Extremt frusna hästar

Jag har en som är väldigt frusen. Han har varit det så länge jag haft honom. Han har tunn päls och är överlag en väldigt känslig individ.

Min frusna herre har alltid alltid halstäcke vid regn, så sant det inte är mitt på sommaren (då har han insekttäcke). Det gör att hans man ser förskräcklig ut men viktigare att vara varm än hårfager... Blir han våt på halsen så ställer han sig under ett träd och står där och blir stel och iskall till jag räddar honom... Vid mycket regn får han alltid ett tunnt/tjockt stalltäcke under regntäcket, det hjälper. Tex Amigo 150 eller 300 g beroende på temp. Ett regntäcke blir som en kylfilt när det är blött. Han kan aldrig ha bara regntäcke vid ihållande regn. På vintern är det lager på lager och magvärmare.

Men med bra täckning är det extremt sällan att han fryser så han skakar, och det är lite konstigt att alla dina hästar gör det... Är det särskilt blåsigt där du bor? Vind och regn är det värsta, hästar klarar torr kyla mycket bättre.

Om du har uteslutit att hästarna är sjuka och de fryser trots varma täcken med hals så hade jag byggt en ligghall så de kan komma undan vind och regn. De måste ju få vara ute, ska man ha dem inne varje gång det regnar blir det inte ofta de får gå ut. :p
 
Två av våra hästar är sådär frusna. Jag måste också ständigt ha koll på SMHI.
Ska det regna och blåsa så är det det tjockaste vintertäcket som gäller och kortare utevistelse den dagen, annars står de och spänner sig och får ont i ryggen medan de övriga är helt oberörda. Jag tror att det är som med människor, en del är frusnare än andra och dessa får man hjälpa.
 
Jag har tvärtom problemet med min häst d v s hon har en ryggdiagnos och är känslig över ryggen för regn och blåst MEN hon fryser inte utan är ganska varm av sig och sätter mycket päls för att vara halvblod. Ett jäkla dilemma med hur man ska täcka i det läget. För täcka måste jag om det finns risk för regn. Är nog lika mycket av ett SMHI-freak som du är @Emiro. :D
Iallafall under den här årstiden när det är ömsom sol och hyfsat varmt och sekunden senare ösregnar det på tvären. Jäkla väder till att inte kunna bestämma sig. :angel:
 
@Speedway tänk om man fick en liten peng för varje gång man kollar SMHI, då kanske man kunde ta med sig fryslortarna på solsemester under den regniga perioden av året? :D
Vår ena frusna häst är en New Forest som sätter den fånigaste lilla vinterpäls man kan tänka sig. Som en liten sammetspyjamas liksom. Märkligt.
 
@Speedway tänk om man fick en liten peng för varje gång man kollar SMHI, då kanske man kunde ta med sig fryslortarna på solsemester under den regniga perioden av året? :D
Vår ena frusna häst är en New Forest som sätter den fånigaste lilla vinterpäls man kan tänka sig. Som en liten sammetspyjamas liksom. Märkligt.
Som hästägare blir man nog rätt besatt av vädret :D Min man köpt till o med en väderstation till mig, för han tyckte att jag var alldeles för besatt av vädret. Han fattade ju inte att det var vädret dagen efter man är intresserad av (som hästägare) Hade jag inte haft hästar hade jag inte brytt mig alls om vädret faktiskt
 
Som hästägare blir man nog rätt besatt av vädret :D Min man köpt till o med en väderstation till mig, för han tyckte att jag var alldeles för besatt av vädret. Han fattade ju inte att det var vädret dagen efter man är intresserad av (som hästägare) Hade jag inte haft hästar hade jag inte brytt mig alls om vädret faktiskt
Det har du rätt i, har inte tänkt på det, men vädret skulle inte intressera mig heller om jag inte behövde bry mig om hästarna.
Vi har dessutom några på box och några på lösdrift så jag måste veta vad det är för väder dygnet runt. O_o
Lite besatt kanske...ja...:p
 
Det har du rätt i, har inte tänkt på det, men vädret skulle inte intressera mig heller om jag inte behövde bry mig om hästarna.
Vi har dessutom några på box och några på lösdrift så jag måste veta vad det är för väder dygnet runt. O_o
Lite besatt kanske...ja...:p
Då kanske en väderstation kan vara något för dig? ;) Man får veta precis allt om vädret.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
852
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 287
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 604
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp