Extra vitaminer vid fodring av hösilage?

B

**BORTTAGEN**

Ni som fodrar med hösilage, ger ni något extra tillskott av D-vitaminer, har läst att det är dåligt med D-vitaminer i hösilage men kan inte se att det står något om behov av D-vitaminer, någon som vet? Har letat efter D-vitaminer men har inte hittat någonstans. Tillsätter ni E-vitaminer och selen?
 
Var köper du det? och hur mycket ger du?
Kan man använda sig av växten om man har en stor kaktus att ta av?
 
Hej alla foderexperter, finns det ingen som kan ge mig ett svar angående D-vitamin i hösilaget, eller ge mig ett tips om jag behöver ge extra vitaminer, dom får hösilage, vetekli,lusernhack,havre, magnesium, mineralernas behov är täckt.Snälla svara någon som vet!!!!!
 
Om du har ett bra hösilage och ett bra kraftfoder som innehåller allt så tycker jag inte att det ska behövas.
 
Vid hösilage bör man tillsätta E-vitamin. Detta bör man göra vid all syrad mat. Har aldrig hört att man behöver tillsätta D-vitamin
 
Jag pratade med en foderrådgivare igår om iofs en annan sak men hon rådde mig till att efter jul ge multivitamin till mina hästar då dom äter silage eftersom det oftast är dåligt med vitaminer i det.Men det skulle räcka med 10 ml sa hon också men mina hästar har fri tillgång på grovfoder också.
MVH Rex
 
Tack för hjälpen!
Finns multivitamin på Granngården?
 
Om hästen vistas ute dagtid och utsätts för solens ljus, så bildar den själv D-vitamin. De vitaminer man generellt kan behöva komplettera med är A- och E-vitamin.
 
Ger alltid ADE-vitamintillskott efter nyår. Oavsett om jag har hö eller hösilage. Då sjunker nämligen vitaminhalten i fodret och det är så få soltimmar att jag inte är säker på att hästarna får i sig det de behöver via naturlig väg.

Då ger jag fri tillgång på hö och hösilage och oftast i princip inget kraftfoder (någon näve som tröst mest)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 558
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 157
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp