Extra långa tyglar

Septicemia

Trådstartare
Finns det något märke som har tyglar i x-full? Eller bara har ovanligt långa tyglar? Jag har leytat, men kan inte hitta.
Läder, antingen kantflätade eller släta, men helst släta.

Sv: Extra långa tyglar

går beställa hos sadelmakare eller skomakare. Bara välja längd och utseende själv;) tyvärr vet jag ingen som säljer i x-full.

Jo, det är jag medveten om, men eftersom jag inte har någon sådan i närheten vore det trevligt om det fanns något märke som hade långa tyglar.

Tycker det skiljer en hel del ibland mellan olika tillverkare. Det bästa är nog att mäta hur långa tyglar man har eller vill ha och sen ha ett måttband med sig i handväskan/fickan när man är ute och shoppar. Måttband är till exempel obligatoriskt när jag åker till Falsterbo. Mäter både täcken, nosgimmor med mera som passar bäst på hästarna för att sen kunna mäta innan jag köper.

Jo, absolut, det håller jag med om. Men jag har inte riktigt tid med att vänta till Falsterbo (Eller tid och tid, men jag känner inte för att förlänga tyglarna med balsnören tills dess) och häromkring finns en vettig butik och där är jag stammis och har benkoll på sortimentet.

Mäter gör jag alltid, ville som sagt bara ha lite name-dropping så jag vet vilka märken jag kan leta efter online.

Jag har ett par släta från hööks som är väldigt långa. Fint läder o ganska smala.

Du kan ju alltid använda att par gramantyglar som vanliga tyglar. Min ser ut precis som vanliga, släta tyglar bara längre :)

Nu låter jag kanske helt korkad, men jag har bara ridit på graman hos en tränare en gång för miljoner år sedan, men är inte de väldigt mycket längre än vanliga tyglar?

får vara en ponny graman då, så sjukt lång hals kan ju ingen häst ha att vanliga gramantyglar är lagom som tyglar.:p

dom flesta dyrare märken gör tyglar i stl xfull. fast, det blir ju betydligt billigare att köpa nåt träns på hööks i xfull och norpa tyglarna.

du kan ju alltid ta stl ponny :) Min ponnygraman är väl kanske 1/3 längre än ett par tyglar i stl full?

Då var det som jag tänkte då :p.

Fast jag betalar hellre en del för ett par bekväma lädertyglar än ett par obehagliga vävribb från hööks. För om man bortser från kandaren så tror jag inte att deras träns säljs med lädertyglar. Och minns jag inte helr fel så ligger ett billigt kandar på 600 spänn och uppåt ändå.

Jag har en häst som knappt får sträcka på halsen när vi rider på långa tyglar, och de är i stl full. Nu knäpper jag upp tyglarna och lägger händerna på låren för att han ska få länga halsen lite. Så en storlek större vore toppen. :)

Det är en relativt stor nordsvensk med stort huvud och lååång hals.

Horze har flera modeller i x-full. Hur långa dom är vet jag faktiskt inte...

Jag har kortat av ett par gramantyglar till min häst för att ha som vanliga tyglar. Sen finns det ju kapsontyglar som brukar vara rätt lagom långa att rida med:laugh:

Det är helt klart ett alternativ, men spännena var inte speciellt snygga :o, har vanliga ss-spännen på tränsen.

Ska genast kolla det, tack.

Är det lätt att korta av gramaner? Så att tyglarna blir jämnlånga?

Är inte ute efter delade tyglar, men det kanske finns westerntyglar som inte är delade?

(Har ingen koll på western-utrustning, mer än att den är snygg ;))

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka