Extremt kort sadel, finns det?

Sv: Extremt kort sadel, finns det?

För det första ser ju sadeln ut att sitta förskräckligt.

För det andra skulle jag gärna se att ryttaren längde sina stigläder några hål.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

fick inte med bilden av nån anledning :/.
32748858.jpg

Hur hög är hästen?
sadeln ser ju jättestor ut??? även för stor ut för ryttaren nästan.
bomsadel eller?

jag tror att jag kanske skulle få in benen sådär mot sidan om jag kortate stiglädren för mkt och vinklade ut tårna/släppte knäna men det känns inte som att det är riktigt så man ska sitta heller...
skitsvårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

Hur känns det att sitta upp på en ''vanlig'' häst om man ridit isis länge och med sådan sits? Blir det konstigt att försöka sluta om?


Jag rider nu efter många år på islandshäst även storhäst någon gång i veckan. Jag upplever inte problemet med att ha skänkeln nära hästen varken på isisen eller på dom stora bruna jag rider. Fast jag kanske inte ridit med just så "utåtstående" ben.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

jag har speciella stigbyglar från sprenger som gör att man hamnar närmare hästen med foten :)
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

ja det kan ju vara just islands stigbyglarna som ställer till det men de är ju gjorda så att stiglädren hänger rakt ner iställt för att vridas som med vanliga men ioch med vridningen så tvingar man in tån lite vilket inte islandshsstigbyglarna hjälper till med.

ursäkta stavfelen skirver slarvigt nu.

jag red arab häromveckan och det var en enorm skillnad, jag kunde ligga emot mkt mer naturligt och lätt med benen och då var hästen ganska liten en då.
och jag hade samma sadel ska kanske sägas med.
man har lixom kontakt med hästen även med underskänkeln det har man inte på samma sätt på mindre hästar eftersom människans ben är så långa i förhållande till hästens str.

cimg0018_169670693.jpg
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

det är en bomlös sadel, hästen var under inridning och det var första uteritten där av dom lite kortare stiglädrena, hade ryttaren i foto ögonblicket tagit ner hälen dit den ska vara så hade hennes sits varit bättre, hästen är 117cm hög. hästen kunde lätt bära sig i form och hade inget större besvär med att sadeln låg lite på bogarna, det var alternativen 1; ha sadeln med fria bogar men tyngd punkten från ryttaren för långt bak (få effekten av en sadel i bakvikt och hästen får ont i korset), eller ha ryttaren där hästen kunde bära upp en rätt och lätt dock med sadeln lite på bogarna.

och varför är det fel att vinkla ut knäna lite för att få en bra sits? måste jag till och med göra på min häst(sv halvblod) när jag rider dressyr i min djupa hoppsadel. kniper man med knäna så åker vaden ut direkt på nästan alla hästar som inte är super smala.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

vad är det för bomlös sadel?
ser ut som att om den varit i en str mindre eller två så hade den varit lagom för ryttaren och hästen så hade ni sluppit lägga den för långt fram.
 
Sv: Extremt kort sadel, finns det?

det är en eric thomas med fårskinn, 17 i sitsen så den skulle kunna användas till de andra hästarna också. och det är främst sitsen man ändrar när man byter mellan storlekarna, en 16 hade antagligen varit lika lång.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 518
Senast: ylvalill
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 422
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp