Sv: Expressen granskar alternativkvackarna
Ok, jag förstår hur du menar.
Summerat med källa (Buke älskar källor!

)
Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom som orsakar inflammation i kroppen och dess organ. Det påverkar hjärtat, leder, tarmar, hjärnan.
Folk med glutenintolerans löper större risk att dö av hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer.
(På engelska här, är på telefonen nu)
This study looked at almost 30,00 patients from 1969 to 2008 and examined deaths in three groups: Those with full-blown celiac disease, those with inflammation of their intestine but not full-blown celiac disease, and those with latent celiac disease or gluten sensitivity (elevated gluten antibodies but negative intestinal biopsy).
The findings were dramatic. There was a 39 percent increased risk of death in those with celiac disease, 72 percent increased risk in those with gut inflammation related to gluten, and 35 percent increased risk in those with gluten sensitivity but no celiac disease.
( Ludvigsson JF, Montgomery SM, Ekbom A, Brandt L, Granath F. Small-intestinal histopathology and mortality risk in celiac disease. JAMA. 2009 Sep 16;302(11):1171-8.)
Här är länk till
herr Ludvigsson
----------
Ungefär 1 av 100 (i USA, men ca samma siffror här) har celiaki - dvs det som diagnoceras. Väldigt många av dessa går ovetande och utan diagnos, och de mildare formerna av glutenintolerans är ännu vanligare än celiaki. Det beräknas att ungefär en tredjedel av USAs befolkning lider av någon form av glutenkänslighet. Siffrorna är ungefär samma i Sverige.
Enligt ovan är det ganska tydligt att glutenintolerans med sin inflammatoriska inverkan på organ och hjärta är en av de största bidragande faktorerna till hjärt- och kärlsjukdomar. Och cancer.
Nu har jag tagit kärnan av informationen jag länkade till för flera timmar sedan och förhoppningsvis gjort det riktigt tydligt. Problemet är att denna information alltså inte ännu kommit fram till den punkt att gemene man känner att vi kan luta oss på den. Enbart för att den inte nått fram än, inte för att den går igenom någon speciell process i systemet. Men det är alltså bevisat så och borde finnas med i övervägning.