Extrahem/dagmatte-ish

Sofie_B

Trådstartare
Hej Buke! Jag är för första gången i typ hela mitt liv utan hund då vi tog bort vår förra i höstas. Hela familjen (med visst undantag för mannen kanske..) saknar att ha en hund, men vi ser kanske inte riktigt att det är rätt tid att skaffa en hund nu då vi har en 13 månaders bebis hemma och väntar ännu en bebis till sommaren + att vi kanske inte riktigt lockas av att bli så bundna just nu som man blir med en hund.

Vi har därför gått i tankarna kring lite alternativa lösningar och spånar lite i banorna kring om man skulle kunna fungera som något slags extrahem åt en och samma hund. Typ att man tar hand om den om husse/matte ska resa bort, om dom vill ha avlastning någon dag i veckan eller liknande. Tror ni att det skulle fungera? Vi tänker då att vi får en relation till hunden och att ägarna känner sig trygga i att lämna hunden till ett och samma ställe med samma rutiner och där den slipper vara ensam (jag har sånt jobb att jag kan ha den med) jämfört med att ha den till exempel på hundpensionat. Jag tänker dock inte att det ska vara varje dag som en dagmattelösning. Vi vill inte ha något betalt för det här, det är ju för vår skull, men det är väldigt viktigt att det blir rätt hund med rätt ägare.

Är det ens möjligt att få till en lösning alla parter trivs med tror ni eller är det bättre att bara avvakta och skaffa en hund när tiden är inne och så länge leva med saknaden?
 
Vi hade något liknande i flera år, när vi pga jobb inte kunde ha egen hund. Från början lånade vi hunden för någon skogspromenad när matte hälsade på hos grannen, som inte var särskilt förtjust i hundar. Med tiden började vi gå kvällspromenad lite då och då och lånade med hunden till sommarstugan någon semestervecka. Sedan fick vi ha hunden när matte åkte på semester och över julhelgerna när hon hälsade på barnen.

Med åren blev det så att vi i princip gick kvällspromenad varje kväll. När matte hastigt avled på vår semester tog vi hem hunden till oss. När det visade sig att inget av barnen kunde ta hand om hunden övertygade våra grannar oss om att de tillsammans skulle stå för lunchrastning, så hon fick stanna hos oss. Hade hunden varit yngre hade det väl varit tveksamt med så mycket ensamtid, men med en äldre hund som sov mycket fick det vara OK. Hon fick 9 månader hos oss, innan hon inte längre orkade gå mer än pyttepromenader, och det känns väldigt bra att vi kunde ge henne de månaderna.
 
Jag var dagmatte/avlastningshem åt en Papillon under 8 mån under min hundlösa period. Jag var sjukskriven och gick hemma och hade aptråkigt. Jag såg en annons i en Facebookgrupp och svarade. Hade hunden hemma på vardagar när ägaren jobbade heltid samt ett par helger när hen var bortrest. Passade både mig och ägaren perfekt. Det enda som kunde vara ett minus för ägaren var de gånger jag inte kunde ställa upp av någon anledning så hen var tvungen att ha en backup-plan i vardagen.
Jag hade nog haft hunden längre om det inte vore för att jag skaffade Skägget :)
 
En vän har en sån familj (och jag är så avundsjuk). Hen har också dagpassning men den här familjen passar hunden längre stunder vid resor eller ibland när det behövs avlastning. Nu ska de skaffa egen hund också men tidigare har de bara passat min väns hund.
 
Hej Buke! Jag är för första gången i typ hela mitt liv utan hund då vi tog bort vår förra i höstas. Hela familjen (med visst undantag för mannen kanske..) saknar att ha en hund, men vi ser kanske inte riktigt att det är rätt tid att skaffa en hund nu då vi har en 13 månaders bebis hemma och väntar ännu en bebis till sommaren + att vi kanske inte riktigt lockas av att bli så bundna just nu som man blir med en hund.

Vi har därför gått i tankarna kring lite alternativa lösningar och spånar lite i banorna kring om man skulle kunna fungera som något slags extrahem åt en och samma hund. Typ att man tar hand om den om husse/matte ska resa bort, om dom vill ha avlastning någon dag i veckan eller liknande. Tror ni att det skulle fungera? Vi tänker då att vi får en relation till hunden och att ägarna känner sig trygga i att lämna hunden till ett och samma ställe med samma rutiner och där den slipper vara ensam (jag har sånt jobb att jag kan ha den med) jämfört med att ha den till exempel på hundpensionat. Jag tänker dock inte att det ska vara varje dag som en dagmattelösning. Vi vill inte ha något betalt för det här, det är ju för vår skull, men det är väldigt viktigt att det blir rätt hund med rätt ägare.

Är det ens möjligt att få till en lösning alla parter trivs med tror ni eller är det bättre att bara avvakta och skaffa en hund när tiden är inne och så länge leva med saknaden?
Ja det skulle nog fungera utmärkt om ni hittar någon som behöver det ni kan erbjuda. Vi skulle vilja ha det för vissa dagar i veckan och någon helg ibland osv. Nu löser vi det ändå men det skulle ha varit skönt med någon stabil avlastning.
 
Jag är det åt en hund. Hussen reser en del i tjänsten så passar lite helger men även vardagnätter. Hunden går på dagis så när jag jobbar så lämnar jag hunden där. Jobbar dock lite varierande tider så har hunden mycket hemma. Funkar jättebra. Kul att få en relation till en hund samtidigt som vi inte har möjlighet att ha egen hund just nu.
 
Intressant att mitt inlägg blivit borttaget?? Vad är otillåtet med att skriva att en älskat en sån lösning när en har hundra mil till avlastning med hunden? :confused:
 
Jag gjorde faktiskt liknande. Jag hade fått veta att jag var jätteallergisk mot hundar men längtan efter hund var stark. Jag svarade på en annons om dagmatte och blev hundens andra hem. Hunden var hos mig när de jobbade eller åkte bort över en helg och hon inte kunde följa med. Jag insåg att utan hund kan jag inte vara och att jag inte är allergisk mot alla hundar vilket egentligen var det jag ville kolla. Jag var dagmatte något år innan första egna hunden kom in i mitt liv :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp