Extrautfodring vid dåligt hull?

Linnea_

Trådstartare
Hej! Jag har en äldre b-ponny, 25 år på foder. Hon har egentligen inga problem med att hålla hullet just nu, men hon kan inte öka det heller trots att hon har fri tillgång på bra hö. Hon får inte i sig mer än 7-8 kg om dagen :o Så om jag skulle vilja att hon la på sig (eftersom hon går på lösdrift så måste hon ju ha hull nog att hålla värmen) eller om hon börjar tappa, vad ska jag ge henne för krafftfoder? Och gärna ungefär hur mycket som kan vara bra att börja med också. Just nu får hon 3 dl betfor om dagen, varje kväll. Är det bra? :confused: Enl. ägaren ger det mer för en smal häst än havre, men inte enl. en annan! Hjälp mig! :crazy:
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Min fröken som har svårt att hålla hullet får betfor, högfettshavre, krossad korn och lucernhack med extra olja och melass för annars äter hon inte.

I ditt fall skulle jag börja med att prova lucern i ngn form :)
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

En så gammal häst/ponny har större krav på foder och det är inte många som klarar sig på bara hö/ensilage i den åldern. En annan orsak än åldern kan vara att tänderna börja bli dåliga och det gör att hästen/ponnyn får svårt att mala sönder grovfoder och då inte kan tillgodogöra sig innehållet.

Korn är för häst magar det sämsta kraftfodret och om man ska ge extra är lusern det snällaste (men det är inte något kraftfoder utan ett grovfoder).

Gamla hästar brukar behöva hög halt av protein i sitt foder, vilket inte betfor har och högt energivärde. Så snäll gammelmat är lusern med lite olja. Är det tänderna som ställer till det så får man titta efter vad man ka få ihop för foder som är lätt tuggat alt inte behöver tuggas.
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Det är inte bara tänderna som medför dåligt upptag av grovfodret. Även matsmältningssystemets funktion försämras med åldern vilket medför att man måste tillskottsfodra extra med kraftfoder. Enligt boken "the older horse" säger man att betfor, vetekli och soja (säkert också potatisprotein) är fodermedel som är mycket lätta för gamla hästar att ta upp näringen i. Visst kan lusern vara bra, men eftersom det också är ett grovfoder torde det ha liknande effekt som mer hö eller ensilage för en gammal häst.

Jag föreslår därför att du fodrar med betfor och vetekli i första hand och lägger på extra för hästens försämrade förmåga att ta upp näringen i fodret. Tänk alltså som om hästen går i betydligt hårdare träning än den egentligen gör en foderstat baserad på mindre grovfoder än den egentligen får i sig.

När jag hade min gamla häst räknade jag med att han kunde ta upp näringen i en tredjedel av grovfodret han egentligen åt och lade därefter till betfor, soja och vetekli så att det täckte för en häst i hård träning (trots att pålle bara skrotade i hagen). Det var lagom för honom mellan 27-30 års ålder. Därefter föll han tyvärr ur vintertid ändå så han fick avsluta sina dagar när han var 32. Han (d-ponny) fick 0,5 kg (torrvikt) betfor och 300g vetekli under flera år, så då vet du på ett ungefär vilka mängder det kan handla om i vissa fall.

För att inte folk ska skrika sig hesa nu så vill jag säga att vissa hästar funkar på lusern även som gamla (min gamling blev dock mycket sjuk av det så det var inte att tänka på i hans fall).

Summa sumarum: Var inte rädd för att fodra på ganska ordentligt för att kompensera för hästens ålder. Det behöver gamlingarna många gånger.
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Det finns ett exsamensarbete som heter ÄLDRE HÄSTARS NÄRINGSBEHOV – EN FÄLTSTUDIE AV UTFODRING PÅ RIDSKOLA, som visserligen riktar in sig på ridskolehästar, men det står en del om äldre hästars behov.
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Tack så mycket. Det är verkligen en djungel! Kom gärna med fler förslag :)
Behöver all hjälp...
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Men läs igenom examensarbetet jag hänvisade till. Där står ju massor av källinfo om äldre hästars behov. Här i Sverige sägs det bara att dom kan behöva mer, men mer av vad och hur mycket finns det ingen som egentligen vet.

Saxat:

I Ralstons studie (1989) som tydde på att äldre hästar har en försämrad spjälkning av råprotein och fosfor, presenterades även en teori om att äldre hästar har ett minskat näringsupptag och/eller spjälkning.

Enligt Bertone (2006) kan den äldre hästen också behöva mer energi än den tidigare fått.

Ralston (1988) visade även att äldre hästar har en lägre plasmakoncentration av vitamin C än yngre hästar. Det rekommenderas därför att ge den äldre hästen tillskott av vitamin C för att på så vis kunna hjälpa den mot kroniska infektioner. Föreslagen mängd är 20 mg per dag uppdelat på två tillfällen (Ralston, 1999).


I svensk litteratur (Jansson 2010) står det att den äldre hästen utnyttjar fodrets näringsinnehåll sämre, men det finns inte angivet vad som förändras eller hur mycket näringsbehovet ökar. I andra svenska böcker (Planck & Rundgren, 2003; Attrell m. fl., 1994) nämns ingenting om den äldre hästens förändrade näringsbehov. Eftersom det inte finns tydliga riktlinjer för hur den äldre hästens foderstat behöver korrigeras kan det vara svårt att tillgodose det förändrade behovet innan hästen börjat tappa hull.


En studie gjord av Ralston (1996) tyder på att den äldre hästen inte behöver något specialfoder så länge den är i gott skick och inte har börjat tappa vikt eller muskelmassa.
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Jag antar att det är 3 dl torr betfor du menar som du sedan lägger i blöt? Om hästen tycker om betfor så tycker jag att du kan öka givan till minst det dubbla och efterhand kan du öka ändå mer. Betfor räknas som grovfoder så det är egentligen bara att ösa på så mycket som hästen äter och hullet tillåter för den får ju inte bli tjock. Du kan gärna ge morgon och kväll om du har möjlighet (eller eftermiddag och kväll om det fungerar bättre) det är bättre för hästens näringsupptag att få flera gånger om dagen. Eftersom det trots allt handlar om en b-ponny så hade jag sköljt ur iallafall endel av sockret. Det gör du enkelt genom att hälla av vattnet som du blötlade betforn i när betforn har svällt färdigt och sedan byter du vatten några gånger. Ska man vara riktigt noga och få bort allt sockret så byter man vatten tills vattnet är klart. Visserligen ger socker energi men det kan tyvärr också ge fång om man har otur och på en så gammal ponny så hade jag inte chansat, eller jag hade inte chansat på en ponny överhuvudtaget.

Hur har du det med mineralerna? Får hästen något mineralfoder? Det är viktigt att hästen får tillräckligt med vitaminer och mineraler för att hålla bra hull. Selen finns överhuvudtaget inte i svenskt grovfoder så det måste man tillsätta men ofta blir kvoterna fel så att mineraler behöver tillsättas för den skull.
Har du någon analys på grovfodret så att du vet vad hästen får i sig av de 7-8 kg den äter på ett dygn?
 
Sv: Extrautfodring vid dåligt hull?

Ja, 3 dl när den är torr. 9 -10dl vatten. . Bra råd, eftersom jag ju redan har betfor som ska användas. Eftsrom fler verkar rekomdera betfor kör jag på det, med ökad giva. Vad är det som är bra med betfor om man tar bort nästan allt socker?
Hon har en salt/mineralsten i hagen som de kan slicka på. Tyvärr ingen analys, kan kanske kolla med stallägaren som är den som själv skördar höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Habina
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 533
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp