Extra fönster - Nackdelar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenny054
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 690
J

Jenny054

Jag tycker att dom flesta transporterna är så mörka inuti trots ett litet fönster i fronten och även ljusa färger.

Nu ska jag renovera min enaxlade Värmlandsvagn och byta ut varenda vägg.
Fönstret i fronten kommer ju vara kvar, men kan man ha 2 små fönster till?

Jag tänkte ha dom vid väggen där hästen har huvudet lixom.
Eller ska man ha dom lite mot mitten av transporten?

Finns det några nackdelar med extra fönster?

Sv: Extra fönster - Nackdelar?

Jag tycker väl egentligen att det är bäst att enbart ha fönster på den sidan det inte finns nån omkörande trafik, känns som att det kan vara stressande för hästen att hela tiden ha saker som svischar förbi huvudet.

Jag funderade på att sätta in öppningsbart fönster i mitt gamla släp men främst för ventilationens skull, och då på höger sida. Vissa säger att deras hästar gillar att se ut men om man betänker att de åker lika bra nattetid när de oavsett inte kan se någonting av världen utanför så kändes inte det som ett skäl starkt nog att sätta in fönster.

Bättre sätta dem såsom VV gör om du ber få dem inmonterade, dvs högt. Det ger VÄLDIGT stor skillnad på hur mörkt/ljust släpet uppfattas (i dagsljus då). Men utan att hästarna blir skrämda av saker som far förbi.

Jag har extra fönter i min, och aldrig ångrat det. Enda jag saknar är att de inte är öppningsbara.

(Helt OT, men drömde lite allmänt förvirrade drömmar inatt, bla fanns det i drömmen ett hästsläp som hela sidoväggarna var fönster, och med en gardin man kunde dra för.. Err.. )

Öppningsbara fönster - för att ha öppna när man står stilla? Jag håller på att renovera min VV och funderar på hur jag ska göra med både fönster och ventilation.

Hade jag skullat sätta in fönster i en transport som inte har, eller byta, hade jag satsat på den typen av fönster som går att öppna på alla håll s a s. Man kan öppna i nederkant, i överkant, i bägge sidorna - eller skjuta ut hela fönstret en bit. Bl a Brenderup har denna typen av fönster på sina släp (när de fortfarande hette Brenderup här i Sverige).

Man kan då själv välja hur man vill ha in luften, och stänga helt om man så önskar.

Åh sjutton, så man kan ha dem öppna under färd? Har fattat det som att man endast har de öppna stillastående.

Då skall jag nog klura på att köpa sådana ändå. VV har dem på sina nyare vagnar.

Jag skulle satt, så att hästen kan se ut. Min egen herre är en nyfiken typ, som står stilla o snällt i transporten om han kan titta ut. Annars hittar han på en massa tok bara, när han har nåt att titta på blir han distraherad. Försök hitta öppningsbara fönster, det är jättebra om man ska åka när det är varmt ute, så ventilationen blir bra.

Har du tänkt taklucka? Där får du in ljus, det är lätt att öppna och släppa ut den varmaste luften och så kan ju inte hästen bli rädd för något den ser som åker förbi:laugh:

Hur skall man ha dem vinklade om man vill få in luft under färd? Jag tänkte skaffa de som finns på nya Classic Värmlandsvagnen. Jag tror de går att öppna åt "alla" håll.

Jag kommer sätta in öppningbart fönster i min transport lika som böckmann hanra o värmlandsvagnen mfl har.
Dock tänkte jag ha dessa som taklucka istället. Det är ju
öppningbart i alla lägen och dubbelt så stort som en vanlig typ boj taklucka + att det släpper in ljus :laugh:

Har sån tur var hittat dessa så jag kan köpa direkt från fabriken till mycket
lägre pris än i sverige :banana:

Vi hade fönstrena öppna på olika sätt beroende på hur mycket luft vi ville ha in, det enda vi inte provade var öppet i framkant och stängt bakåt.

Jag har satt in ett sånt fönster i mitt släp(frontutlastning så det blev bara ett), min pappa gjorde det på nån timme. Beställde dem från Thule, kostade runt 1500 spänn. Har alltid fönstret mer eller mindre öppet, funkar utmärkt.

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: majola
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 932
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 113
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Nu har vi köpt en gammal Umesläp och tänkt fixa till lite. Golvet är fint och behöver inte bytas, men mycket annat är i behov av...
Svar
4
· Visningar
2 532
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka