Bukefalos 28 år!

Exteriör på hund

Lena_B

Trådstartare
Jag har insett att jag inte alls har koll på hur "fel" på exteriören påverkar hållbarhet och funktion på en hund, inte ens vad som generellt räknas som fel (om inte standarden påstår nå't annat)

Har det någon betydelse om hunden är uttåad, kohasig, sabelbent eller nå't annat som finns beskrivet i dussintals hästböcker? Hur stor betydelse har det om "kotorna" är veka? (Jag vet ju inte ens vad leden heter på en hund :o ) Vilka vinklar är "lagom" fram resp bak?

Tassar och rygg tror jag jag har koll på redan, men är det något annat som är viktigt för sundhet och hållbarhet? Jag förmodar att det (som för hästar) skiljer en del om det är en hund som ska dra, bära, springa fort, jaga på olika sätt, men vissa riktlinjer bör det väl finnas? Eller är det bara estetiska frågor, de flesta hundar kanske är så små/lätta (jämfört med hästar i alla fall) och utsätts för så lite "slitage" att det inte har någon större betydelse utom för väldigt avvikande raser och tävlings/jakthundar med extrem belastning?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 570
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp