Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag läste precis det, på quackwatch (underbart namn :D)

Hittade även en annan svensk sajt där två behandlare använder samma maskin. Den kan även behandla hästar, hundar och andra husdjur, skriver de. Båda uppger sig vara "certifierade biopater" och en av dem har bl a sex år i zoobutik på sitt cv. Inte illa!

Men om de påstår att hon har ett visst medicinskt fel vad är det om inte en diagnos?
PL

Jag läste precis det, på quackwatch (underbart namn :D)

Hittade även en annan svensk sajt där två behandlare använder samma maskin. Den kan även behandla hästar, hundar och andra husdjur, skriver de. Båda uppger sig vara "certifierade biopater" och en av dem har bl a sex år i zoobutik på sitt cv. Inte illa!

Ja, den här historien har tyvärr drabbat en del islandshästägare med eksemproblem på sina hästar. För givetvis skulle apparaten lösa dessa problem också. Och eksemhästägare blir lätt desperata för det är en mycket jobbig situation.

Jag har inte sett de annonserna på sistone så jag hoppas för allas skull att det inte fortfarande pågår.

(Hästarna lider ju inte extra av att få fnissa åt en tokstolle som mäter lite med en fejk-apparat för ett antal tusen kronor, men det är ändå brottsligt lurendrejeri där tusenlapparna antingen borde läggas på effektiv symptomlindring eller en värdig avlivning.)

Diagnos får man av läkare, inte av alternativmedicinare.

Vad får man då av en alternativare som säger att man har sjukdom/brist X,Y och Z om det inte är en diagnos?

Lyckligtvis är inte alla terapeuter samvetslösa, och väldigt noga med att inte läsa på folk sjukdomar, men det tragiska är att hon får det att framstå som så.

Hur vet man vilka som är vilka? Det finns ingen som helst kontroll, och ingenstans att vända sig om man är missnöjd.

Och läsa på om sjukdomar - ja, men var läser de på? Knappast samma litteratur som en läkare läser, misstänker jag.

(Hästarna lider ju inte extra av att få fnissa åt en tokstolle som mäter lite med en fejk-apparat för ett antal tusen kronor, men det är ändå brottsligt lurendrejeri där tusenlapparna antingen borde läggas på effektiv symptomlindring eller en värdig avlivning.)

Samt att det finns en placeboeffekt som faktiskt kan öka hästens lidande. Eftersom ägaren VILL tro att bluffbehandlingen hjälper så upplever hen att hästen mår bättre - och går inte vidare till något som faktiskt lindrar.

Så det finns ägare till stackars eksemhästar som gått på det ... Trist att höra.

Fast ibland bör man, även som patient, kunna erkänna att det man söker för kan vara psykosomatiska besvär!

Jaa, jag skulle verkligen önska att det vore så.... har en nära anhörig som har den ena konstiga sjukdomen efter den andra. Diagnoserna avlöser varandra (via sökning på internet) och i och för sig vänder sig personen både till den vanliga sjukvården, men alltför ofta till olika suspekta alternativ.

Själv orkar jag bara inte höra på längre.... jag hummar och säger i princip ingenting. Men är övertygad om att den egentliga diagnosen faktiskt är hypokondri.

Jag är hypokondrisk, minsta lilla symtom på något slår undan benen på mig och lyckades jag inte hålla kvar det på orosnivå skulle jag förmodligen drabbas av riktig ångest. Jag hanterar det genom att försöka googla så lite som möjligt på mina oroskänslor och ffa inte springa till doktorn med dem.

Om jag trodde på avarterna inom alternativmedicinen, som de som Expressen skildrar, och jag kom till en behandlare som på ett bräde gav mig 50 olika diagnoser - jag skulle lägga mig ner och dö. Jag skulle inte kunna hantera det psykiskt.

Själv upplever jag snarare alternativvård som lite hopplös, just för att man aldrig verkar vara frisk. Det är som att man helt enkelt inte kan må så bra att man inte behöver något preparat, upplever jag. Jag tycker att det är lite deppigt.

När det gäller den i person i min närhet som verkar lida av både det ena och det andra och vänt sig till lite halvsuspekta behandlare så tror jag att det faktiskt är precis så som det "ska" vara. Hen tycker sig aldrig vara helt frisk och det bekräftas ju gång på gång. När hen anser att någon behandling hjälper och problemen försvinner så dyker det ju upp nya problem. Det är trötthet, magproblem, värk på olika ställen, astmatiska problem, allergireaktioner.

De diagnoser som jag minns från de sista 10 åren är artros, laktosintolerans, glutenintolerans, IBS, elallergi, nickelallergi, allergi mot i princip alla metaller, astma, någon slags extrem allergi mot katter som gör att andningen HELT "slår stopp" vid möte med en katt, D-vitaminbrist och diverse andra vitaminbrister, mineralbrister osv osv.

Det hemska är att någon/vissa av diagnoserna kan säkerligen vara helt sanna, men jag lyssnar inte ens när det gäller dem längre...

Okej, jag missade listan med "83 diagnoser" :)

Jag varken försvarar eller förkastar kvantmedicinarens lista, men för att bemöta detta med diagnoser som många hänger upp sig på, så kan vi börja sortera lite i ett tvärsnitt av listan:

Det här kallar jag inte diagnoser. Möjligen potentiella hälsofaror som kan bidra till sjukdommar:
korsande vattenådror i min miljö
känslig mot metaller
bråk och blockeringar i mitt hem
problem med att ta upp näringsämnen – ”malabsorbtion”
problem med tarmfloran
brist på enzymer, saltsyra och proteiner och andra näringsämnen
uttorkning
sömnbrist
stress
behöver en leveravgiftning
överkritisk
förgiftad av mina läkemedel, luftföroreningar, asbest och strålning
miljögifter
hotande hjärtinfarkt - är inte heller någon diagnos, men hon har ju medgivit hjärtproblem!
dålig syresättning - kan ha ursprung från astma / hjärtproblem?

kaliumbrist, selenbrist är brister, inga diagnoser

Dessa två kan jag medge är "diagnoser"
akne
en infekterad tand – ”akut pulpitis”
Akne tror jag själv hon ser om hon har, och tandvärk tror jag också hon känner av.

Sen får ni ursäkta, jag är intresserad men har nog inte lika mycket tid som er att sitta vid datorn :)

Rena idiotier kan kanske inte kan kallas diagnoser från medicinskt kunniga. Men patienten får ett svar som ses som något som bör/måste behandlas!
Vad jobbar du med?
PL

Hur du eller jag definierar ordet diagnos är nog beside the point. Behandlarna säger sig identifiera 83 hälsoproblem hos reportern och anser sig kunna behandla dessa hälsoproblem. Ordet diagnos är inte viktigt i sammanhanget.

Jo, hur man definierar "diagnos" har betydelse. Elinoor har en väldigt snäv definition: sjukdomar som har brutit ut och konstaterats av läkare. Inom sjukvården är begreppet mycket bredare, bristtillstånd och överhängande risk för sjukdom ser jag också som diagnoser. Och det är definitivt inte bara läkare som ställer dem.

Om man använder samma ord för olika saker är det svårt att diskutera. Vilket är något alternativare är mästare på.

Angående psykosomatiska sjukdomar: problemet är att många tror det är samma sak som inbillning. Det är det inte. Psyke och kropp hänger ihop och påverkar varandra. Du kan få magknip och diarré av bakterier eller nervositet: resultatet är samma! (Enkelt exempel)

Ja fast i det här fallet gällde det ju Anna Bäséns 83 diagnoser. Själv använder Bäsén ordet ungefär som det jag skrev. Hon menar alltså att de sex behandlarna identifierade 83 hälsoproblem som de också ansåg sig kunna behandla. Krångligare än så är det ju inte.

Sedan verkar Elinoor vilja flytta fokus från störtskuren av hälsoproblem genom att säga att det inte är diagnoser. Men det tycker jag alltså är beside the point.

Jag är hypokondrisk, minsta lilla symtom på något slår undan benen på mig och lyckades jag inte hålla kvar det på orosnivå skulle jag förmodligen drabbas av riktig ångest. Jag hanterar det genom att försöka googla så lite som möjligt på mina oroskänslor och ffa inte springa till doktorn med dem.

Ja, jag har en sådan anhörig också. :D En som vet med sig att hen lätt blir överdrivet orolig av symtom som kanske egentligen inte ens är symtom utan inom "normalvariationen" av livet. Som just för att hen är medveten klarar hantera sin lite hypokondriska läggning rätt bra.

Men den här anhöriga som söker och letar; där har jag aldrig hört/sett några som helst tecken på någon självrannsakan eller ens en endaste liten hint om att hen själv funderar över psykologiska orsaker.

Jag tror det handlar om flera saker; dels någon slags allmän ångest (som jag kan förstå att hen förmodligen kan ha i och med att jag vet en hel del om hens livshistoria) som hålls i schack genom att oroa sig för annat; dvs riktiga fysiska sjukdomar (dock hittills inte någon dödlig sådan). Och också ett sätt att liksom få bekräftelse; att vara "speciell". Hen pratar väldigt mycket och ofta om sin/a allergier t ex. Istället för att bara säga "nej tack" till t ex en kaka så måste det förklaras. Istället för att säga "jag har ingen lust att..." så förklaras det med "jag är så oerhört trött nu när det är ......pollen i luften" eller "jag kan inte det för att jag har mina astmaproblem". Det blir dels ett bekräftelsesökande för att få medlidande/empati och dels ett sätt att ha ursäkter som känns "legitima". Just den sista delen har jag märkt låååångt innan det här med alla sjukdomsproblem fanns i personens liv.

Såhär i efterhand funderar jag om inte det hela blev riktigt påtagligt (i alla fall för oss i omgivningen) den gången när hen faktiskt fick en fysisk diagnos som KUNDE ha varit livshotande, men sedan vid närmare undersökningar visade sig handla om en ofarlig variant.

Ja fast i det här fallet gällde det ju Anna Bäséns 83 diagnoser. Själv använder Bäsén ordet ungefär som det jag skrev. Hon menar alltså att de sex behandlarna identifierade 83 hälsoproblem som de också ansåg sig kunna behandla. Krångligare än så är det ju inte.

Sedan verkar Elinoor vilja flytta fokus från störtskuren av hälsoproblem genom att säga att det inte är diagnoser. Men det tycker jag alltså är beside the point.

Jo, du har nog rätt i det. Men å andra sidan finns det nog inget sätt att hindra alternativarna att slingra sig som ett helt ormbo...:cautious:

Rena idiotier kan kanske inte kan kallas diagnoser från medicinskt kunniga. Men patienten får ett svar som ses som något som bör/måste behandlas!
Vad jobbar du med?
PL

Vad har det med saken att göra? Jag är systemutecklare. Har varit medicinskt intresserad från barnsben. Både skolmedicin och alternativmedicin.

Jo, hur man definierar "diagnos" har betydelse. Elinoor har en väldigt snäv definition: sjukdomar som har brutit ut och konstaterats av läkare. Inom sjukvården är begreppet mycket bredare, bristtillstånd och överhängande risk för sjukdom ser jag också som diagnoser. Och det är definitivt inte bara läkare som ställer dem.

Om man använder samma ord för olika saker är det svårt att diskutera. Vilket är något alternativare är mästare på.

Angående psykosomatiska sjukdomar: problemet är att många tror det är samma sak som inbillning. Det är det inte. Psyke och kropp hänger ihop och påverkar varandra. Du kan få magknip och diarré av bakterier eller nervositet: resultatet är samma! (Enkelt exempel)

Det är oerhört viktigt att använda rätt ord när man pratar om saker och ting.

Fråga en läkare vad en "diagnos" är, eller läs på wikipedia! Undersökningsfynd eller symptom är likväl inte samma sak som diagnoser. Undersökningsfynd behöver också åtgärdas, eller utredas. Jag medger att skillanden är hårfin, och likväl bör läkaren eller terapeuten (ingen skillnad) förklara mycket noga och pedagogiskt för klienten/patienten när man delger vederbörande misstanke om något. just för att patienten/klienten inte ska tro att den är sjukare än vad den egentligen är.

Om avsnittet om psykosomatiska sjukdomar var riktat mot mig, så förstår jag inte vad du ville ha fram?

Jo, du har nog rätt i det. Men å andra sidan finns det nog inget sätt att hindra alternativarna att slingra sig som ett helt ormbo...:cautious:

Klart att man blir upprörd när hon skriver en ren lögn i själva rubriken!

Observera att jag inte säger att branschen inte skulle må bra av en granskning, och förmodligen också en viss reglering. Det skulle de seriösa alternativmedicinarna vinna på!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka