Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

... medans andra helt och hållet varit placebo. Men man ska inte underskatta placeboeffekt heller för all del.

Det var en seminarium i Stockholm nyligen (som jag inte var på) om hjärnan. En av de sakerna de tog upp var just placeboeffekten och bl a hur viktig den är för läkande. Mycket intressant! Sugen på att läsa mer om det faktiskt.

hjärnans dag

Senast ändrad:

Det var därför jag var nyfiken eftersom både massage och akupuktur har bevisad vetenskaplig effekt. Inom den svenska sjukvården finns det personer som utövar akupuktur mot smärtor och illamående bland annat. Akupunktur är lite delat fält, det har visat vetenskaplig effektivitet vid vissa smärtor medans andra helt och hållet varit placebo. Men man ska inte underskatta placeboeffekt heller för all del.

Jag är själv väldigt vetenskapligt styrd men håller ett öppet sinne för det som vetenskapen inte har prövat ännu under vissa ramar och det som visat bra effekt.

Mumin

*kl*

Från en dipl. akupunktör med 25-årig erfarenhet:
"Akupunktur har visat mycket goda resultat exempelvis vid allergier, astma, pms, mensproblem, olika smärttillstånd, idrottsskador, sömnproblem, stress, tinnitus, drogavvänjning m.m."

Hoppsan, metoden har bara visat sig måttligt effektiv vid vissa typer av "smärttillstånd" och "illamående". Varför påstår någon som låtsas vara seriös att det är en så bred metodm, när den i själva verket har visats ha noll effekt utöver placebo vid flera av de tillstånd som räknas upp?

Enbart placeboeffekt ska inte få säljas under annat flagg än placebo.

Förklaringsmodellerna för akupunktur är ju helt wacko and off-the-charts, precis som för exempelvis kiropraktik. Det tar givetvis inte bort de positiva effekterna som finns, men det blir ändå ganska skrattretande att ens lyssna på de medeltida förklaringsmodellerna från österlandet och västerlandet om hur en människokropp fungerar.

Varför chakraflödesmassage? Jag är nyfiken, är du emot alla slags massage eller endast indisk massage eller är du emot den indiska uppdelningen av kroppen i chakran? Och i så fall är du emot alla andra behandlingsformer som bygger på liknande system också, ex akupunktur, akupressur och kinesologi.

Mumin

Jag ångrade mig. Sisyfosdiskussioner tar mer än de ger.

Senast ändrad:

*kl*

Från en dipl. akupunktör med 25-årig erfarenhet:
"Akupunktur har visat mycket goda resultat exempelvis vid allergier, astma, pms, mensproblem, olika smärttillstånd, idrottsskador, sömnproblem, stress, tinnitus, drogavvänjning m.m."

Hoppsan, metoden har bara visat sig måttligt effektiv vid vissa typer av "smärttillstånd" och "illamående". Varför påstår någon som låtsas vara seriös att det är en så bred metodm, när den i själva verket har visats ha noll effekt utöver placebo vid flera av de tillstånd som räknas upp?

Enbart placeboeffekt ska inte få säljas under annat flagg än placebo.

Förklaringsmodellerna för akupunktur är ju helt wacko and off-the-charts, precis som för exempelvis kiropraktik. Det tar givetvis inte bort de positiva effekterna som finns, men det blir ändå ganska skrattretande att ens lyssna på de medeltida förklaringsmodellerna från österlandet och västerlandet om hur en människokropp fungerar.

Jag gjorde så här: Öppnade Pubmed. Gjorde EN sökning: Acupuncture och Asthma. Först i listan hamnar den här studien

CONCLUSION:
"Shao's five needling therapy" achieves the significant efficacy on asthma at acute attack stage. It significantly relieves the symptoms and physical signs of the patients and improves lung functions. The effect is better than that of theophylline sustained release tablet.

Är det något fel på den här studien eftersom den visar på positiva resultat?

Kan inte uttala mig om hur studien är gjord men nästa kriterium är reproducerbarhet.
PL

Såvitt jag förstår så visar studien på att resultatet är reproducerbart. Om inte, så får ni gärna undervisa mig!

1. Ny studie (2013).
2. Det var en kombinationsbehandling där akupunktur utgjorde en del av 4 olika saker. Kontrollgruppen bytte ut en av de sakerna mot en tablett.
3. Alla i båda grupperna blev botade effektivt. Ingen av de 210 personerna misslyckades att botas. Alltså var akupunktur / piller inte det helt avgörande enligt enkel logik.
4. Det är uppenbart för deltagarna vilken behandling de får, dvs om de ingår i observations- eller kontrollgrupp. Dålig metodik då man inte får undan placeboeffekterna.

Ett mycket, mycket svagt resultat. Men visst är det intressant att om man byter ut pillret mot akupunktur (25% av behandlingen) så uppnår man liknande svagt bättre resultat.

En genomgång av resultat (2013-07-21) när det gäller akut astma och akupunktur:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/...ionid=5E5FFBC89F1E52BB312CFC25DE76572E.f03t03

Slutsatser:
"Main results

Twelve studies met the inclusion criteria recruiting 350 participants. Trial reporting was poor and trial quality was deemed inadequate to generalise findings. There was variation in the type of active and sham acupuncture, the outcomes measured and time-points presented. The points used in the sham arm of some studies are used for the treatment of asthma according to traditional Chinese medicine. Two studies used individualised treatment strategies and one study used a combination strategy of formula acupuncture with the addition of individualised points. No statistically significant or clinically relevant effects were found for acupuncture compared to sham acupuncture. Data from two small studies were pooled for lung function (post-treatment FEV1): Standardised Mean Difference 0.12, 95% confidence interval -0.31 to 0.55).

Authors' conclusions

There is not enough evidence to make recommendations about the value of acupuncture in asthma treatment. Further research needs to consider the complexities and different types of acupuncture.
"

Vad är korsande vattenådror?

Varför blir du inte förbannad på dessa kvacksalvare då, som ljuger och luras och tjänar pengar på det?

Klart jag blir förbannad på folk som ljuger och luras. Och det känns som jag sagt det 100 gånger minst att anledningen till att jag skriver i den här tråden är att Bäsén ljuger. Jag har aldrig sagt att alternativare inte ljuger eller luras/medvetet eller omedvetet. Det som ligger mig i fatet är att jag är så blåst att jag tror på en del av metoderna.

Bäsén ljuger i vilket fall. Ska man bemöta lögnare så ska man inte ljuga själv, helt enkelt.

Korsande vattenådror - du vet där vatten rinner i marken? Om de korsas, så blir det korsande vattenådror.

Men vad är din agenda? Varför är det så viktigt att hon ljuger? Visst hon har vräkt ur sig en massa skit i andra sammanhang men inte här.
PL

Men vad är din agenda? Varför är det så viktigt att hon ljuger? Visst hon har vräkt ur sig en massa skit i andra sammanhang men inte här.
PL

Min agenda är väldigt enkel. Hon säger att andra ljuger. Hon bevisar deras lögner baserat på en förvanskad sanning. Hon är inte fullt frisk och inte seriös. Och den sanningen tas inte väl emot av alla.

Ja, jag "tror" på viss alternativmedicin. Men jag tror inte på allt, och det är viktigt att vara kritisk. Oavsett om det är skol- eller alternativmedicin. Visst finns det finns klåpare och bondfångare. Det hade varit mycket roligare om hon inte hade ljugit, och verkligen kunnat sopa mattan med bedragarna. Men då hade hon inte haft någon artikelserie - eftersom hon inte är frisk...

Och så en påminnelse om bukefalos regler.
För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.
Eller skrivet på annat sätt:
- Godkända inlägg diskuterar endast ämnet, antingen i form av fakta eller i form av användarens egna åsikter och tankar kring ämnet.
- Inlägg om andra användare är inte ok.

/moderatorn

Ber om ursäkt om jag överträdde reglerna. Tog illa vid mig av jämförelsen till Sisyfos. Kanske just för att jag inte har ett problem med att människor tycker olika. Men jag anser mig själv ha rätten till mina egna åsikter, tänkande och rätten att få diskutera dessa likväl :)

Mumin

Och så en påminnelse om bukefalos regler.

Eller skrivet på annat sätt:
- Godkända inlägg diskuterar endast ämnet, antingen i form av fakta eller i form av användarens egna åsikter och tankar kring ämnet.
- Inlägg om andra användare är inte ok.

/moderatorn

Detta ska jag komma ihåg ;) .....lika bra o slå igen Buke , men det beror väl på vem som skriver inlägg här

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka