Få barnen bokintresserade

Ja, jag tror pappa uppskattade det lika mycket som jag faktiskt! Det var till och med hans gamla Pelle Svanslös-böcker som vi läste, av någon anledning brydde jag mig inte om att de var både dammiga och rejält utslitna! :)
Jag är ju vansinnigt förtjust i ungdomsböcker ;) i övrigt. Så när det kommer till lite tjockare böcker med mer text ser jag rejält fram emot, men jag har alltid tänkt att jag måste läsa dem för honom för att få ta del av dem. Men inte tänkt på att jag kan ju läsa -med honom också. Man kan ju läsa dem efter varandra om biblioteket inte har två!

Vi hade en liten diskussion om Häxorna som jag tycker så mycket om sedan han lyssnat på den på P4 podcast. (undrans om de inte hade gjort om en mus från pojke till flicka i den, måste titta närmare på det.)

Dammiga och slitna böcker har ju en härlig air av att vara bra, eftersom de är sparade och lästa liksom ;)
 
Jag är ju vansinnigt förtjust i ungdomsböcker ;) i övrigt. Så när det kommer till lite tjockare böcker med mer text ser jag rejält fram emot, men jag har alltid tänkt att jag måste läsa dem för honom för att få ta del av dem. Men inte tänkt på att jag kan ju läsa -med honom också. Man kan ju läsa dem efter varandra om biblioteket inte har två!

Vi hade en liten diskussion om Häxorna som jag tycker så mycket om sedan han lyssnat på den på P4 podcast. (undrans om de inte hade gjort om en mus från pojke till flicka i den, måste titta närmare på det.)
Ja, när pappa och jag läste fick jag börja och sedan läste han "min" bok medan jag tog tag i nästa. Så vi hade aldrig två kopior av varje.

Själv ser jag löjligt mycket fram emot att en dag förhoppningsvis få anledning att läsa Klara-böckerna igen! :love:
 
Är själv lite orolig för hur det ska gå i den här familjen. Dels är pappan lärare i datateknik och föredrar e-böcker. Då han dessutom har dyslexi tycker han det är lättare läsa på datorn, varför vet jag inte då jag själv sen barnsben älskat böcker.

Kommer försöka satsa på mycket högläsning och läsa tillsammans när barnet är tillräckligt stort.
 
Högläsning brukar vara en bra grej. Jag är högstadielärare och läser högt för och tillsammans med alla klasser. Bäst är när alla har varsitt exemplar av boken och kan följa med där tycker jag.

Om högläsning inte känns bra kanske ljudbok vore något? Även där är det bra att ha pappersformatet också att följa med i. Kanske skulle det funka att läsa någon av alla dystopier som finns och sedan se filmen (Maze Runner, Hungerspelen, Divergent, The Fifth Wave mfl). Är barnet duktig på engelska kanske något som inte är översatt än kan locka (nu lade jag inte på minnet hur gamla de aktuella barnen var).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 189
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 515
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 266
Senast: Motacilla
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
873
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp