Extrakorporeal shock wave terapi

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gulle__Fjun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 369
G

Gulle__Fjun

Någon som har hört talas om det eller kanske behandlat sig själv eller sin häst med det? Hjälper det?

Sv: Extrakorporeal shock wave terapi

Jag behandlade min ponny med det i fredags så tänkte bara kolla om någon annan behandlat sin häst med det om det visat sig ge effekt. Vi ska tillbaka på två behandlingar till. Vi gör den behandlingen med behandling i ryggen också.

Min ena häst har nyligen blivit behandlad med chockvågsbehandling. Har inte kunnat rida henne än ordentligt då hon har stått ett tag, men själv tycker jag att svullnaderna som behandlades har blivit mycket bättre, dvs minskat.

Vet inte om det var samma sak men 2001 behandlades min dåvarande häst på stenestads hästklinik med någonslags maskin för problem med sesamoiderna (de var urlakade på röntgen men blev mer "bentäta" [vitare] efter x antal behandlingar) Vet inte om det hjälpte men vet tyckte det. Fick behandlingen gratis eftersom maskinen var ny och de ville prova den.

Det var någon slags pekare de höll mot skadan och så small det som en kulspruta. Låter det som samma sak?

Joo det låter lite som samma sak. Söker man på shock wave på häst på google får man fram någon sida som förklarar det perfekt. Orkar inte leta fram länken nu.

min pappa gjorde just det där på sin sen i foten. :p han sa at det gjorde ont och var väldigt obehagligt. så frågan är om det är så bra att göra på häst??

Vet tre hästar som fått shockwave-behandling mot senskador. Två av dom är friskförklarade nu och den tredje togs bort pga annan skada.

Kan ju säga att min häst stod och njöt när hon fick denna behandling. Men när han som behandlade visade mig effekten, dvs lät mig ta på apparaten hoppade jag högt! Det gjorde skit ont, sen har man ju en lägre effekt på människor än hästar.

Det är ju klart att människor känner mer än hästar. Så är det ju med allt. men håller med, min ponny stod och sov när hon fick den behandlingen så jag tror att hon tyckte om det. Men gjorde det skadan bättre? Har det hjälpt någo? Eller är det bara slöseri med pengar? Jag tror nog att det hjälper om man tänker på vad den gör men samtidigt så blir jag osäker.

en av mina hästar är behandlade med stötvågor, den hade som 6 åring en gaffelbandsskada i ett bakben. Han var aldrig halt av den, men vi behandlade och han blev friskförklarad och arbetar nu för fullt. han behandlades 3 eller 4 ggr, med 2-3 v. mellanrum

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 091
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 955
Senast: Noxos
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
938
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Betäckning 2024 - föl 2025