Extra långa tyglar

Sv: Extra långa tyglar

Jag har en graman som jag lämnade in på förlängning, då den verkligen var för kort för att kunna "rida på lång tygel" med, den fick alltid ligga på halsen och jag höll inte i den innan för att den inte skulle störa hästen.
Blev jättebra! Tror det var runt 40 cm vi längde och då var det av en tygel i samma bredd som vart förlängningen.

Det bör ju vilken skomakare eller finurlig person som helst kunna göra. :)

Jag har förlängt tyglarna med en "snokrem", eller vad man ska kalla undre remmen i en Aachennosgrimma. Men man kan ju ta vilken rem som helst i lämplig längd, bara den har någorlunda samma bredd som tyglarna.
/F

Självklart kan man förlänga tyglarna, men det hade varit skönt att slippa det. Hade gärna köpt ett par lagom långa tyglar som man inte behöver ändra om.

Jag tyckte det var skapligt enkelt. Är den sydd utan "spänne" på mitten är det jättenkelt då man kan plocka bort önskad bit varsom på tygeln(den är ju skarvad tidigare och då är det vara att sprätta en söm och sedan sy lagom lång bit in)

Ibland har jag roat mig med att byta spännen på tyglar så jag får några matchande, lite mera pill men svårt är det inte.

Kanske gör du problemet lite större än det är? Nästan inget svar du fått verkar heller duga. Skomakaren är för långt bort och westerntyglar är delade och Falsterbo dröjer för länge och förlängning är inte bra...
Hur svårt kan det vara att ordna ett par längre tyglar?

Det är inget stort problem. Jag vet mycket väl att det finns sätt att lösa ett par längre tyglar på.

Men jag frågade helt enkelt efter lite märken som kanske kunde tänkas ha hela tyglar i stl x-full inne. Eftersom jag faktiskt inte har någon i närheten (eller hittat någon online) som kan sy upp ett par tyglar på beställning och jag inte har möjlighet att sy i läder själv så vore det praktiskt om det fanns färdigt någonstans.

Jag är inte så pass dum att jag tror att det inte är ett problem som går att lösa, det vore bara trevligt med ett par helt vanliga tyglar. Uppenbarligen så verkar ingen här veta, och det gör inget, men ganska högt upp i tråden bad jag om namedropping, för det var just vad jag var ute efter.
Att sedan svaren "inte duger" innebär bara att det är förslag på sådant jag inte efterfrågat.

Okej, okej!

Anledningen till att du inte får så många förslag på märken men en massa andra tips kan ju vara att det inte finns så många färdiga extralånga. Jag har också letat "längre tyglar än normalt" och kommit fram till att det är ovanligt, vilket jag tycker är konstigt då ganska många hästhalsar kräver mer tygel än standard-fullängd. Du får väl ta ett balband då så länge :-)

Det är väl buke i ett nötskal att man får femtioelva svar, men inte ett enda som är svaret på det man frågar, utan man får veta allt annat däremellen.

En del märken har ju så att man kan designa tyglar själv, försökte hitta nåt nu, men hittade mest där man kan välja spännen och om man vill ha gummi eller läder etc. Det borde ju gå att välja längd där också kan man tycka. Bla kan man hitta det på xtreme horse makeover. Kan vara värt att kolla upp.

Håll koll på begagnat sidor. Jag köpte för ett tag sen ett par stübben kantflätade tyglar stl x-full. I jättefint skick och tror jag gav under 150 inkl frakt.

Jag har en häst som knappt får sträcka på halsen när vi rider på långa tyglar, och de är i stl full. Nu knäpper jag upp tyglarna och lägger händerna på låren för att han ska få länga halsen lite. Så en storlek större vore toppen. :)

Det är en relativt stor nordsvensk med stort huvud och lååång hals.

Samma här! :love: Men, har oxå haft svårt med tyglar. Det slutade med att jag hittade ett par underbara i strl full som jag förlängde. Blev jättebra o inte så dyrt heller.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka