Sv: Expressen granskar alternativkvackarna
Oj, jag får förtydliga: jag menar inte att gluten- och laktosintolerans skulle vara lika eller att t ex glutenintolerans inte i något skede inteskulle vara en fråga för vården. Det jag menar att om man misstänker det, så är väl det enklaste att diagnosticera helt enkelt att utesluta det man tror sig vara överkänslig mot för att se om man mår bättre. Diagnos är inte det viktigaste, det viktiga är att äta det man mår bra av.
ok, jag förstår

och håller till stor del med. just glutenintolerans kan faktiskt vara bra att få diagnos på, eftersom den långvariga effekten av att t o m bara äta gluten en gång på ett år är såpass stor. men nåja, each to their own (jag har ju inte ens brytt mig om diagnos liksom

)
Men: att glutenintolerans skulle vara en av de största bovarna bakom hjärt- och kärlsjukdom låter förvånande. Vem säger det?
visst är det!
jag var på en föreläsning om glutenintolerans och dess inflammatoriska tillstånds inverkan på resten av kroppen, och just hjärt- och kärlgrejen är något som fastställs i många forskningar och artiklar.
Denna man föreläste och det går att kontakta och få ppt:n som låg som underlag för föreläsningen. Däri finns alla referenser (Karolinska ingår bla).
Genom en snabb googling kommer många reslutat (högt och lågt!):
här (denna summerar mycket ur föreläsningen på ett enkelt sätt, har referenser)
här
här
osv
Det är naturligtvis jätteskönt om du fått bukt med dina hälsoproblem! Hur botade kinesmedicinen din mage, förutom med akupunktur?
med örter.

jag gick dit 3-4ggr i veckan i 1-2 månader. varje gång frågade de hur jag mådde, kollade tungan, pulsen och gav akupunktur. sedan blandade de ihop en påse örter - inga piller, inget förpackat, utan rötter, kvistar, bark, blad et c i olika mängder. detta lade jag i blöt och kokade enligt instruktioner till en sjukt äcklig sörja och drack 4-6ggr/dag.
blandningen var ungefär samma bas, men förändrades lite från och till. Jag kunde bl a identifiera kanelbark, lakritsrot, ingefära, citrusskal. Jag har vänner som gått till samma ställe och deras påsar såg helt annorlunda ut.
Jag fick även några livsstils- och motionsråd, direktiv ang mat - vad jag borde äta mer av, mindre av och vad jag borde hålla mig borta från ett tag framöver. informationen var mycket kort och det mesta googlade jag mig fram till själv. genom det fick jag förståelse för grunden av tcm, vad exakt de behandlade hos mig och varför jag fick de mystiska direktiv jag fick. nu har jag såpass mycket information att jag oftast kan hjälpa mig själv.
precis som det du sade om att förändra sina matvanor och sin livsstil, var det intrycket jag fick av behandlingen. örterna fungerade som en koncentrerad "boost". Jag hade säkert kunna uppnå samma genom att laga mat med dem, men koncentrationen hade ju försvunnit då.
hela poängen med den typen av behandling är att återfå kroppens funktioner i balans och styrka. du ska kunna äta en varierad kost och leva ett varierat, och behagligt liv. det var målet med deras behandling och det är där jag känner att jag är idag. med mer hår på huvudet och bättre hy