att en kostförändring är lika mycket humbung och lurendrejeri som de andra sakerna hon nämnde. Och jag har inte nämnt örter. Det var dessa två saker jag ville få fram. Ingenting annat, nada. Vad ni än tror jag menade förutom just detta så nej det var helt enkelt en missuppfattning. Jag hoppas verkligen det är klart som korvspad nu.

Mumin

Senast ändrad:

[E]n kostförändring är lika mycket humbung och lurendrejeri som de andra sakerna hon nämnde
.

När det gäller cancer så är de lika mycket lurendrejeri, det finns bara anekdoter och en svindlande brist på kunskap om hur en mänsklig kropp fungerar.

Har du diabetes är det en annan sak.

.

När det gäller cancer så är de lika mycket lurendrejeri, det finns bara anekdoter och en svindlande brist på kunskap om hur en mänsklig kropp fungerar.

Har du diabetes är det en annan sak.

Nej det finns mycket forskning som visar att kostförändringar och motion kan göra skillnad, absolut inte sagt att man inte ska välja mediciner och annan behandling. Utan kostförändringarna är som komplement eller i preventivt syfte innan man drabbats av sjukdom. Se mitt inlägg 187 för exempel på en del bra studier på ämnet. Det är grönsaksbaserad kost som förespråkas eller en stor ökning av grönsaker frukt och bär.

Mumin

I det fallet räcker filmen som källa! :p
Ojoj, så tanten menar att allt skrufs i baljan skulle vara tungmetaller som sipprat ut genom fötterna?! Då skulle a) människan vara död för länge sedan b) terapeuten behöva en tungmetallslask, för inte får man hälla massa kvicksilver och koppar i avloppet c) för den mängden kvicksilver skall brandkåren tillkallas :D

Det var bara ytan det, sedan alla dumheter hon hävde ur sig för att det skulle låta medicinskt och proffsigt... Nej fy, det borde vara straffbart att lura folk så.

Fast tycker du att "vi" är så himla friska i detta landet då ? Med psyksjukdomar,reumatism, bokstavsdiagnoser, migrän, allergier , fetma etc etc...tycker inte jag ;)

Nej det finns mycket forskning som visar att kostförändringar och motion kan göra skillnad, absolut inte sagt att man inte ska välja mediciner och annan behandling. Utan kostförändringarna är som komplement eller i preventivt syfte innan man drabbats av sjukdom. Se mitt inlägg 187 för exempel på en del bra studier på ämnet. Det är grönsaksbaserad kost som förespråkas eller en stor ökning av grönsaker frukt och bär.

Mumin

precis
På grönland t ex existerar inte hjärt/kärlsjukdomar , diabetes... och dom om nån äter ju fet mat men lite kolhydrater..så nog spelar det roll vad man äter

Tänker på den där killen som bloggade, hade cancer och spelade i nåt band (?). Folk kommenterade i bloggen och rekommenderade olika "alternativmediciner" och metoder. När han inte nappade skrev folk typ "vill du inte överleva?" :crazy:

Det är så att man vill kräkas. Det handlar alltså inte om omsorg man försöker tipsa om metoder som saknar bevisad effekt och i bästa fall är ofarliga. Snarare är man beredda att bokstavligt talat gå över lik för att sprida sina irrläror och bryr sig inte ett dyft om de människor man har att göra med.

Nej det finns mycket forskning som visar att kostförändringar och motion kan göra skillnad,

...i vissa fall. Det är inte nytt och obekant ens i sjukvården. Men det betyder inte att vissa special- och extremdieter skulle kunna bota cancer.

Det är så att man vill kräkas. Det handlar alltså inte om omsorg man försöker tipsa om metoder som saknar bevisad effekt och i bästa fall är ofarliga. Snarare är man beredda att bokstavligt talat gå över lik för att sprida sina irrläror och bryr sig inte ett dyft om de människor man har att göra med.

Folk verkar ha dålig koll på det där om hur man mår när man får strålningsbehandling o cytostatika, de flesta är glada om de lyckas svälja o behålla lite näringsdryck, det är inte läge för kostomläggning i det skedet.

Fast tycker du att "vi" är så himla friska i detta landet då ? Med psyksjukdomar,reumatism, bokstavsdiagnoser, migrän, allergier , fetma etc etc...tycker inte jag ;)

Va? Nej vi är väl inte så friska vi människor i världen, men hur hör det ihop med det jag skrev?

Folk verkar ha dålig koll på det där om hur man mår när man får strålningsbehandling o cytostatika, de flesta är glada om de lyckas svälja o behålla lite näringsdryck, det är inte läge för kostomläggning i det skedet.

Precis. Och det är inte heller relevant om man vet vad en cancercell är för något. Om man bara har en diffus uppfattning så känns det kanske rimligt att tro att groddar kan klara problemet. Men vet man vad felet är så inser man att det är kört om inte modern medicin kan hjälpa en med att döda cancercellerna.

Fast visst kan även cancer påverkas av kosten! Redan 1931 upptäckte Otto Warburg att cancerceller använder glukos som energikälla. Han fick senare Nobelpriset för denna upptäckt, vilken bl a medfört att man idag använder glukosmolekyler märkta med radioaktivitet för att spåra metastaser.

Och så sent som under det senaste året har det publicerats forskning som visar att man kan "svälta ut" cancerceller genom att minimera intaget av allt som omvandlas till glukos i blodet. Även om det "bara" innebär att man kan hindra cancern från att fortsätta sprida sig eller att spridningen går långsammare så är det förståss mycket värdefullt för den som är drabbad!

Mer om detta kan man läsa på vetenskapsjournalisten Ann Fernholms blogg "Ett sötare blod". (Hon är inte bara journalist utan har även doktorerat i biokemi.) Bl a i detta inlägg:

Inte bara cancerceller utan alla celler i kroppen använder olika sockerarter som bränsle. Man kan inte svälta bara en sorts celler utan att alla andra blir påverkade.

Och "allt som omvandlas till glucos i blodet" (blodet:confused:) ska undvikas blir det inte mycket kvar.

Alla celler har glukos som energikälla. Cancerceller delar sig snabbare och det är därför logiskt att de förbrukar mer glukos. Lösningen är inte så enkel som att sluta äta kolhydrater, då skulle alla LHCF-are klara sig från cancer eller så skulle cancern avstanna om man slutade äta socker. Så är det alltså inte.

En annan sak som kan vara bra att förstå är att i en människokropp sker så många celldelningar att förr eller senare måste en delning gå snett och cancer uppstå. Fast vissa av oss skulle behöva bli 150 år innan slumpen slår till så då kanske man dör av hjärtfel innan det händer.

Bläckfisken har redan förklarat. Oj, vad tröttsamt det är att försöka diskutera med någon som hela tiden märker ord i stället för att diskutera själva ämnet.

På vilket sätt är ditt yrke relevant här? Det jag svarade på var ditt inlägg "fråga en läkare vad en diagnos är". Då är ju mitt yrke tämligen relevant.

Samtidigt som du ger diagnosförslag i en annan tråd....

Svara ordentligt då! I mitt tycke har du fortfarande inte svarat på frågan. Vad skiljer - det jag skrivit om innan - diagnos från undersökningsfynd?

Märker ord gör ni allihopa när någon kommer med en avvikande åsikt. Speciellt som du får det till att jag kommer med diagnosförslag i en annan tråd...

Tja så dör dom när dom är sjuttio också....

Det gör väl "vi" också ...eller menar du att ALLA grönlänningar dör när dom är 70 ??

eller så kan det bero på det hårda klimatet , dom sitter ju som inte i en lägenhet o har det bra...sen kan man ju diskutera om det är så bra att ligga på sjukhus i 10-20 år för att öka medellivslängden på folk

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka