Hur tolkar ni denna text ?

Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Du sitter ändå i en annan sits med din. För man ger dispens för de ston som fölat innan nyår. Så du/köparen skulle ju kunna få gråpapper och betala de 5000:- vid registeringen. Mitt lilla problem är att man tydligen fr o m i år kräver att man för språngrulla och betalar de 5000:- redan i år. I mitt fall då utan att jag ens är 100 på att hon är dräktig. Lite sura pengar att betala när man inte vet om det verkligen blir ett föl nästa år. Men efter som jag vet vem både mamma och pappa är + att de redan är DNA-testade kan jag få fullstam i papperna både hos ASVH och SH, vilket jag nu väljer.
Det där med att betala redan i år är det som gylle och jag har fått olika uppgifter om.
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Jaha, då fattar jag. Läste lite snabbt, inser nu att ditt sto inte fölat ännu...

Men min fråga är ändå om en vanlig hästköpare/hobbyavlare som står med ett tjuvbetäckt sto är beredd att betala de 5000kr extra för att få sin avkomma reggad på grå papper? Jag skulle inte göra det om det inte vore nåt alldeles särskilt, men det är ju jag det.

Hoppas iaf det löser sig så att du får betala dina 5000kr (om du nu vill det) när avkomman är född och inte tvingas göra det nu.

Jag kommer att följa tråden o se vad ni får för svar, det är ju inte många dagar kvar av sept som jag förstod var deadline. Kom ju på att en av mina uppfödningar (m gröna papper) har betäckt ett sto (oxå gröna papper) hos sin nuvarande ägare och nu när det blev så vill hon ju säkert ha den reggad i ASVH. Ska genast maila henne så hon vet vad som är på gång!

/Linda
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Har ringt nu och när jag lämnade de olika besked vi bägge fått, så blev det inte så enkelt. Utan de ska återkomma till mig när den som är mest insatt är tillbaka på måndag.

Bra precis hemkommen från Danmark så hade ingen möjlighet att ringa på tel.tiden.
Gissar att det då är Anette som är tillbaka på måndag (vad jag fattar så är hon den som är kunnigast) och det är även henne jag har fått mitt svar av. Vet du vem det var du pratade med när du fick ditt svar ? Är kanske där skillnaden ligger att vissa av dem inte är så insatta.
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Denna gång pratade jag med just Anette och i början fick jag samma besked som förra gången jag ringde. Men den gången var det någon annan som svarade kommer dock inte ihåg namnet. Så när jag sa att vi Var två som fått olika besked vid olika tillfällen blev Anette osäker och ingen som var på plats idag visste heller.
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

NU ska vi se...

Om jag betäcker nästa år med icke godkänd hingst händer eventuellt fölkjande scenarion.... Och nu räknar jag bara registreringarna för chip mm kostar väl lika mkt i bägga (sh / asvh) vad jag vet ...

1 ASVH = 1500 pass + 5000 betäckningslicens SUMMA 6500 kr
2 SH = 400 pass + 400 grundavgift + 400 avkomma e ej avelsvärderad + 400 e ej betäckningslicens SUMMA 1600 kr

Och sen är ju frågan... Går det att omregga häst med pass i SH i ASVH (= grå papper) som i importfallen ?
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Som jag fick besked första gången skulle det vara helt kört om inte licensen hade betalats betäckningsåret.
Sedan glömde du SH-avgiften på ASVH passet så det blir 400 till;)
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Som jag fick besked första gången skulle det vara helt kört om inte licensen hade betalats betäckningsåret.
Sedan glömde du SH-avgiften på ASVH passet så det blir 400 till;)

Men om nu ASVH hävdar att det är pga lagen om språngrulla som avgiften måste vara betald betäckningsåret, så gäller ju lagen även SH alltså att även i SH måste språngrullan vara betald betäckningsåret, detta gör ju då att alltså kan man logiskt inte registrera en avkomma någonstans om inte hingsten betalt stamrulla betäckningsåret = man står med en oregistrerad häst utan pass = olagligt.
Någonting går inte riktigt ihop i den ekvationen :cool:

Likadant blir det ju absolut heltokigt vad gäller ASVH och absolut tvärtemot vad de borde önska.

Är man noggran och har koll på vem som är far till barnet och pappa är renrasig och tillhör ASVH då är det stopp - den reggar vi inte pappa har inte betalt 5000:- så det barnet som är renrasigt är inte välkommen här. (Hade det gått att regga hade kostnaden blivit 6.500:- i regavg)

Har man noll koll på vem ens sto har roligt med (eller låtsas att man har det i alla fall) = man kommer med ett barn med okänd far, detta barn kan då innehålla exakt vad som hellst i sina ådror tex är det kanske grannens travhingst med krokiga ben - ja men välkommen den reggar vi gärna med okänd stam :eek: inga problem alls (kostnad 1500:- i reg)

Kan någon se logiken i detta ?????

Tillägg: Lägg där till att den renrasiga som då får reggas i SH istället den får inte starta i unghästchampionaten för halvblod, vilket den är.

Men den med okänd far och därmed av okänd ras men dock reggad i ASVHs slaskregister den får gå unghästchampionaten.

Något har nog blivit väldigt galet när de satte ihop sina regler, kanske inte helt genomtänkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Nej jag ser iaf ingen logik i det, som jag skrev tidigare så tycker jag att reglerna är absurda.

Mitt föl har verkligen bra stam men är framförallt riktigt fin och kommer göra sig väl som dressyrhäst, så jag är besviken på de nya reglerna, som i princip tvingar ägaren att regga i SH pga en prisfråga...
När det börja närma sig en totalkostnad på nästan 10 000kr (5000språngrulla+ 1500passavgift ASVH+400 SHavg+850 CHIP/ID+ 300 KR milers+ 500 DNA i mitt fall) för att regga ett föl så är det orimligt tycker jag.

Hur som helst var det Kajsa som var "experten" och det var henne dom väntade på måndag, antar att det var hennes namn ni letade efter.

/Linda
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Då har jag fått svar!
Det som Gylle fått besked om i våras stämmer inte. Utan man måste skicka in språngrulla nu idag (jag dispens veckan)och betala de 5000 i år om man vill ha möjlighet att få gråapapper på sin avkomma nästa år. Gör man inte det är det registrering i SH som gäller.
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Då har jag fått svar!
Det som Gylle fått besked om i våras stämmer inte. Utan man måste skicka in språngrulla nu idag (jag dispens veckan)och betala de 5000 i år om man vill ha möjlighet att få gråapapper på sin avkomma nästa år. Gör man inte det är det registrering i SH som gäller.


Helsjukt, förstår "tankesättet" samtidigt som jag inte gör det...

men då blir min eventuella 2010 (om de nu ens kommer så långt) en SH häst om de inte gör om de reglerna...
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Frågan är om de får ge en ett sådant svar och sedan inte stå för det i efterhand ?
Jag ringde dem egentligen för att fråga om jag behövde lösa betäckningsbevis för att kunna regga avkomman (han får ju göra det) men iom att det bara handlade om ett eget föl så menade de på att vist kan jag göra det men det räckte med att jag skickade in intyg av betäckningen precis som innan = vid registreringen så debiterade de kostnaden för stamrulla 5.000:- i samband med registreringen. Det var inga som helst oklarheter. Det står ju också klart och tydligt att intyg om betäckningen skickas in tillsammans med signalementsbeskr osv i samband med betäckningen. Det var specifikt detta papper de sa att jag skulle fylla i = inget annat papper behövde fyllas i.

Att jag sedan fick dålig magkänsla och bestämde mig för en extrakoll så att det inte var något ändrat att betäckningsintyget skulle skickas in i förväg nu, men nej inte ett ljud om att detta skall skickas in i förväg utan det står ju som sagt klart och tydligt att det skall skickas in ihop med övriga handlingar vid registrering.

Slumpen var ju att jag fastnade vid texten att det står att det gäller vid FÖLregistrering och därför startade denna tråd och diskutionen kom igång om att vi fått olika besked.

Frågan är bara om de verkligen får göra så här att först informera på direkt fråga att man skall göra så innan betäckning skett för att sedan ändra det beslutet efter att fölet redan är tillverkat och vad värre är inte meddela att så är fallet.
Det är ju bara själva F*N att jag inte har hela konversationen på mail så att man verkligen hade bevis för vad de sagt.

Hade även idag en intressant konversation med en som då blev varse att de inte kommer att kunna regga i ASVH (privatimporterat sperma från utländsk hingst och var beredd på grå papper men hade gjort valet att de trots det ville använda den hingsten) nu kommer de att stå med en fölunge som kostat ca 50.000:- i bara hingstavgifter och bara kunna regga i SH = den kan inte gå championaten. (De har en två årig helbror som är tillverkad på exakt samma sätt och den är reggad på grå papper så de har inte ens tänkt tanken att något skulle vara annorlunda nu) Vi kan säga att hon var inte helt glad.......
Frågan som däremot väcktes är, är det inte så att ASVH är registerförande förening för hästar av halvblodstyp (precis som ASRP är för ponny), har de då verkligen rätt att neka registrering i sina "register" ? Att de får neka i stamboken ja men får de verkligen göra det i registerna ?
 
Sv: Hur tolkar ni denna text ?

Fast borde inte privatimporten kunna lösa det på samma sätt? Skicka in språngrulla på hingsten och betala avgiften. Om de redan lagt 50 000 så borde ju 5 000 till inte göra någon större skillnad?
Det som jag tror gör att ASVH kan skicka bort oregistrerade hästar av halvblodstyp är de krav som finns idag från EU som också gjort det lättare att använda icke godkända hingstar d v s kravet på avelsvärdering är borta.
I de kraven ingår att man ska föra språngrulla på hingstar, på alla hingstar. Det ingår också att alla hästar ska ha pass och numera att alla föl ska märkas på något sätt. Alltså om man följer reglerna så kan det aldrig komma något lagligt föl till världen utan språngrulla. Jag har inte läst "lagen" så jag vet inte utformningen men jag vet att man lägger ett större ansvar på hästägarna. De har fått ta över en del av det som avelsnämnden hade förr. Kan vara så att man har krav på sig som stoägare att kolla så att stoet inte är dräktigt om det finns risk för tjuvbetäckning. Vilket det ju kan göra så fort det finns en hingst i närheten.
Det kan ju också innebära att alla misstag som inte upptäcks i tid i fortsättningen hamnar hos SH om det är stora hästar och hos Ridponny om det är små.
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 686
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Presto
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp