Fotografera/kamerans funktioner FAQ

Sv: Fotografera/kamerans funktioner FAQ

vad fan är blixtkompensering då? vet att jag kan googla men pallar inte just nu :o

kul att se att du fortfarande är vid liv stormogul!
 
Sv: Fotografera/kamerans funktioner FAQ

vad fan är blixtkompensering då?
Blixtkompensering är en justering du kan göra när du plåtar med blixt, för att reglera mängden blixtljus i förhållande till befintligt ljus. Om du använder blixt för att exempelvis lätta upp en motljusbild kan du behöva öka eller minska mängden blixtljus för att få en balans som ser naturlig ut.
Ofta kan du justera blixtkompenseringen i steg om +/- ett halvt eller rent av ett tredjedels bländarsteg.
 
Sv: Fotografera/kamerans funktioner FAQ

ah danke, det enda jag hittade i kameramanualen var att det var för eller efterkompensering för avstånd, fattade inte mcyket av det :S
 
Sv: Fotografera/kamerans funktioner FAQ

*kl*

En fråga:
Vad jag förstår så ska man välja en stor bländare om man vill ha kort skärpedjup. Blir bilden väldigt ljus då? Eller är det mörk den blir?
Och har skärpedjupet något att göra med själva objektivets egenskaper, t.ex att jag får ett större skärpedjup om jag harett objektiv med 1.8 än ett med 3.5-5.6?
 
Sv: Fotografera/kamerans funktioner FAQ

En fråga:
Vad jag förstår så ska man välja en stor bländare om man vill ha kort skärpedjup. Blir bilden väldigt ljus då? Eller är det mörk den blir?
Och har skärpedjupet något att göra med själva objektivets egenskaper, t.ex att jag får ett större skärpedjup om jag harett objektiv med 1.8 än ett med 3.5-5.6?
Korspostning (som det heter när man postar samma sak i olika trådar) är sällan uppskattat (och oftast uttryckligen förbjudet), kolla svaret på din fråga i den andra tråden HÄR istället. :idea:
 

Liknande trådar

A
IT & mobiler Jag är i kameraval och -kval! Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 303
Senast: Mammadutt
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 293
Senast: Irenes
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 745
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp