Få bilden godkänd i större format?

Saybia

Trådstartare
Det är så att jag lät göra ett digitalt porträtt av min hund, tanken var att förstora upp bilden och ha den på väggen sen men nu när jag laddar upp den på div. fotosidor så rekommenderas bara framkallning i "vanlig" storlek och hur kul är det? :crazy:
Kan jag göra nåt så den blir godkänd i större format utan att kvalitén blir jätte kass?
Bilden är gjord i olika photoshop program och är 842 x 595 stor i det format den levererades i...
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Skaffa ett bättre original. I den upplösningen är det knappt den duger till standard 10x15.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Jag har förstorat upp den till 2000 x 1413 och 624 kB (istället för 264 kB) men fortfarande rekommenderas den bara till normal storlek. Hur stor upplösning måste det vara på bilden för att man ska kunna göra en framkallning i större format?
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Den måste vara fotad i ett större format. Så om det var så stor ursprungsbilden är så är du körd.

Är det taget av en fotograf? I så fall har de antagligen bilden i mycket större format, men då får du betala dem för att få en förstoring.
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

inte svar på din fråga egentligen, men när jag har beställt förstoring på foton så är det på nån sida där kvaliteten bedöms med hjälp av tre färger, grön, gul och röd. grön är såklart "ok", röd bedöms som att det inte går alls och gul är naturligtvis lite varning bara... jag har flera gånger beställt förstoring där jag fått "gul flagg" på mina bilder, och resultatet blir helt okej. kanske inte värt att riskera om det är ett dyrt ställe, men är det inte mycket pengar det rör sig som kan man ju alltid prova.

i övrigt så är väl grejen att man aldrig kan göra bättre kvalitet på ett kort, inte på ett bra sätt iaf, utan då får man som sagt betala för en bild med högre upplösning.
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Här är ungefär vad som krävs i pixelstorlek för olika utskriftformat om man skriver ut i 300dpi, dot per inch, (300 är normal dpi för tryck, man klarar sig med lägre dpi om man inte är så nogräknad, vanliga hem-bläckstråleskrivare brukar klara runt 250 dpi. För en hög kvalitet brukar man istället önska att skriva ut i 600dpi och för riktig fotokvalitet brukar man räkna med minst 1200dpi):

Kod:
MPx     Storlek
4       19 x 14 cm
5 	21 x 16 cm
6 	23 x 18 cm 
7 	26 x 19 cm
8 	27 x 20 cm
9 	32 x 22 cm 	  
10 	30 x 23 cm 	
12 	36 x 24 cm 	  
16 	42 x 28 cm

842 x 595 är 0,5 Mpx, 2000 x 1413 är 2,8 Mpx

Vill man skriva ut i t.ex. 600dpi får man bara bilder som är hälften så breda och hälften så höga som de som anges ovan för 300dpi.
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

För att skriva ut din bild i A4-storlek i 300dpi behöver alltså bilden vara 3673x2594 pixlar stor ungefär. Om du förstorar bilden så mycket kommer den bli suddig och ful - åtminstone med mina mått mätt. Skriv ut den i mindre format och lägg en snygg passepartout runt om det inte finns möjlighet att få att större original.
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Den måste vara fotad i ett större format. Så om det var så stor ursprungsbilden är så är du körd.

Är det taget av en fotograf? I så fall har de antagligen bilden i mycket större format, men då får du betala dem för att få en förstoring.


Alltså, bilden är ett digitalt porträtt och bilden levererades även digitalt till mig i det formatet som jag angivit.
Tanken med hela bilden är att göra en tavla av den men det är ju så tråkigt att ha den i miniformat...

Bilden ser ut så här (utan vattenstämpel) :
18139831.jpg
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Okej, tack för svar :). Jag fattade inte så mycket men jag får väl inse att jag inte kan få den framkallad i stort format utan får "nöja" mig med att få tag i nån färskrivare nånstans och skriva ut den på fotopapper i så stor storlek som det går på ett A4 utan att det ser konstigt ut.
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Det där ser ut som en bild gjord i vektorformat, och borde alltså gå finfint att få i ett (mycket) större format om man bara har orginalfilen. Kan du inte be konstnären om att få bilden i den storlek du behöver?
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Jo, det kan jag säkert men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga efter för storlek? Jag har ju själv testat att förstora bilden i PS och det verkar inte bli någon kvalitétsförsämring men det kanske inte är samma sak som att be konstnären om att få bilden i större format?
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Vilken storlek vill du ha på papperskopian? Och vilket filformat är det på filen du har fått själv? psd? ai? jpg?
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

OT:
Vilka härliga färger det var i porträttet :)

Tack! jag älskar bilden, konstnären har verkligen fångat både hunden och landskapet (våran absoluta favoritplats) perfekt utifrån de foton jag skickade med beställningen :)
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Jag hade tänkt mig runt 30 x 40 då jag har en vacker ram som skulle passa till den storleken. Men det kanske är helt omöjligt att få bilden bra framkallad i den storleken? :confused:

Jag fick välja vilket filformat jag ville ha den i och valde jpg
Fick den dock i jpg, bmp, gif och så nån pdf som jag inte lyckats öppna än ;)
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

PDF öppnar du med hjälp av adobe reader :idea:
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Tack nu kunde jag öppna bilden i det filformatet också :bow:, hade Adobe på datorn men tydligen inte rätt version...
 
Sv: Få bilden godkänd i större format?

Jag TROR att din pdf har bilden i vektorformat, och borde därför gå att trycka i precis vilken storlek du vill. Det kluriga kan vara att få en vanlig fotofirma att ta emot pdf-format. Men du skulle kunna maila den till någon med Illustrator. T.ex. mig, men jag kan inte hjälpa dig förrän senare ikväll. Om du inte hinner få hjälp tidigare än så så får du höra av dig så kan du få min mailadress. :)
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 717
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp