Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Medellivslängden på Grönland är ungefär tio år kortare än i Sverige, dvs ca 70, enligt någon sida jag lite snabbt hamnade på.

Det gör väl "vi" också ...eller menar du att ALLA grönlänningar dör när dom är 70 ??

eller så kan det bero på det hårda klimatet , dom sitter ju som inte i en lägenhet o har det bra...sen kan man ju diskutera om det är så bra att ligga på sjukhus i 10-20 år för att öka medellivslängden på folk

Jag tror inte att majoriteten av Grönlands befolkning bor i iglos eller tält, de bor ungefär som vi.

Däremot är det väldokumenterat att de arktiska ursprungsbefolkningarna har en annan ämnesomsättning än andra folkslag. De åt ursprungligen enbart animalier, fett o protein o fick väldigt sällan problem med hjärt/kärlsjukdomar. De klarade sig utmärkt utan kolhydrater.

Nej det finns mycket forskning som visar att kostförändringar och motion kan göra skillnad, absolut inte sagt att man inte ska välja mediciner och annan behandling. Utan kostförändringarna är som komplement eller i preventivt syfte innan man drabbats av sjukdom. Se mitt inlägg 187 för exempel på en del bra studier på ämnet. Det är grönsaksbaserad kost som förespråkas eller en stor ökning av grönsaker frukt och bär.

Mumin

Det finns en del (inte mycket) forskning som visar att en "hälsosam livsstil" minskar risken att insjukna i cancer.
Så långt jag kunnat begripa, finns det dock inga tydliga indikationer på vilken del - förutom att undvika att röka - som är mest verksam.

Det finns idag ingen BRA forskning som visar nyttan av att göra kostomläggningar när väl cancern kommit.

Om du inte lyckades läsa längst ner i artikeln, där författaren Lina skriver om hur onkologen gör så gott hon kan för att hålla henne i livet med cytostatika, eller inte lyckades räkna ut att författaren har cancer, så kan jag förstå ditt inlägg om kostförändringar.

Om du lyckades läsa att författaren har cancer, så behöver du inte veta specifikt vilken diagnos för att inse att kost knappast botar.

Och jo, vissa cancerpatienter kan faktiskt bli skadade av att lägga om till mindre fett och kolhydrater eftersom många cancerpatienter, särskilt de i sent skede i sin sjukdom, har stora svårigheter att få i sig tillräckligt med kalorier. En person i sent skede i sin cancersjukdom har näppeligen nytta av en kalorireduktion.

Jag har en kompis som efter att ha fått cancer lade om kosten extremt. Nu fick hon en sådan cancerform att hon har mycket låg risk för återinsjuknande. Hon äter nu nästan bara råa grönsaker.
Det skadar henne antagligen inte, men gör knappast någon större nytta heller gällande den aktuella cancersjukdomen.

Att propagera för den här typen av omläggningar när någon redan drabbats av cancer, tycker jag är ganska smaklöst.
Att ge råd om rökstopp till någon som redan fått cancer, gör däremot nytta. Detta på grund av att det finns belägg för att fortsatt rökning ger sämre effekt av exempelvis cytostatika.

precis
På grönland t ex existerar inte hjärt/kärlsjukdomar , diabetes... och dom om nån äter ju fet mat men lite kolhydrater..så nog spelar det roll vad man äter

Eh, grönlänningarna dör i stor utsträckning av följderna av hög alkoholkonsumtion, i stroke och hjärtinfarkt.
I ganska låg ålder, dessutom.

Det finns en del (inte mycket) forskning som visar att en "hälsosam livsstil" minskar risken att insjukna i cancer.
Så långt jag kunnat begripa, finns det dock inga tydliga indikationer på vilken del - förutom att undvika att röka - som är mest verksam.

Men det här då? Från Livsmedelsverket:

Flera studier visar att frukt och grönsaker bidrar till att skydda mot sjukdomar, som olika typer av cancer, högt blodtryck, höga nivåer av det onda kolesterolet (LDL) i blodet, hjärt- och kärlsjukdom och typ 2-diabetes. Skyddet kan bero på innehållet av olika ämnen i växterna, som fiber, folat, karoten, lykopen, vitamin C och antioxidanter, och hur de samverkar.

och

http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Ovrigt/Livsstilen-kan-forebygga-cancer/

Eller så kan det bero på vad man bytt ut i sin kost mot att äta mer frukt och grönsaker. Eller så kan det bero på att man samtidigt som man ville äta "nyttigare" också började aktivera kroppen. Osv. Notera också att inga studier som hänvisas till där visar att en kostomläggning påverkar en redan konstaterad cancer, det är studier som visar på förebyggande samband.

Det är därför det krävs väl genomförda studier.

Jag har Bland annat hänvisat till en studie gjord på bröstcancer och en annan på prostatacancer där man sett goda resultat. Har inte tid just nu att gå in djupare på detta. Men ser om jag inte kan skriva om det ikväll.

Mumin

Jag kommenterade det som var Livsmedelsverkets underlag för sin text. Jag ska kolla dina länkar senare.

Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att man ska äta mindre fett eller mindre kolhydrater?
Jag har själv under en period ätit grönsaksbaserad kost för att bota mina egna problem. Avokado nötter och frön, oljor är ex på som används som bra fettkällor ex. Och kolhydrater är det rätt mycket av i både grönsaker, frukt och bär?
Det finns en hel del intressanta studier om cancer och grönsaker. Att det är preventivt är allmänt känt sedan länge men det kommer mer och mer forskning kring just förmågan att bromsa etc.
Men om du har studier som du känner till som motbevisar detta skulle det vara mycket intressant att läsa.

Mumin

Svara ordentligt då! I mitt tycke har du fortfarande inte svarat på frågan. Vad skiljer - det jag skrivit om innan - diagnos från undersökningsfynd?

Jag är inte vare sig CillaW eller läkare men svarar ändå. Det borde inte vara raketforskning att tänka ut att ett undersökningsfynd är en del av en helhet eller en avvikelse som talar för tecken på ett större sammanhang. Tecken på sjukdom. Ett sår på malleolen är kanske inte en diagnos i sig mer än att det är ett sår där men det säger inget om varför det uppstått, med lite vidare undersökning och sammanhang kan man fastställa orsak och sammanhang och - diagnos. Därifrån går man till lösningen på problemet, en behandling.

Har dina argument om sakfrågan i diskussionen gått i inflation eftersom du nu går in hardcore på ordtolkningar?

En viss form av alternativ medicin kanske fungerar och faktiskt hjälper men skulle kanske inte lita på det till !00%.

Min systerson har en diagnos varav en av problemen är lungfel (läkarnas ord: ca 20-25% funktion totalt) vilket gör att han får någon utvidgande medicin när han inhaleras morgon och kväll. En i min närhet håller på med mycket alternativ medicin sade: "Sluta med de medicinerna så kan du få något av mig".. Alltså.. nja.

Det är få grönsaker som är rika på kolhydrater.

Grönsaksbaserad kost ( plant based diet) består inte enbart av grönsaker och i själva kosten finns det kolhydrater i allra högsta grad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plant-based_diet

Jag har som sagt inte nämnt vare sig kolhydratsfattig eller fettfattig kost. Det beror helt och hållet på vad du väljer att äta. Min kost under denna period bestod av cirka 50% kolhydrater/ 30 / 20. De som är fruktarianer och äter enbart grönsaker, frukt och bär äter ofta 80 10 10 varav 80 % är kolhydrater. Grönsaker är mycket vatten och givetvis om man tittar på gram kolhydrater per 100 gram viktenhet så är det låg kolhydratsnivå.

Personligen tror jag mer på vad för slags fetter och vad för slags kolhydrater man stoppar i sig gör en större skillnad än mängden i sig.

Mumin

Senast ändrad:

precis
På grönland t ex existerar inte hjärt/kärlsjukdomar , diabetes... och dom om nån äter ju fet mat men lite kolhydrater..så nog spelar det roll vad man äter

Visst det gör det men dessa undersökning skjuter ofta förbi målet.

De flesta är medvetna om att en medvetenhet om hälsa utgör grunden för ett långt liv.
En vegetarian är ofta medveten om hälsa, han/hon rör på sig och känner sin kropp vilket gör att man tidigare uppsöker hälsovården vid problem.
Den gruppen jämförs sedan med en grupp som äter kött, och som då naturligtvis, rent statistiskt inte har samma medvetenhet och söker heller inte upp sjukvården förrän symptomen är väl tydliga.

Jag är inte vare sig CillaW eller läkare men svarar ändå. Det borde inte vara raketforskning att tänka ut att ett undersökningsfynd är en del av en helhet eller en avvikelse som talar för tecken på ett större sammanhang. Tecken på sjukdom. Ett sår på malleolen är kanske inte en diagnos i sig mer än att det är ett sår där men det säger inget om varför det uppstått, med lite vidare undersökning och sammanhang kan man fastställa orsak och sammanhang och - diagnos. Därifrån går man till lösningen på problemet, en behandling.

Har dina argument om sakfrågan i diskussionen gått i inflation eftersom du nu går in hardcore på ordtolkningar?

Okej, försöker närma mig frågan från ett annat håll då.
Tydligen tror ni att jag är nån slags häxdoktor som försöker lära CillaW lite medicin... Ni tar fel. Jag försöker visa på Bäséns lögnaktighet och felvrida vinkling.

På vilket sätt är Korsande vattenådror en diagnos, som berättigar till ett (1) poäng i listan? Om vi lämnar därhän huruvida det är en potentiell hälsofara eller ej, så är det ungefär detsamma som att säga att avgaserna i stan är en diagnos.

Tycker ni jag ör tröttsam? Det sk*ter jag ärligt talat i. För när folk ljuger och luras då blir jag förbannad.

Jag har Bland annat hänvisat till en studie gjord på bröstcancer och en annan på prostatacancer där man sett goda resultat. Har inte tid just nu att gå in djupare på detta. Men ser om jag inte kan skriva om det ikväll.

Mumin

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16094059

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18283296

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2430265/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18602144

Okej, försöker närma mig frågan från ett annat håll då.
Tydligen tror ni att jag är nån slags häxdoktor som försöker lära CillaW lite medicin... Ni tar fel. Jag försöker visa på Bäséns lögnaktighet och felvrida vinkling.

På vilket sätt är Korsande vattenådror en diagnos, som berättigar till ett (1) poäng i listan? Om vi lämnar därhän huruvida det är en potentiell hälsofara eller ej, så är det ungefär detsamma som att säga att avgaserna i stan är en diagnos.

Tycker ni jag ör tröttsam? Det sk*ter jag ärligt talat i. För när folk ljuger och luras då blir jag förbannad.

Men förstår inte du att det är alternativmedicinaren/na som gett diagnoserna? De har ansett att korsande vattenådror är en diagnos, och det innebär inte att vare sig Anna Bäsén, jag eller någon annan tänkande människa inte förstår att det är rent bull, lurendrejeri och kvacksalveri. Men det finns människor som inte förstår det, det finns människor som blir vansinnigt oroliga för att få en diagnos om korsande vattenådror och som glatt betalar för behandling för att slippa ha denna diagnos som gör livet olyckligt för dem. Det finns människor som faktiskt är sjuka, som gör vad som helst för att bli friska men som kanske inte förtjänar att hamna i beroendeställning av människor som samvetslöst slår mynt av andra människors desperata behov av något, som tex adekvat behandling. Det är det som är kvacksalveriet. När sen alternativmedicinarna drar in en släng av det ena och det andra ovanpå diagnosen dessutom, så är det inget annat än kvalificerat bondfångeri, dvs man lurar människor som inte vet bättre. Och uppenbarligen vet inte du bättre än att du på allvar tror att problemet är korsande vattenådror. Kamma dig och gå och lägg dig. Hur lyckades du bli civilingengör?

I den här studien tittar dom på hälsoindex för första gången på just bröstcancer. De definierade fyra saker
1 Motion
2 Mat ( bort från amerikansk mat hög på kött, mjölk och socker till mer grönsaker och bönor och frukt)
3 Tobak
4 Alkohol

Yngre kvinnor som fick höga poäng i dessa kategorier ( för nyttighet) hade 50 % lägre risk att få bröstcancer medens äldre hade 80 % lägre risk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335508

I den här studien såg man att en kombination av nyttig mat ( rik på grönsaker och frukt (5 serveringar eller fler)) i samband med lite motion ( promenader på 30 min 6 dagar i veckan) gav nästan hälften så stor risk att inte klara sig som i kontrollgruppen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17557947

Mumin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka