Extremt frusna hästar

Sv: Extremt frusna hästar

Jag gillar inte heller generaliseringen att "för att" det är fullblod så innebär det att den per automatik är känsligare och mer "berättigad" att frysa.


Precis så tycker jag med! Och bara för att det är en islandshäst så är den ber berättigad till att vara varm med mkt päls!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Det skulle ju kunna bero på att i regelär fullblod tunnare i pälsen och huden = mer frusna och isisar är gjorda för att bo i kallt klimat och har således tjockre päls osv,osv.
Givetvis måste man inse att det finns undantag som bekräftar reglerna hos dem också.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Japp! :bow: :bow: :bow:

Håller med....Ju höger i blodet, destomer finlemmad, tunnarepäls/hud osv.

Med detta menar jag inte att alla Araber faller döda ner vid temeraturer under +15, men generellt är full och halvblod frusnare är kallblod, islänningar och liknande
 
Sv: Extremt frusna hästar

Fast det jag menar är att det resonemanget används som en grav ursäkt att i vart och vartannat fall täcka sitt fullblod i x lager täcken - för ATT. samtidigt ställer man frågor hur folk täckar sina hästar i x antal grader, vilka täcken som hästen inför vintern PLANERAS ha i x antal grader, osv osv.

Ingen verkar ens KOLLA om hästen fryser eller ej. Jag tror ärligt talat inte ens hälften vet hur man ser om en häst fryser. Eller BRYR sig att kolla, man bestämmer bara att "det här tjocka täcket ser gosigt ut, det ska han ha!"
Är det någon som VET hur det påverkar hästen att vara för varm? det är oerhört skadligt för den, kan vara både aptit hämmande och uttorkande, för att inte tala om fruktansvärt obehagligt. Men folk antar att hästar fryser som de själva, så de vill inte ens ta i tanken att hästen faktiskt kan bli för VARM för att vara bekväm, i ett för tjockt eller för väderleken eller individen opassande täcke. Är det vinter och kallt i människoögon så ska det banne mig vara det för hästen också.....

tycker det är sorgligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt frusna hästar

Man vill kanske inte vänta tills hästen fryser och är stel i varje muskel i kroppen?

Att fråga är väl ett jättebra sätt att få lite koll och inte övertäcka.
Går de andra i stallet i regntäcke kanske min inte behöver sitt vintertäcke?

Det måste inte alltid vara åt andra hållet.

Att bli varm är skadligt, att bli kall likaså.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Dessutom bör man ha ett så pass bra täcke att det andas och ventileras. Då är risken för överhettning inte så stor.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Ja det är utmärkt att fråga precis som du säger.

många frågar inte, eller frågar fast har redan bestämt sig.

det är ju en sak att inte vilja att ens häst blir nedkyld. en annan att vara så extremt rädd för det att man tappar allt sunt förnuft och tror att den behöver 100 tals gram för att man själv tycker det är ruggigt.

det bästa är att läsa på om hur hästen fungerar fysiskt under värme och kyla. och som du säger - fråga.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Fast det jag menar är att det resonemanget används som en grav ursäkt att i vart och vartannat fall täcka sitt fullblod i x lager täcken - för ATT. samtidigt ställer man frågor hur folk täckar sina hästar i x antal grader, vilka täcken som hästen inför vintern PLANERAS ha i x antal grader, osv osv.

Ingen verkar ens KOLLA om hästen fryser eller ej. Jag tror ärligt talat inte ens hälften vet hur man ser om en häst fryser. Eller BRYR sig att kolla, man bestämmer bara att "det här tjocka täcket ser gosigt ut, det ska han ha!"
Är det någon som VET hur det påverkar hästen att vara för varm? det är oerhört skadligt för den, kan vara både aptit hämmande och uttorkande, för att inte tala om fruktansvärt obehagligt. Men folk antar att hästar fryser som de själva, så de vill inte ens ta i tanken att hästen faktiskt kan bli för VARM för att vara bekväm, i ett för tjockt eller för väderleken eller individen opassande täcke. Är det vinter och kallt i människoögon så ska det banne mig vara det för hästen också.....

tycker det är sorgligt.

Jag kan säga att jag är väldigt frusen, men å andra sidan vet jag att det är mig det är fel på och tror inte automatiskt att alla andra inkl. min häst också fryser.
Jag såg att min häst frös= täcke på. Om ni påstår att en häst som står och skakar så att skinnet håller på att ramla av inte fryser (fast det är 16 grader varmt, dock regn), så vet jag inte hur man ska kunna se det.

Skakningar när man fryser uppkommer för att alstra energi, dvs värme, jag antar att detta är samma fenomen på hästar (kanske dumt av mig).
De dagar det har varit strålande sol har hon inte haft det på sig, det är bara mot regnet det ska skydda (ofodrat regntäcke).
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag har en andalusier, tre fullblods araber, en welsh och en shettis, ingen har täcke på, de går alla på lösdrift :)
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag kan tala om för dig att min häst är inte van att stå inne i ett varmt stall mycket, hon är ute från 8.00 - ca 20-00 vid bra väder och ute hela dygnet på sommaren.
Att hon sedan fryser (stod och skakade, JA) vid 16 grader och regn har väl med henne att göra.
Om du nu har studerat hästar så förbaskat mycket och bra, borde du veta att ALLA individer är olika (precis som oss människor) vissa är mer frusna.
Dessutom borde du ha i åtanke att mycket av "vildhästen" är bortavlat, våra tävlingshästar är inte lika tåliga som vildhästarna var en gång i tiden.

Jag försöker också låta min häst vara häst så mycket som det går, men jag låter henne inte stå och frysa bara för att "vilhästar klarar mycket mer kyla än så här", givetvis får hon täcke på sig då, även om det skulle vara mitt i sommaren.

Så länge hästarna mår bra och man inte skadar dem kan man väl få göra som man vill. Det är ju trots allt hästarnas bästa vi ser till (iaf jag).
Vad du sen sett för konstiga fall hos veterinären för att folk trodde att hästen frös, vet inte jag, men jag har också jobbat hos veterinär och inte sett ett enda fall av ngt sådant...

Jag har en häst som är precis lika dan som din häst som du berättar om...
Jag behöver redan täcka henne så fort det regnar eller blåser, ja när det är kyligt ute...
SÅ jag vet exakt hur det är...:smirk:
Det är många som inte förstår att vi försöker att inte ha täke på dem så länge det går, men som du skriver så kan man inte skita i att sätta på dom täke när det är kallt ute, för att se om dom kan få vinterpäls, man kan inte låta dom stå i hagen och frysa ihjäl...
så jag vet pricis hur du har det..

Ha det gott..

//C
 
Sv: Extremt frusna hästar

Trevligt att fler har förstått att hästar faktiskt , tro det eller ej, kan frysa.
Min är dessutom av äldre årsmodell och jag har inga som helst planer på att hon ska gå och bli stel i kylan. Har hon blivit övertäckad i sin ungdom är det nog lite sent att göra ngt åt det nu, och jag vill som sagt inte "vänta och se". Nu har hon täcke och så ska det förbli (iaf vid kallt och blött väder).
 
Sv: Extremt frusna hästar

När hästen står blickstilla o inte rör sej, så gör den det för att inte göra sej av med energi. Energi som behövs, för att hålla kroppsvärmen uppe. :d Bra att veta kanske. Då kan man ju välja att kanske dra på ett täcke. Det som påverkar våra hästar mest, är blöta i samband med vind=usch, fy och väldans kallt. :eek: Jag brukar försöka se till att täcka mina små ligister då, om dom inte har nånstans att gå in.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag kan säga att jag är väldigt frusen, men å andra sidan vet jag att det är mig det är fel på och tror inte automatiskt att alla andra inkl. min häst också fryser.
Jag såg att min häst frös= täcke på. Om ni påstår att en häst som står och skakar så att skinnet håller på att ramla av inte fryser (fast det är 16 grader varmt, dock regn), så vet jag inte hur man ska kunna se det.

Skakningar när man fryser uppkommer för att alstra energi, dvs värme, jag antar att detta är samma fenomen på hästar (kanske dumt av mig).
De dagar det har varit strålande sol har hon inte haft det på sig, det är bara mot regnet det ska skydda (ofodrat regntäcke).


Du får gärna säga du till mig, "vi" är ej nödvändigt :D

Jag har aldrig påstått det du skriver ovan. ej heller riktat mig till dig personligen, mina inlägg är riktade helt allmänt och generellt. Jag har ingen tvivel om att tex trådskaparens häst fryser och behöver vara täckad, det har jag också svarat henne. Det jag säger är att det finns många som tror att deras hästar är extremt frusna och behöver massor med täcken, som de lägger på i förebyggande syfte utan att ens faktistk veta om hästen skulle frysa med ett tunnare eller med ett lager täcke mindre.

det låter som du har en vettig syn på det hela och använder täcke med sunt förnuft, som det bör användas.

jag är mycket verbal när det gäller täckande och täckesfrågor på forumet i största allmänhet, för det är ett ämne som berör mig och jag tycker som jag tidigare sagt och förklarat att man ser väldigt mycket skit och oförstånd runt det hela. Jag vet många personer både på forumet och i verkliga livet som är inne på sin 3:e/4:e häst, och alla dessa hästar går täckade i 300-500 grams täcken i oktober i södra och mellersta sverige, och anses behöva det för de är "känsliga" eller har "rygg problem" osv osv. Det är väldigt oroande i mina ögon när det helt klart är en trend hos en och samma hästägare, och har betydligt mindre att göra med att hästen faktiskt verkligen behöver det, konstaterat och bekräftat fryser.
Det är även ett faktum att täckes industrin är en million industri intäktsmässigt som kammat hem millioner och åter millioner genom sin framåtmarscherande bana de senaste 10 åren, och det ska man också vara medveten om spelar roll i "allmänhetens ögon" och den generella uppfattningen som råder runt behovet täcken på häst i 2006 års sverige.

Nu har tråden surrat iväg lite och felet är väl delvis mitt så jag återgår till ordningen. Jag vill inget annat än att bara få alla att ta reda på hur hästen funkar och KOLLA innan man slänger på täcken hit och dit, och bekräfta att hästen verkligen fryser.

Jag använder som sagt själv täcken på hästen som även är klipptm så mina starka åsikter runt det hela innebär INTE att jag är en barfota persona au naturel för hästen i alla väder - långt därifrån. Men jag anser mig ha kunskap och vett om hur hästen fungerar i kyla och olika väder, och om täckningarnas både fördelar och nackdelar och risker med både under och över täckning.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt frusna hästar

Mitt inlägg var väl inte direkt menat till lbara dig heller utan mer allmänt, blev väl bara att jag klickade på "din" svaraknapp.
Jag har själv svårt för människor som förmänskligar och daltar med sina hästar, låt dem få vara häst i den mån det går.

Men jag blir lite sur när man blir påhoppad här på buke bara för att man la på sin frysande häst täcke i augusti (det regnade). Att jag dessutom fick lära mig att hästar inte fryser var väl en bonus antar jag.

Jag gillar det inte själv, har aldrig någonsin haft täcke på en häst så tidigt, men uppenbarligen frös hon och jag är rädd om henne så täcket åkte på.

Bra att någon förstår att jag fattar vad jag sysslar med, det är inte så att hon har tre 300gramstäcken på sig nu, utan går fortfarande med ett ofodrat regntäcke.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: MiniLi
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp