F-skattsedel

DressyrMupp

Trådstartare
Ni som har eget företag och F-skattesedel hur ligger era avgifter förutom gängse skatt ?
Hur många procent betalar ni i sociala avgifter och vad är tvunget enligt lag att betala i andra försäkringar, a-kasse avgifter el dylikt (om det är lag på att betala dessa ?)

Haft en diskussion med en fd hovslagare som haft eget som påstår att det bara är skatt som enligt lag är tvunget att betalas och inget annat....
Låter för mig konstigt då jag tror att man är tvungen att betala sociala avgifter till pension mm.

Typ 31 % skatt och 25% sociala avgifter ....ELLER ?

(snälla....be mig INTE att söka ! Måste få svar kvickt !)

Sv: F-skattsedel

Ni som har eget företag och F-skattesedel hur ligger era avgifter förutom gängse skatt ?
Hur många procent betalar ni i sociala avgifter och vad är tvunget enligt lag att betala i andra försäkringar, a-kasse avgifter el dylikt (om det är lag på att betala dessa ?)

Haft en diskussion med en fd hovslagare som haft eget som påstår att det bara är skatt som enligt lag är tvunget att betalas och inget annat....
Låter för mig konstigt då jag tror att man är tvungen att betala sociala avgifter till pension mm.

Typ 31 % skatt och 25% sociala avgifter ....ELLER ?

(snälla....be mig INTE att söka ! Måste få svar kvickt !)

Det beror på företagsform. För en enskild firma betalar du skatt på resultatet dvs vinsten. I den skatten innehålls sociala avgifter.

Beroende på vilka andra inkomster du har så kommer skattesatsen att bli helt olika. Har man inga andra inkomster och en rimlig vinst så betalar man lite i skatt (runt 35%?), har man andra inkomster kan skattesatsen braka iväg till (runt 75%) har jag för mig.

Men om det är som du säger en enskild firma utan andra inkomster och är hovslagare som det diskuterades....

Säg att du verkar, skor runt om med en kostnad av 1.150:- inkl resa och material per häst och att du skor 3 häst p/dag 5 dag/vecka så blir det exkl skatt el egenavgifter ca 69.ooo:- i månaden.....visst ska matrial och resa, bil betalas men ändå :confused:

Menar du att det bara blir 35% skattavdrag på detta och inga egen, sociala avgifter alls ?
Vem betalar dennes pension, sjukförsäkring mm då ?

Läser man på skatteverkets sida om f-skatt och egenavg så sägs det bara att egenavg. är på ca 25% men inget lagstadgat SKA DRAS AV EGENAVG: .....

Senast ändrad:

Dels är det skatt på vinsten i företaget (vilket nog går utanför din fråga)

F-skattsedelinnehavaren betalar själv in sin inkomstskatt och därtill också egenavgiften. Egenavgiften är tillsammans med allmän löneavgift 30,71 procent, något lägre än arbetsgivaravgiften alltså.

Då blir det ca 60% totalavdrag för att komma till vad som blir över i plånboken i månaden i runda tal då ?
Skatt ca 30% och egenavg. 30%.

Med modifikation.

Ett enkelt exempel: en anställd har lön på 30 000 kr. För arbetsgivaren kostar det 44 493 kr, exkl. försäkringar och pension och andra lustigheter som sjukdom. 30 000 kr i lön, för enkelhetens skull; 12 % i semesterersättning. 33 600 kr. Tillkommer arbetsgivaravgift om 32,42 %. Hej! så roligt det är att driva eget företag!

Vill man ha ännu roligare ska man titta på hur mycket som egentligen hamnar i plånboken, d v s efter inkomsskatt. Om man ska räkna grovt hamnar ungefär hälften av arbetsgivarens kostnad för lön i fickan på löntagaren.

Senast ändrad:

Egenavgifterna är avdragsgilla så det är inte riktigt så enkelt.

Men ditt räkneexempel är lite tokigt. Låt säga att det är 3 skoningar/dag, 5 dagar/vecka för 1150 kr inkl moms. Jag är också ganska grovt uppskattande nedan...

Per skoning avgår:
Moms 230 kr
Skor och söm 100 kr
Avskrivning verktyg 50 kr

Då återstår 770 kr per skoning * 3 = 2310 kr/dag.

Sedan tillkommer övriga kostnader för bokföring, bil, mobiltelefoni, kontorsmaterial m.m m.m. m.m.

Låt säga att man gör ett netto på runt 35000 per månad. Avdrag 25% ger beskattningsbart 26250 kr. Egenavgift 30,71% + kommunalskatt ca 31% ger skatt på 26250 x 0.62 = 16275 kr. Tjänar man mer tillkommer statlig skatt.

Nettot blir då efter skatt 18725 kr. Men betänk att detta dessutom ska räcka till semester och dessutom dagar med helgdagar, för att kunna jämföras med en anställds nettolön. Så en försäljning inklusive moms på 69.000 kr per månad skulle ge ca 19000 kr kvar.

Kanske skulle en hovslagare kunna komplettera kostnadsbilden eftersom jag känner att jag måste ha missat lite kostnader....

Senast ändrad:

Då blir det ca 60% totalavdrag för att komma till vad som blir över i plånboken i månaden i runda tal då ?
Skatt ca 30% och egenavg. 30%.

Nja, egenavgifterna får FÖRST dras från vinsten (25%) för att få beskattningsbar vinst, så skatteeffekten blir totalt runt 45%, om man bara har kommunalskatt.

Tack till er bägge :love: för förtydlandet !

Kan nu i fortsatt diskussion hävda min rätt att det blir varjefall minst en 60 % avdrag plus annat som ska dras av.

Känns skönt faktist att det är mer än bara skatt som ska dras då månadslönen blir ganska hög annars :D ...vore synd att våra hovisar blir onödigt rika på oss hästägare ;)

Liknande trådar

Dressyr I proppen för Flyinges dressyrtävlingar i början på 2015 står så här: Premier: Hästägarens/ryttarens organisationsnummer- personnummer...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: Smuldaisy
·
Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 109
Senast: Magiana
·
Äldre Vad innebär f-skattsedel - och kanske framför allt, vilka konsekvenser kan det få om man anlitar någon utan f-skattsedel? Man måste...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: aprilmaj
·
S
Western När det gäller att anlita en tränare för klubbens räkning, t ex en clinic ska tränaren ha en F skattsedel för att sedan betala in skatt...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Wild Card
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka