Extern Hårddisk

cello

Trådstartare
Tänkte slösa lite pengar på en extern hårddisk å har lite frågor om detta, eftersom jag har ganska dålig koll...

Har tittat lite på Western digital och det verkar ju ganska billiga, men är de bra? Någon som kan tipsa om något annat prisvärt?

Är det viktigt att ha fläkt?

Är det extremt jobbigt via USB2.0?

Brukar det finnas backup-program installerade? Var gör ni backup?

/Cello

Sv: Extern Hårddisk

Köp en laCie, de är top notch :love:

Det är som att säga "bo i HSB det är top notch". Självklart beror det på modell och behov etc.

Till TS. det mesta duger nuförtiden. Mitt råd är att inte ha disken inkopplad hela tiden, då sliter du på disken i onödan och förkortar livslängden. Att ha den inkopplad i ett grenuttag med strömbrytare på är en god idé, då kan du ha disken inkopplad i datorn och el hela tiden utan att för den skull ha den påslagen, du behöver alltså inte slösa på varken disken eller slita på kontakterna.

De flesta WD, Lacie, Maxtor etc funkar fint. Fläkt eller inte spelar inte en gigantisk roll. En fläktlös låter inget, medans en med fläkt kan låta mycket. De med fläkt indikerar på att värmen kan bli hög om man jobbar med den väldigt mycket.

Det mesta fungerar alltså.

Aha... Tack för svar! (båda)

Någon som har något att säga om backup?

Jag är också på jakt efter en extern hårddisk. Men kan inget om dem.. Känns som en djungel.

Jag har en Western Digital My Book som jag är nöjd med. Jag har haft den i ett par år nu och har än så länge inte haft några problem med den alls. Jag använder den nästan bara som backup (d.v.s. jag kopierar över viktiga filer från datorn som sedan får ligga där i förvaring) men har lite filmer och sådant på den också.

Jag tycker den är relativt tystgående (har mött värre externa hårddiskar i alla fall), hyfsat snabb (USB 2.0) o.s.v. Och så är det bra att den går att stänga av och på genom en enkel knapptryckning så man slipper krångla med sladdar och annat hela tiden. Dessutom ställer den sig själv i något slags "stand by"-läge när den är på men inte har använts under en tid.

Jag är nöjd som sagt.

Nej, det förstod jag inte, för jag är dum i huvudet. LaCie brukar ha väldigt hög kvalitét, det var därför jag föreslog det märket -.-

TS:
LaCie har Backup-program med, som jag föstod det när jag läste specifikationerna. Vissa av dem har fläkt med, det får man kolla innan man trycker på Buy :>

Jag har köpt mig en Western Digital Elements på 640 Gb (kostade strax under 1000 kr, finns i andra butiker för ca 800, men jag ville ha hårddisken så fort som möjligt därav det högre priset;)).

Ville ha en riktigt stor extern hårddisk som jag tänkte tanka över alla mina fotografier till. Sedan jag skaffade mig en digitalkamera fotar jag nämligen så gott som dagligen.

*Lånar tråden*

Spelar det någon roll vad man har för operativsystem på datorn? Jag har windows på ena och linux på andra och vill kunna använda samma disk till båda.

Så länge det stödjer mjukvaran och/eller plug and play ska det vara lugnt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 421
Senast: Magiana
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka