Extrem nare i skolan

Tack för era svar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg men det handlar alltså om slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord), han mer eller mindre suger på läpparna. Hela tiden. Spelar ingen roll vad vi gör eller säger.
Ang. salvor har vi bra salvor som fungerar men de hinner ju aldrig verka tillräckligt eftersom det kommer en ny skoldag direkt igen. När det är lov försvinner det ju som sagt, både för att han slutar slicka men också för att salvorna hinner göra sitt.

Min fråga var eg. vad det kan vara som gör att det blossar ut så i skolan men inte hemma?
Ni skriver allergier, men vad skulle han kunna vara allergisk mot i skolan som inte finns hemma?
Det kan ju vara just koncentration och att det är mer i skolan än hemma. Mer rörelse, mer koncentration, mer vänner, mer ute när det är kallt på fukten, så en omedveten vana förstärks helt enkelt och eksemet förvärras av utevistelsen, i kombination. Ni är också hemma och påminner om att han inte får slicka?

Kan ni försöka byta hans vana mot en annan mindre skadlig?

Tex ngn slags pryl att pilla med (en sådan där fidget (inte spinner utan en tangle (googla fidget tangle)), tugga på pennan (kanske inte jättebra men kanske lättare att sluta med sedan). Vårt barn har ju en hopplös vana att suga på stropparna på munkjackan... (läbbigt men hittills vad jag märkt oskadligt även om vi tjatar) jag bet på pennan... (det gjorde halva klassen, undrans hur nyttigt blyerts är men vi verkar ha överlevt.) (det verkar faktiskt rent av finnas tuggfidgets för barn, så vanligt verkar det vara.)

Det är ju väldigt svårt att bara sluta med en omedveten vana när man måste koncentrera sig, liksom bara vara stilla och energin växer. Men att kanalisera "energin" till någonting annat kan vara lättare?
 
Senast ändrad:
slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord),

Tror inte ordet behöver vara lokal, men kanske betydelsen. Jag hade nare när jag var liten, men det kunde vara lite varstans, dvs man fick tex nariga kinder av kylan och vinden. Typ köldsprickor av vind på händer eller kinder.
 
Är nare när man är narig? Jag tänker dermatit, men så vi pratar samma språk. Kan det vara allergi? Något han äter? Som salva skulle kan det vara värt att prova eucerin aquaphor, men viktigast att hitta orsaken såklart.
Har inget tips ang att få bort ovanan att suga på läpparna men instämmer att Eucerin Aquaphor absolut borde vara värd att prövas för er.
Det är inget vatten i den och gjord för extrem torr hud i kallt klimat. Dessutom genomskinlig så det dyns inte att man har smort sig med den.
Min son var väldigt torr om läppar, haka och kinder förra vinter, det blev värre ju kallare det var. Ingen salva jag hade hemma hjälpte (olika salvor för läppar, decubal, bepanthen, olika hudcremer från apoteket mm) så jag bad om hjälp på apoteket och fick då tips om ovan nämnda salva. Smorde honom morgon och kväll och problemen försvann i stort sett på en gång. Nu har jag den alltid hemma och smörjer honom på kvällen vintertid. Är det kallare ute blir han torrare och jag får smörja på morgonen också. Det är en liten förpackning men den är väldigt dryg och lätt värt pengarna! Ett stort plus är att den inte svider, vilket många andra crèmer kan göra på så pass irriterad hud.
 
Jag hade exakt samma problem som liten, skulle inte förvåna mig om någon kallade mig Rudolf :p Det var extremt ett tag.
För min del var det både kyla och att jag slickade, sen gjorde det ju bara ondare och jag fick slicka för att lindra lite, men det blev ju såklart bara värre :crazy: Det var skitjobbigt.
Jag skulle tro på att försöka lindra smärtan/kliandet så att man inte behöver slicka, såsom ni gör, och sedan är det ren vana också. Man behöver lära sig att inte slicka runt munnen så mycket.
Tyvärr inte så enkelt gjort alltså. Men jag skulle också tro att det växer bort, man slutar till slut att slicka så mycket runt munnen. Kan dock trösta med att det värsta var nog bara ett par/några vintrar om jag inte minns fel.

Tillägg: Det behöver inte vara något problem som orsakar det tänker jag. Det kan lätt vara att barnet snorar lite ute och slickar bort det (som barn med noll tid för att torka bort sånt där genomskinligt snor gör :p), bam, det börjar klia. Man blir lätt distraherad av lekar som liten också och glömmer bort att man inte skulle slicka runt munnen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp