Extremt frusna hästar

et_flickan

Trådstartare
Hur frusen är eran häst?

Själv har jag en häst som inte klarar av regn och blåst. Igår hade det regnat hela dagen verkligen spöregnat. Gick hem från jobbet vid fem för att äta och såg då att hon stod med huvudet nere i marken och tyckte inte om vädret.
Gick då ut för att hämta henne men jag fick inte komma nära henne. Hon stod och skakade och flyttade på sig så fort jag skulle ta på henne grimman. Såg ju att hon frös så jag hade bestämt mig att in skulle hon. När jag väl fick på henne grimman så va det bara att gå in men henne, tog väll ca 15 minuter att ens få klappa henne på halsen.

Hon fick ett varmt och skönt fleecetäcke på sig. Hon va inte ens blöt under täcket men täcket är väll kallt ändå jag vet inte varför hon frös så.

Idag har hon sitt tunna vintertäcke så sig ute så förhoppningsvis fryser hon inte, vill absolut inte ha henne inne hela dagarna bara för att det regnar.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag har en arab som fryser väldigt mycket. Men bara om hon blir fuktig av regn. Då skakar hela hon och kan knappt gå. Jag får inte fånga henne då heller. Men så fort hon har fått på sig sitt mysiga täcke går hon in i vindskjulet och väntar på att hon ska bli varm... Sen är det full fart på henne igen :D
 
Sv: Extremt frusna hästar

Har själv haft en sådan. Det var fullblod i hennes stam lite längre bak i leden.
Jag kunde inte ha på henne ofodrade regntäcke för de blir djävulskt kalla på undersidan när det regnar. Hon fick ha ett tunnare vintetäcke typ med 150 gr fyllning.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Har en nordis, bruks med ganska rejäl päls, dock är hon ju klippt och börjar bli till åren, samt har varit stel i ryggen så jag är lite rädd om henne så att hon inte blir kall.

Hon är eg. inte alls frusen av sig, har aldrig sett henne frysa, men nu natten som varit har hon haft ett fleecefodrat regntäcke på sig då dom faktiskt fick gå ute över natten och eftersom hon var svettig efter ridturen.
Det var ju typ 8 grader i natt och nu på morgonen kom iskalla regnskurar så jag tyckte det var bra att hon fick ha täcke. De andra bägge hade med täcke på sig.

Var uppe och kollade till henne nu i middags och hon var pigg och glad, var inte blöt och alldeles lagom varm (sval men ändå inte kall så att säga), så hon fick ha täcket på. De andra två hästarna med.

I natt ska dom få gå in, då tar vi ju av täcket. Står dom inne på natten får hon även gå ut utan täcke på dan, för så pass håller ju pälsen för och dom har mat att äta hela tiden.

Men jag hade ju hellre bäddat in hästen i täcken om den fryser och låtit den gå ut än att ha den inne hela dygnet.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag har en väldigt frusen häst (halvblod), och fick skäll här i en annan tråd (den försvann i kraschen) för att jag lagt på henne täcke redan i augusti. Ett ofodrat regntäcke. Det gjorde jag för att när jag hämtade henne i hagen en dag när det regnade och var 16 grader varmt, så stod hon och skakade som ett asplöv. Jag la på täcke efter täcke och först efter 15min la sig kölden.
nu har hon ett regntäcke med tunt bomullsfoder och det funkar bra, har dock köpt nya rejäla och varma vintertäcken till henne.

Kan tillägga att damen inte heller sätter någon vinterpäls att tala om.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Men jag hade ju hellre bäddat in hästen i täcken om den fryser och låtit den gå ut än att ha den inne hela dygnet.

Jo kanske jag skulle ha gjort men dom brukar ändå gå in vid 7 så jag tyckte att 2 timmar mer inne spelar ingen roll. Dom går ut vid 6 på morgonen ungefär. Sen regnade det hela dagen och hon hade ju blivit blöt igen och fortsatt frysa, nej då har jag henne hellre inne.

Men idag får hon gå ute när hon har sitt varma täcke på sig hur mkt det än regnar. Har gett dom lite extra hö ute. Hästar håller ju lättare värmen om dom har nått att äta har jag hört.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Min har faktiskt satt lite vinterpäls.

På vintrarna fryser hon aldrig. Hur kallt det än är så kyla tål hon verkligen. Då brukar det räcka med ett tjockt vintertäcke ute.

Har ett väldigt kallt stall också, en gammal lada med stora springor i träväggarna så ventilation har vi ju, blir aldrig dålig luft där inne :p
 
Sv: Extremt frusna hästar

Ursäkta att jag frågar, men här fins flera inlägg där man skriver om täcken hit och dit samt fyllning för dessa. Men faktum är, att den största energi och värmekällan faktiskt är MAT. Kanske behöver era pållar mera mat, det går åt mera energi vid dåligt väder inte tjockare täcken.:crazy:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag ser till att min häst alltid har hö ute eftersom hon är såhär frusen. Idag har dom inte rört höet så tydligen vill dom inte äta.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Min pålle får fri tillgång till hö och även kraftfoder, så mat beror det inte på i det här fallet...
Men kan det finnas några andra anledningar?
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag har hört att hästar inte fryser lika mycket om dom står o tuggar på något o om dom e kalla vid roten av öronen så fryser hela hästen..
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet ju inte vart du bor, men tror du inte att det kanske var något annat fel på henne? Så kallt är det inte. Hästar är gjorda för att gå utomhus och så länge det inte är 20 grader kallt så är det ingen fara (så länge dom inte är klippta eller undernärda) Hade hon verkligen frusit så mycket hade hon väl velat komma in, inte gå ifrån dig? Istället för att lägga på henne täcke, ge henne ett kilo extra hö i hagen, så länge dom har mat så fryser dom inte. Mina hästar går ute dygnet runt från Mars-November och dom har aldrig täcken på sig, bara om jag måste klippa dom eller när dom ska iväg på tävling och inte ska smutsa ner sig. Deras ämnesomsättning är gjord så att så länge kroppen arbetar (hästen äter) så håller dom sig varma.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Det är ju inte konstigt att hon inte sätter någon vinterpäls om du börjar täcka henne redan i Augusti.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Hej!
Har ett arabsto som är EXTREMT frusen..
Första gången när ja märkte att hon var frusen så var det mitt i sommaren, det regnade lite, liksom inge märkvärdigt...
Så gick ja ned till stallet och tyckte att hon stod lite märkligt, hon stod liksom med benen under sig och huvudet nedåt..
så ja vart juh skit rädd och sprang till henne, försökte att få med henne men hon vägrade att gå... så ja sprang upp för att hämta grimma och fick nästan dra in henne, hon skakade så mycket att hon knappt kunde gå.. *stackarn*, så nu får hon ha regn eller vintertäcke så fort det börjar regna även på sommaren...
hon fryser så fort det börjar regna och blåsa lite....

//C
 
Sv: Extremt frusna hästar

En högst egen teori varför en del hästar fryser mer än andra

Jag tror att det är nåt "fel" på dessa hästar..vad det är kan jag inte säga.

Har haft så många hästar i mitt stall och det som "syns" på fryslortarna att dom inte mår 100 bra....Mitt eget exemsto var så frusen första året jag hade henne och hon kunde övht inte ens vara ute knappt vid sommarregn utan att huttra o spänna sig...NU är det inga problem

Jag har hästar som knappt har vinterpäls, dom fryser aldrig , inte ens om det regnar.

Om vi går tillbaka till min eksemdonna så hade hon väldigt lång o sträv päls på vintern, nåt som försvunnit de sista 2 åren...även bättre med eksemen...min teori är magen....och kanske upptaget av näring.

nu vimsade jag iväg lite, men en "normal" häst fryser inte.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Håller med till 100%! Jag har haft allt från shettis till new forest och halvblod och aldrig varit med om att dom frusit av regn när det är 16 grader varmt! Då är det något som är allvarligt fel. Som sagt, ge dom mer mat ist. Ta sen en titt på hur många hästar som dör varje år av värmeslag gentemot hur många som fryser ihjäl i sverige! Låt hästarna va hästar o bädda inte in dom som små barn!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Hon har en känslig rygg det är det ända felet jag vet annars är hon kollad överallt. Har alltid hö i hagen, är tebax på jobbet och innan jag gick fick dom hö att tugga på. Bor i Värmland och här har det regnat flera dagar i rad, verkligen spöregnat och blåser gör det. Som jag skrev så är hon inte känslig för kyla utan för vind och regn.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: MiniLi
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp