Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

När man nått ett visst resultat på ett visst antal patienter/klienter - tyder inte det på reproducerbarhet?

Ett resultat har visat reproducerbarhet när samma resultat har uppnåtts i minst en annan studie, utförd på samma sätt och av en annan forskargrupp.

Det har inte med antal försöksobjekt att göra.

Jag har skummat igenom de första studierna i listan nu, och jag har inte hittat någonstans att akupunktur är verkningslöst humbug, vilket du upprepade gånger betonat, och inte heller i den studien du refar till. Konklusionen är att det behövs fler studier för att fastställa eventuella resultat.

Ett resultat har visat reproducerbarhet när samma resultat har uppnåtts i minst en annan studie, utförd på samma sätt och av en annan forskargrupp.

Det har inte med antal försöksobjekt att göra.

Tack för klarläggande, då förstår jag vad som menas.

Fast sjoberga har medgivit att det är vetenskapligt bevisat att akupunktur ger effekt vid illamående och smärttillstånd. Det är ju inte samma sak som att säga att det är humbung. Hon ifrågasätter endast varför en akupunktör angivit ett större behandlingsområde.

En legitim fråga som går att diskutera. :)

Mumin

Det är stor skillnad på att nålstick är visat smärtlindrande, och att det är supermegaviktiga medianer med magiska punkter som är effektivt.

Även en spruta med saltlösning har högre effekt än placebopiller, just för att vi upplever det som mer invasivt. Placebonålar vi akupunktur hjälper de med.

Det är stor skillnad på att nålstick är visat smärtlindrande, och att det är supermegaviktiga medianer med magiska punkter som är effektivt.

Även en spruta med saltlösning har högre effekt än placebopiller, just för att vi upplever det som mer invasivt. Placebonålar vi akupunktur hjälper de med.

Ja visst är det så, adenosin frisätts och ger en lokal smärtlindring. Tror inte att vi är oense om det. Precis som jag skrev tidigare så är jag vetenskapligt orienterad men jag tror att det finns saker inom de olika alternativa synsätten som är värdefulla. Jag är inte hinduist/buddist eller tror på chakra men yoga och meditation har gett mig otroligt mycket hälsomässigt sett. Sedan om man översätter vissa saker till inte så fullt ut flummiga uttryck så är det väldigt likt vad gemena man ofta läser i självhjälpsböcker och hör på seminarier som handlar om positivt leverne etc.
Jag tycker om kinesologins och ayurvedans synsätt där man går till roten av vissa problem istället för att lösa vad jag ser som symptom.

Mer forskning så jag kan hitta godbitarna säger jag :D

Mumin

Jag har skummat igenom de första studierna i listan nu, och jag har inte hittat någonstans att akupunktur är verkningslöst humbug, vilket du upprepade gånger betonat, och inte heller i den studien du refar till. Konklusionen är att det behövs fler studier för att fastställa eventuella resultat.

Försäkringsbolagen ersätter akupunktur på häst utförd av veterinär så verkningslöst humbug får vi verkligen inte hoppas att dom ersätter..

Och i mina ögon är kinesologi och ayurveda så långt från "att gå till roten" som man kan komma. Rena dagdrömmerier helt utan någon som helst bas i verkligheten.

Därav min kommentar om sisyfos. Vi har fundamentalt olika syn på verkligheten.

Jag har inte påstått att akupunktur som metod är verkningslöst humbug. Tvärtom finns det vetenskapligt stöd för akupunktur som behandling mot vissa typer av smärta och mot illamående. Dvs effekten är signifikant utöver placebo.

Däremot är bakgrunden i den österländska medicinen för akupunktur, humbug och mumbo-jumbo. Det har ingenting med hur människokroppen fungerar att göra, utan om fria fantasier baserade på otillräcklig kunskap för tusentals år sedan.

Det tar inte bort effekten man kan visa. Jag tycker att akupunktur borde ingå som element i vanlig sjukvård för exakt de tillstånd man visat effekt för - och förkastas/förbjudas marknadsföras för de hundratals andra diagnoser man påstår sig ha effekt på utan underlag.

Det finns helt enkelt inte något behov av definitionen alternativmedicin!

Antingen är metoden beprövat effektiv, ännu ej beprövat effektiv (experimentell) eller så är den beprövat ineffektiv (som det mesta som kallas alternativmedicin idag) och borde förpassas till papperskorgen omedelbart.

Min agenda är väldigt enkel. Hon säger att andra ljuger. Hon bevisar deras lögner baserat på en förvanskad sanning. Hon är inte fullt frisk och inte seriös. Och den sanningen tas inte väl emot av alla.

Ja, jag "tror" på viss alternativmedicin. Men jag tror inte på allt, och det är viktigt att vara kritisk. Oavsett om det är skol- eller alternativmedicin. Visst finns det finns klåpare och bondfångare. Det hade varit mycket roligare om hon inte hade ljugit, och verkligen kunnat sopa mattan med bedragarna. Men då hade hon inte haft någon artikelserie - eftersom hon inte är frisk...

Du drivs av en dubbelmoral och okunskap (reproducerbart, just sayin'), det är aningens störande i den här diskussionen.
Du krigar här mer mot Anna Bäsén som person än mot artikelserien eller det omoraliska i att alternativbehandlare faktiskt medvetet lurar människor på både pengar och hälsa. Du säger dig ha sanningen på din agenda, men är kritisk till vetenskapligt framtagen medicin men öppen för alternativmedicin som tills annat är bevisat, är ett frågetecken vad gäller verkan och därmed köper du en lögn när du köper alternativmedicin. Tja, du hade ju faktiskt funderat på att köpa maskinen som skulle detoxa en människa från tungmetaller, och undrade lite fashinerat hur den fungerade, egentligen trots att du redan där fått svar om att resultaten av maskinen var bara rost. Du sa det redan på sidan ett i diskussionen så tja...din agenda var liksom klar redan där. Jag tror att såna här diskussioner mynnar i att alternativförespråkarna helt enkelt saknar kunskap och insikt i hur enorma stora skillnader det är i sanningen bakom ett vetenskapligt framtaget preparat och på alternativmedicinpreparat.

Jag skrev ju att jag undrade över den! Men du kan knappast ha en högskoleutbildning om du inte har minsta koll på vetenskapliga kriterier.
PL

Agria ersätter iallafall kiropraktik i en av sina försäkringar, kan ju vara bra för någon att veta!

Majoriteten av försäkringsbolagen ersätter akupunktur (utförd av vet.) If, Sveland, Folksam, Optima, Dina har jag kollat på..

Akupunktur har ett antal vetenskapligt men kritiserade undersökningar bakom sig, det är väl den enda komplementärmedicien som faktiskt används till viss del i den vetenskapligt grundade medicinen. Så akupunktur hör väl kanske inte riktigt riktigt hemma i den här diskussionen om rena uppenbara lurendrejerier?

Jag menar, akupunkturen berättigar liksom inte allt det andra, som _inte_ har någon som helst vetenskaplig evidens.

Akupunktur har ett antal vetenskapligt men kritiserade undersökningar bakom sig, det är väl den enda komplementärmedicien som faktiskt används till viss del i den vetenskapligt grundade medicinen. Så akupunktur hör väl kanske inte riktigt riktigt hemma i den här diskussionen om rena uppenbara lurendrejerier?

Jag menar, akupunkturen berättigar liksom inte allt det andra, som _inte_ har någon som helst vetenskaplig evidens.

men hallå , för 10 år sen var alla emot akupuntur för det var kvacksalveri ...har utvecklingen gått framåt :eek: ???
För 15 år sen var laser kvacksalveri , samt massage på hästar ...

ska bli kul o läsa här om 10 år ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ofräsch häst?
Tillbaka